• Winglur

Borrelia?!

Hej.

Min tösabit har fått nåt slags bett. 2 st för att vara exakt.
    Jag har inte sett någon insekt, som typ fästing eller liknande.

Det började som en plita, och nu har hon runt den en stor rodnad, som en 5 krona ungefär.
    Det vare så igår när hon vaknade, och den har sakta växt, tidigare idag var den ganska ljus med en röd ring runt om. Hon har en likadan mindre en bit under.
    Jag har pratat med vc, men dom tycker inte att det låter som att det är någon fara.
    När min mamma såg henne idag så konstaterade hon direkt att det inte är någon myggbett, som vc trodde...

När jag googlar nu på fästingbett så ser det exakt ut så. :S
    Men är det inte konstigt att jag inte sett någon fästing?
    Det sitter på kinden, så jag borde ju märkt det, om den inte bara bet och släppte direkt då... Nu blir jag super orolig för att det ska vara Borrelia... 

Hon har inga symptom som feber eller liknande.

• Svar på tråden Borrelia?!
  • Winglur

Nej jag fattar inte,
    dom tyckte inte alls att det lät nåt farligt och att det förmodligen var ett myggbett.

Men hon verkar inte besvärad av själva bettet heller, att det skulle klia eller så...

Tycker att det är så konstigt bara att jag skulle ha missat själva fästingen. :/ 

• Winglur
    Queenie70 skrev 2010-07-08 00:23:42 följande:

Eftersom det är två bett brevid varandra, kan det även vara loppbett. Djurloppor som biter människor, brukar testa med två, tre bett, innan de accepterar att det var fel individ de bet och hoppar vidare. Det är ofarligt men kan ju också ge en reaktion om man är känslig.

Ok, men hon har inte umgåtts med några slags pälsdjur...
    Finns dom ute i gräset typ? 
  • Winglur

Ja jag såg också det där, 
    var hos distriktssköterskan idag och hon sa att det var bromsbett.
    Det har lugnat ner sig rejält nu, och har nästan bleknat helt.
    Men jag kommer ha koll för jag känner mig inte helt hundra än.

Tack ialf för hjälpen. :) 

Svar på tråden Borrelia?!