• Melea85

Flytta till Gävle

Hade tänkt flytta till Gävle och undrar hur det är att bo i staden i min ålder (25 år)? Kommer flytta dit ensam.

Vilka områden är bäst att bo i?
    Vill ha nära till något köpcentrum/klädaffärer och någon ganska stor matbutik

Nån som bor där som kan berätta vad du tycker om stället?? Vad jag förstått är det inte svårt att få lägenhet där?

• Svar på tråden Flytta till Gävle
  • Melea85
    Melea85 skrev 2010-07-09 19:31:06 följande:
    Om jag tittar rätt på eniro ligger Sätra i Sandviken? Hur långt är det från centrala Sandviken till sentrala Gävle?

Ursäkta överdrivet jobbigra och många frågor men vill veta allt om staden så blir det enklare när jag kommer dit  Skrattande
    Opps såg nu att det finns Sätra både i Gävle och Sandviken
  • Melea85
    Myran 08 skrev 2010-07-09 19:31:41 följande:
    Du får komma över på en fika. Åh men då tror jag inte det är några problem att komma in i Gävle. Ja Gävlebor är väldigt öppna och vill få med alla. Jag har aldrig mött problem på den biten, det är lite därför jag gillar Gävle så pass mycket som jag gör. 
    Ja det får jag ta och göra Flört vad bra att det är mer sånna människor som bor där, jag spyr verkligen på Stockholm haha
  • Melea85
    Princess84 skrev 2010-07-09 19:40:00 följande:
    Nära till skogen... Andersberg, bomhus och Sätra (vissa gator kan det vara där, har bara varit i Sätracentrum). Kan självklart vara fler ställen.
    Okej tack Glad
  • SötaSarah

Jag gillar gävle! Mysigt och nästan alla områden är ändå så det går att gå till stan & går bra med bussar. Jag har bara bott i Andersberg, vinddraget och tycker inte alls det är dåligt... Går bra med bussar & man kan gå till stan! Inne i stan är väl det allra bästa, min kompis bor där och detär mysigt men svårare o få lägenhet där :) Öster är också bra och likaså brynäs & vissa delar av Bomhus

• Melea85
    SötaSarah skrev 2010-07-09 19:48:33 följande:
    Jag gillar gävle! Mysigt och nästan alla områden är ändå så det går att gå till stan & går bra med bussar. Jag har bara bott i Andersberg, vinddraget och tycker inte alls det är dåligt... Går bra med bussar & man kan gå till stan! Inne i stan är väl det allra bästa, min kompis bor där och detär mysigt men svårare o få lägenhet där :) Öster är också bra och likaså brynäs & vissa delar av Bomhus
    Ja det är perfekt när det är gångavstånd, man kan ju cykla också, köpa någon billig hoj på blocket

Vinddraget är de höghusen?

Vet du hur mycket "månadskort" eller liknande kostar? Och bara enkelresor?
  • SötaSarah
    Melea85 skrev 2010-07-09 20:10:27 följande:
    Ja det är perfekt när det är gångavstånd, man kan ju cykla också, köpa någon billig hoj på blocket

Vinddraget är de höghusen?

Vet du hur mycket "månadskort" eller liknande kostar? Och bara enkelresor?
    Antar att det är "höghusen" dom menar, typ 3 våningar... Tycker det va helt okej =) Trivdes!
  • Winnertaco

Jag har bott på nästan alla "dåliga" områden här i stan, och jag måste säga att vi trivts på alla ställen! Har bott i Andersberg, på nordost och högt upp på brynäs (Sjätte Tvärgatan). Har aldrig upplevt att det varit stökigt eller nått liknande.

Nu bor vi i Valbo, i en av byarna på valboslätten, och trivs superbra! Dock är det väl inget ställe man flyttar till om man är ensam. Om jag skulle rekommendera nått område med hyresrätter så skulle jag säga Brynäs, men inte Ladugatan och området där omkring. Ska du köpa en lägenhet så rekommenderar jag norr, där finns fina lägenheter, lugnt område och det är väldigt centralt.

Johanna -06 Ludvig -08
  • JwJw
    Melea85 skrev 2010-07-09 19:23:59 följande:
    Man märker att alla verkligen har olika uppfattningar om alla ställen Glad men när ni menar stökigt, vart ni än menar, vad menar ni då? Många galningar som bor där? Missbrukare? Jobbiga ungdomar? Många brott?Tycker om det där med "nära till allt", det är verkligen min grej att bo på ett sånt ställe Skrattande

Vilka ställen har nära till skogen där? T.ex. specifika gator om ni vet? Tänkte eventuellt ta med mig en katt och vill att den ska kunna gå ut
    stökigt då menar jag många brott, missbrukare och allmänt skumma typer iaf, vet att i andersberg finns det rätt många träningslägenheter för missbrukare. Sen kan väl tilläggas att många gävlebor inte är speciellt öppna och välkomnande alls de har många som inte är födda i gävle hållit med om sen kan ju allt ha och göra med vad man har turen att träffa för människor också . Förutom de så är gävle en rätt mysig stad dock så mycket mindre än vad man kan tro alla känner till alla på något sätt nästan om de är infödda :P iaf bland de yngre
  • SötaSarah
    JwJw skrev 2010-07-10 08:47:54 följande:
    stökigt då menar jag många brott, missbrukare och allmänt skumma typer iaf, vet att i andersberg finns det rätt många träningslägenheter för missbrukare. Sen kan väl tilläggas att många gävlebor inte är speciellt öppna och välkomnande alls de har många som inte är födda i gävle hållit med om sen kan ju allt ha och göra med vad man har turen att träffa för människor också . Förutom de så är gävle en rätt mysig stad dock så mycket mindre än vad man kan tro alla känner till alla på något sätt nästan om de är infödda :P iaf bland de yngre
    Jo, det är möjligt att det är så på Andersberg men dom har ju rensat upp rejält där senaste åren =) Bodde där 2008 och trivdes super! Kände aldrig att det var jobbigt i alla fall... Tycker Andersberg har lite väl dåligt rykte nu mera när dom städat upp...

Kan kanske hålla med om att det är svårt att komma in som ny men åh andra sidan har jag inte behövt tänka på det eftersom jag har vänner där och uppväxt 1 timme bort (vilket även TS verkar vara iofs men kanske inte känner nån där)... Men det löser sig säkert! :D Lär ju finnas fler inflyttade om inte annat =)
  • JwJw
    SötaSarah skrev 2010-07-10 09:48:01 följande:
    Jo, det är möjligt att det är så på Andersberg men dom har ju rensat upp rejält där senaste åren =) Bodde där 2008 och trivdes super! Kände aldrig att det var jobbigt i alla fall... Tycker Andersberg har lite väl dåligt rykte nu mera när dom städat upp...

Kan kanske hålla med om att det är svårt att komma in som ny men åh andra sidan har jag inte behövt tänka på det eftersom jag har vänner där och uppväxt 1 timme bort (vilket även TS verkar vara iofs men kanske inte känner nån där)... Men det löser sig säkert! :D Lär ju finnas fler inflyttade om inte annat =)
    Jo så är det säkert har de fått stämpeln så är den svår att bli av med ;)  dom har ju även mycket student/ungdomslägenheter i andersberg för halva priset på hyran så de har säkert börjat ändras endel :)
  • Melea85

Såg att Ica maxi ligger nära Andersberg, skulle inte tacka nej och bo granne med den haha, älskar ica maxi! men blir lite rädd av vissa säger att det är stökit, vill absolut inte bo i ett hus där det är massa problem då skulle jag absolut inte trivas. Vart ligger de där träningslägenheterna för missbrukare? Vid vilken??

• JwJw
    Melea85 skrev 2010-07-11 14:03:23 följande:
    Såg att Ica maxi ligger nära Andersberg, skulle inte tacka nej och bo granne med den haha, älskar ica maxi! men blir lite rädd av vissa säger att det är stökit, vill absolut inte bo i ett hus där det är massa problem då skulle jag absolut inte trivas. Vart ligger de där träningslägenheterna för missbrukare? Vid vilken??
    Jag kommer tyvärr inte ihåg vart exakt i andersberg de låg =) skulle kunna höra mig för.
  • Melea85
    JwJw skrev 2010-07-11 17:49:54 följande:
    Jag kommer tyvärr inte ihåg vart exakt i andersberg de låg =) skulle kunna höra mig för.
    Det skulle vara jätte snällt :)
  • Cornellia

Jag har bott i Gävle i hela mitt liv, och personligen skulle jag aldrig flytta till brynäs, bomhus eller andersberg. Det verkar vara så otroligt stökigt och så, speciellt om man tittar på skolorna. Jag skulle dessutom undvika nordost, öster och östra delen av sätra. Men kan man stå ut med lite stök så har både nordost, öster och i viss mån brynäs väldigt centrala lägen.

Med stök menar jag att lämna cykeln i cykelrum/utanför på gården inte är att tänka på.

Om du inte har så mycket poäng på gavlegårdarna så skulle jag nog satsa på att kontakta dom privata fastighetsägarna, många av dem har lägenheter med bra lägen, och dom använder sig inte av bostadskö, poäng och sånt. Kolla in dem allihop här: http://www.gavle.se/Bygga-bo--miljo/Bostader/Hyresvardar-och-maklare/
    Jag vet att Fastor/Bjerkens har fina små lägenheter uppe på söder.

Förövrigt så är det lätt att ta sig runt i gävle, skaffa en cykel så är det i princip nära till allt.

• Jenni78

Kolla andra uthyrare t.ex. http://www.brynasbo.se/ som jag hyr av. Om du flyttar hit för att du fått jobb kan du få förtur hos gavlegardarna. 

Vi har bott på Brynäs sen februari. Vi trivs bra här förutom att vi har en korvfabrik bakom huset som låter ibland, så vi kommer sannolikt att flytta nästa år till något större (väntar barn) och till en gräsplätt för vårt och kattens välmående. 

• Nyfikenstrut

Jag har bott i Gävle hela mitt liv och dom mesta åren i dom "bättre områderna" ca 19 år ( jag är 21år nu )

Kan säga såhär, det finns sämre platser i varje områden. Bodde i villastaden "ett av dom mest lyxiga områderna"  i ett stort hus på 500 kmv och jag var tamefan rädd när jag gick hem från stan själv! gick skumma typer förbi gatan där men inga inbrott skedde, då vi hade hög säkerhet på huset.

Sen flyttade jag bara över gatan till Olsbacka och där blev flera av våra nya cyklar stulna + att vi fick skadegörelse på huset och det gick skumma typer förbi våran gata varje kväll så då efter 7 år blev det flytt till norrlandet 2 mil från Gävle, väldigt bra område dock dyrt,enbart villor och långt ifrån stan men där känner man sig vädligt trygg och hade gärna bott kvar där men att köpa ett hus där har jag  inte råd med just nu !

Så flyttade jag hemmifrånför 1,5 år 2009 mars  till söder vid kollonierna och här är det relativt lugnt och ett normalt område, här finns många bostadsrätter och hyreshus med bra standard och "söderbacken" med konsum, restauranger och liknande och ett stenkast ifrån centrum.  Dock oroligt här med, fått två cyklar stulna och båda fastlåsta i stolpar med rejäla lås och går aldrig hem ifrån krogen, åker alltid taxi och ber chaffören vänta tills jag kommit in i trapphuset!

Nu ska jag flytta igen till min drömlägenhet mitt på stan, en sekelskifteslägenhet helt perfekt MEN nordost ligger en bit  ifrån men som sagt var, det sker saker över hela stan, över hela sverige så det spelar nästan ingen roll vart man bor.

Har ingen erfarenhet från Sätra, Andersberg, Brynäs, Öster eller nordost än så länge men det finns bättre områden där också! Som i sätra finns hus för flera miljoner om dom ligger på "rätt sida av vägen"

Nu kanske man inte ska jämföra Villastaden mot andersbergs höghusområden men det du ska tänka på är att det finns bra platser i varje område och känn efter vad som känns bäst!

Om jag  skulle rekomendera dig så är det söder, väst & norr där det finns bra lägenheter centralt i stan nära till allt och "mindre"  läskigt.

Men man ska tänka på att det sker våld över hela sverige nu, mitt på blanka dan det är helt
    sjukt hur man måste hålla koll nu för tiden.

Men välkommen till Gävle,hoppas du ska trivas! Cool

Svar på tråden Flytta till Gävle