• Melea85

Flytta till Gävle

Hade tänkt flytta till Gävle och undrar hur det är att bo i staden i min ålder (25 år)? Kommer flytta dit ensam.

Vilka områden är bäst att bo i?
    Vill ha nära till något köpcentrum/klädaffärer och någon ganska stor matbutik

Nån som bor där som kan berätta vad du tycker om stället?? Vad jag förstått är det inte svårt att få lägenhet där?

• Svar på tråden Flytta till Gävle
  • Myran 08

Beror på hur kräsen du är på lägenhet, så kan du få snabbt lägenhet. Vissa lägenheter är svårare att få och vissa går lättare att få om man säger så. Vi flyttar tillbaka till Gävle om ca 3 veckor.

Det ända stället jag skulle undvika är nog Sätra, men vissa trivs jätte bra där uppe men beror på vilket område man bor på där.

Jag personligen tycker att allt är väldigt utspritt i Gävle. Är lite där och lite där.  

• JwJw
    Melea85 skrev 2010-07-08 05:18:54 följande:
    Hade tänkt flytta till Gävle och undrar hur det är att bo i staden i min ålder (25 år)? Kommer flytta dit ensam.

Vilka områden är bäst att bo i?
    Vill ha nära till något köpcentrum/klädaffärer och någon ganska stor matbutik

Nån som bor där som kan berätta vad du tycker om stället?? Vad jag förstått är det inte svårt att få lägenhet där?
    område är svårt men jag tycker brynäs, söder, centrum och stigslund är bra områden... Sätra, andersberg, nordost och vissa delar av bomhus är inte alltid speciellt lugna och för min del känns det inte tryggt där men alla är olika när det kommer till sånt. Om du bosätter dig på söder har du nära till willys, max och mcdonalds, ÖB mm och de ligger inte långt från stan alls. Brynäs då har du en stor coop butik, Ica kvantum, dollar och så ligger det två små tempo utspridda att gå från brynäs tar inte långtid ca 10 min från brynässkolan och bussarna går ofta.
    Allt beror ju på exakt var på området du bosätter dig eftersom de kan va ganska stora.
  • Myran 08

Bara på dessa två inlägg märks det skillnad. Vi kommer flytta till Andersberg dock inte höghusen är där som jag upplever att det är mest stök. Men jag har vänner som bor i höghusen som trivs jätte bra, dock är dem singlar och inte har några barn. 

Så jag tror det är lite vad du är ute efter.  

• Erkegris

Jag bodde ca ett år i gävle, bodde då på Brynäs. Trivdes jättebra där, fanns nära till allt, Gäcle är skitmysig stad, mkt att göra, och ska man bo där måste man äta pasta på gallerian och pizza på American take away sedan finns det ju ganska bra utbud på klubbar och sånt för den festsugne :D

• klumpfh

Jag bodde tre år i gävle på söder och trivdes kanon bra där! Så jag rekommenderar söder absolut. Nära till konsum och resturanger och så klart när att sticka ner till nian gallerian.

• feelings

Svägerskan min bor i Forsbacka, Gävle.. och verkar trivas väldigt bra där..
    Har även en gammal väninna som trivs väldigt bra i Gävle sedan många år tillbaks.

Jag har 3½ barn ... ;)
  • Melea85

Tack så mycket för svaren och tipsen! Om jag förstått rätt så är höghus något att undvika i gävle? Vill bo i ett ganska lungt område där man känner sig trygg, men inte heller bara bland pensionärer Cool

Vart i gävle ligger stora/stort köpcentrum med många klädaffärer och sånt?

Är med i "gavlegardarna.se" och står i bostadskö där, där finns det ju "direkt" där det är först till kvarn gäller, men det kanske bara är lägenheter som inte är i så bra skick och i dåliga områden som läggs ut först?

Finns det någon annan sida man kan vara med i eller det kanske är den enda som finns??

• Myran 08

Jag personligen gillar inte höghusen i Andersberg men de övriga lägenheterna i Andersberg är underbara, har arbetat i Andersberg. Tycker det finns slum områden i alla statsdelar. 

Allt klädbudiker har du mest i centrum om det inte är i Valbo.

Direkt lägenheter är den som lägger först på den. Oftast är det kortare inflytt på dem kunde jag tycka när vi sökte lägenhet. Om det är ett populärt ställe (område) så är det höga poäng som gäller.

Oj, ingen sida där man kan söka aktivt som på Gavlegårdarna, finns lite privata som man får ringa runt till och kolla om dem har.

Får jag fråga hur mycket poäng du har?  

• Melea85
    Myran 08 skrev 2010-07-08 12:04:38 följande:
    Jag personligen gillar inte höghusen i Andersberg men de övriga lägenheterna i Andersberg är underbara, har arbetat i Andersberg. Tycker det finns slum områden i alla statsdelar. 

Allt klädbudiker har du mest i centrum om det inte är i Valbo.

Direkt lägenheter är den som lägger först på den. Oftast är det kortare inflytt på dem kunde jag tycka när vi sökte lägenhet. Om det är ett populärt ställe (område) så är det höga poäng som gäller.

Oj, ingen sida där man kan söka aktivt som på Gavlegårdarna, finns lite privata som man får ringa runt till och kolla om dem har.

Får jag fråga hur mycket poäng du har?  
    Jag har inte så mycket att komma med, ynka 30 poäng så det ser ut som det får bli "direkt" bostäder för mig.
  • JwJw
    Melea85 skrev 2010-07-08 11:50:34 följande:
    Tack så mycket för svaren och tipsen! Om jag förstått rätt så är höghus något att undvika i gävle? Vill bo i ett ganska lungt område där man känner sig trygg, men inte heller bara bland pensionärer Cool

Vart i gävle ligger stora/stort köpcentrum med många klädaffärer och sånt?

Är med i "gavlegardarna.se" och står i bostadskö där, där finns det ju "direkt" där det är först till kvarn gäller, men det kanske bara är lägenheter som inte är i så bra skick och i dåliga områden som läggs ut först?

Finns det någon annan sida man kan vara med i eller det kanske är den enda som finns??
    haha finns säkert höghus som är ok ;) men som ja sa tidigare hur man tycker för områden och om de är stökiga el ej beror nog mycket på hur man själv är jag som ung ensam tjej skulle aldrig gå själv på kvällen i sätra eller andersberg känns otryggt för min del. Direkt lägenheterna är inte bara dåliga lägenheter jag hittade min där jättefin lägenhet från början av 1900talet med högt till tak så om du har tur hittar du en fin :). Och för shopping så är det antingen stan eller valbo köpcentrum som gäller, positivt att bo på brynäs då för bussen går hela vägen till köpcentrum ;)
Svar på tråden Flytta till Gävle