• Winglur

Borrelia?!

Hej.

Min tösabit har fått nåt slags bett. 2 st för att vara exakt.
    Jag har inte sett någon insekt, som typ fästing eller liknande.

Det började som en plita, och nu har hon runt den en stor rodnad, som en 5 krona ungefär.
    Det vare så igår när hon vaknade, och den har sakta växt, tidigare idag var den ganska ljus med en röd ring runt om. Hon har en likadan mindre en bit under.
    Jag har pratat med vc, men dom tycker inte att det låter som att det är någon fara.
    När min mamma såg henne idag så konstaterade hon direkt att det inte är någon myggbett, som vc trodde...

När jag googlar nu på fästingbett så ser det exakt ut så. :S
    Men är det inte konstigt att jag inte sett någon fästing?
    Det sitter på kinden, så jag borde ju märkt det, om den inte bara bet och släppte direkt då... Nu blir jag super orolig för att det ska vara Borrelia... 

Hon har inga symptom som feber eller liknande.

• Svar på tråden Borrelia?!
  • ElmaJ

OM det liknar borrelia så åk in och få det kollat.
    Antibiotika ska sättas in så snabbt som möjlig.

Och är det inte borrelia så vet du ju det i alla fall.

Lycka till!

• Queenie70

Åk till doktorn och visa upp så snart som möjligt. Ta inga risker med den sjukdomen för guds skull. Fattar inte att sjukvårdsupplysningen kan vara så nonchalanta över nåt så allvarligt.

• Queenie70

Och det är inte alltid man hinner se fästingjäveln innan den släpper igen.

• Queenie70

Eftersom det är två bett brevid varandra, kan det även vara loppbett. Djurloppor som biter människor, brukar testa med två, tre bett, innan de accepterar att det var fel individ de bet och hoppar vidare. Det är ofarligt men kan ju också ge en reaktion om man är känslig.

• Winglur

Nej jag fattar inte,
    dom tyckte inte alls att det lät nåt farligt och att det förmodligen var ett myggbett.

Men hon verkar inte besvärad av själva bettet heller, att det skulle klia eller så...

Tycker att det är så konstigt bara att jag skulle ha missat själva fästingen. :/ 

• Winglur
    Queenie70 skrev 2010-07-08 00:23:42 följande:

Eftersom det är två bett brevid varandra, kan det även vara loppbett. Djurloppor som biter människor, brukar testa med två, tre bett, innan de accepterar att det var fel individ de bet och hoppar vidare. Det är ofarligt men kan ju också ge en reaktion om man är känslig.

Ok, men hon har inte umgåtts med några slags pälsdjur...
    Finns dom ute i gräset typ? 
  • Queenie70
    Winglur skrev 2010-07-08 00:23:47 följande:
    Nej jag fattar inte,
    dom tyckte inte alls att det lät nåt farligt och att det förmodligen var ett myggbett.

Men hon verkar inte besvärad av själva bettet heller, att det skulle klia eller så...

Tycker att det är så konstigt bara att jag skulle ha missat själva fästingen. :/ 
     Dom e ju skitsmå en del och kanske bara satt några minuter. Själv fick jag TBE av en fästing jag aldrig upptäckte.
    Värt att kolla upp för att vara på den säkra sidan i alla fall tycker jag.
  • Queenie70
    Winglur skrev 2010-07-08 00:24:36 följande:
    Ok, men hon har inte umgåtts med några slags pälsdjur...
    Finns dom ute i gräset typ? 
    Ja, eller på stranden i sanden...De kan ju ha hoppat från vilken hund som helst, upp på en människa och sedan vidare till nästa så det är inget märkligt.
  • SvenThorstens

Har för mej att jag läste nånstans att hudutslagen inte behöver komma förrän långt senare, att de kan vara flera stycken trots bara ett bett och att de inte alltid behöver sitta på samma ställe som bettet.

Hittade på netdoktor:

www.netdoktor.se/forkylning-infektion/

"Den första varningssignalen är ofta ett rött område runt stället där fästingen bet. Området blir gradvis större och större och har ofta ett blekt parti i mitten. Tillståndet kallas erythema migrans och kan även förekomma på andra ställen på kroppen än just där fästingen bet. En del människor får många sådana fläckar. Det tar ofta mellan en och fyra veckor från att man blivit biten, till att man utvecklar erythema migrans."

• Winglur

Ja jag såg också det där, 
    var hos distriktssköterskan idag och hon sa att det var bromsbett.
    Det har lugnat ner sig rejält nu, och har nästan bleknat helt.
    Men jag kommer ha koll för jag känner mig inte helt hundra än.

Tack ialf för hjälpen. :) 

• SvenThorstens

Bra att du fick det kollat!

• helenvaupptaget
    Winglur skrev 2010-07-08 00:16:07 följande:
    Hej.

Min tösabit har fått nåt slags bett. 2 st för att vara exakt.
    Jag har inte sett någon insekt, som typ fästing eller liknande.

Det började som en plita, och nu har hon runt den en stor rodnad, som en 5 krona ungefär.
    Det vare så igår när hon vaknade, och den har sakta växt, tidigare idag var den ganska ljus med en röd ring runt om. Hon har en likadan mindre en bit under.
    Jag har pratat med vc, men dom tycker inte att det låter som att det är någon fara.
    När min mamma såg henne idag så konstaterade hon direkt att det inte är någon myggbett, som vc trodde...

När jag googlar nu på fästingbett så ser det exakt ut så. :S
    Men är det inte konstigt att jag inte sett någon fästing?
    Det sitter på kinden, så jag borde ju märkt det, om den inte bara bet och släppte direkt då... Nu blir jag super orolig för att det ska vara Borrelia... 

Hon har inga symptom som feber eller liknande.

Kan vara borrelia. Em heter ett av de märken som det ger. erythema migrans för att vara exakt. Man kan få mer än 1 på kroppen.
Svar på tråden Borrelia?!