Jag har bott i Gävle hela mitt liv och dom mesta åren i dom "bättre områderna" ca 19 år ( jag är 21år nu )
Kan säga såhär, det finns sämre platser i varje områden. Bodde i villastaden "ett av dom mest lyxiga områderna" i ett stort hus på 500 kmv och jag var tamefan rädd när jag gick hem från stan själv! gick skumma typer förbi gatan där men inga inbrott skedde, då vi hade hög säkerhet på huset.
Sen flyttade jag bara över gatan till Olsbacka och där blev flera av våra nya cyklar stulna + att vi fick skadegörelse på huset och det gick skumma typer förbi våran gata varje kväll så då efter 7 år blev det flytt till norrlandet 2 mil från Gävle, väldigt bra område dock dyrt,enbart villor och långt ifrån stan men där känner man sig vädligt trygg och hade gärna bott kvar där men att köpa ett hus där har jag inte råd med just nu !
Så flyttade jag hemmifrånför 1,5 år 2009 mars till söder vid kollonierna och här är det relativt lugnt och ett normalt område, här finns många bostadsrätter och hyreshus med bra standard och "söderbacken" med konsum, restauranger och liknande och ett stenkast ifrån centrum. Dock oroligt här med, fått två cyklar stulna och båda fastlåsta i stolpar med rejäla lås och går aldrig hem ifrån krogen, åker alltid taxi och ber chaffören vänta tills jag kommit in i trapphuset!
Nu ska jag flytta igen till min drömlägenhet mitt på stan, en sekelskifteslägenhet helt perfekt MEN nordost ligger en bit ifrån men som sagt var, det sker saker över hela stan, över hela sverige så det spelar nästan ingen roll vart man bor.
Har ingen erfarenhet från Sätra, Andersberg, Brynäs, Öster eller nordost än så länge men det finns bättre områden där också! Som i sätra finns hus för flera miljoner om dom ligger på "rätt sida av vägen"
Nu kanske man inte ska jämföra Villastaden mot andersbergs höghusområden men det du ska tänka på är att det finns bra platser i varje område och känn efter vad som känns bäst!
Om jag skulle rekomendera dig så är det söder, väst & norr där det finns bra lägenheter centralt i stan nära till allt och "mindre" läskigt.
Men man ska tänka på att det sker våld över hela sverige nu, mitt på blanka dan det är helt
sjukt hur man måste hålla koll nu för tiden.
Men välkommen till Gävle,hoppas du ska trivas!