Inlägg från: Black roses |Visa alla inlägg
  • Black roses

Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?

Bubblan2 skrev 2010-07-31 23:26:54 följande:
    Hejsan,
    jag själv bor kvar i gråa Borlänge men en mycket kär vän och hennes familj har flyttat dit.
    Jag har mejlat henne länken till din tråd och hoppas att hon tittar in här.

Hon är en undebar vän, bara så du vet. :)
    Jag såg just din länk till denna tråden, så jag ska nu ta och bekanta mig med de som huserar här...
    Tack gumman..

Kraam
    Människor är som viner; med åren blir de dåliga surare och de goda bättre...
  • Black roses

Hejsan..
    Jag heter Erica, och jag, min man och två av våra barn har nu flyttat ner t Cardiff, Wales..

Min yngste son blir snart 2 år, och min näst äldste son är 17 år.. Min man är rullstolsburen, och jag är hans vårdare s a s...

Jag kommer från skövde, och vi har nu bott här sen 6/6/10... Vi bor hos min syster och hennes son.. En temporär lösning medan vi letar boende...
    Jag har bott här nere en gång tidigare, det var 2004, och då gick barnen i skola här.. Och vi älskar verkligen att bo här, människorna är underbara...

• Black roses
    Michiyo skrev 2010-07-22 23:49:18 följande:
    vi flyger mellan london och sverige via sas eller BMI beroende på vem som bestämmer sig för att vara billigast^^ sen så via heathrow och newport åker vi med "national express coach" costar 35 pund per person men det är samma pris om man åker enkel som tur och retur. och den bussen går en gång i timmen så det är aldrig långa väntetider.

det är jag som kommer att vara ledig. och eftersom vi antagligen kommer att stanna här så kommer jag inte att gå tillbaka till något arbete på ett tag.. vi får in mer pengar via "family/child tax benefits + barnbidrag" på lönen än om jag börjar jobba deltid. han tjänar typ 800 i månaden och med benefits går vi upp på 1500 pund efterskatt varje månad.. om jag däremot börjar arbeta måste jag alltså tjäna minst 800 pund i månaden och det blir alltså heltid för att vi ska kunna komma upp i samma summa och då tror jag inte att jag får se honom över huvudtaget för tiderna varierar hemskt här -.-

lite synd att de mesta av kläderna blir vuxnas kläder i miniatyr format.. jag gillar dom där gulliga barn kläderna man kunde hitta förut.. men jag ska sätta killen på att kolla på sidan^^ här måste man ju betala med kort på förhand när man beställer och han är halft paranoid med att betala via internet på sidor han inte känner till än :p

men 23 aug är ju ganska snart.. lagomt för att komma in i regn ovädret :p hoppas det går lätt för er att bli bekväma här.. blir ju lite annorlunda^^
    Ja men om du jobbar över 16 timmar per vecka, så kan du genom en av taxbenefitt, få betalt upp t heltid.. Dvs du jobbar 17 t/v, men har betalt för heltid...
  • Black roses

Hejsan Janetsu..
    Tack så mycket... Ja det är en hel del att tänka på när man lämnar sverige, det är det... Packandet gör en smått galen, för man packar och packar, men det finns lika mycket kvar.. Så jag förstår att TS har händerna fulla fn...
    Mina barn trivdes så mycket bättre i skolan här än hemma i sverige, så byta tillbaka t svensk skola var allt annat än lätt, men det gick... Att byta till engelsk skola var inte svårt, de ville så gärna hit, det var hemflytten som var jäklig sen ist...

Jag har själv bytt skola när jag var liten, och jag tyckte bara att det var roligt, och som tur var så verkar det gått i arv, det gjorde ju mina barn med... Så jag tror att det hela beror på oss föräldrar hur barnen upplever saker o ting...
    En sak att hålla i minnet, barnen börjar så mycket tidigare här än i sverige... Tänk även på "upptagningsområdena", de är av vikt för framtida studier, så man ska vara nogrann med var man bosätter sig, ja iaf har jag fått det förklarat för mig av min syster.. (Hon har bott här 15 år, och jobbar inom cardiff county counsil med skolorna..)
    Man kan alltid gå i privatskola, men det är absolut inte ett måste, om man bara håller sig inom de rätta upptagningsområdena... church schools and welsh education schools are the ones without speciall catchmen areas... Ska finna länken för ert framtida bruk/behov..

• Black roses

Skrev lite fel... Jag har fått förklarat för mig av min syster, och om jag fattat henne rätt, så är det som jag skrev... Sorry...

• Black roses
    Michiyo skrev 2010-08-01 23:45:56 följande:
    haha lugnt.. jag själv vill ju faktiskt hellre ha dessa skolor då dom har uniformer.. visst det är mycket mobbing i sverige och det finns här med men inte pga att man inte har senaste modet på kläderna iaf.. och det känns lixom bara bättre på något vis.. jo han sa att dom började tidigt i skolan så vi måste bestämma oss ganska snart vart det ska bli vi stannar.. jag lutar helt klart åt wales^^ sen att han är ute efter snön är en annan sak den avskyr jag xD
    Hahaha... Ja snön har jag, efter den vintern som var, verkligen fått nog av...
    Vad mig anbelangar, så håller jag med dig i ditt resonemang om kläderna, uniformen är utmärkt!! Inga diskussioner om vad de ska ha, och de har ett utmärkt system för att alla ska ha uniformen t skolan.. Hemma ÄR mobbing pga fel kläder ett stort problem, även om många väljer att blunda för det.. Min 17 årige son blev nersparkad och rejält misshandlad när vi kom hem t sverige igen, till följd av att han då inte riktigt följde deras mallar längre... (Detta av hans gamla klasskamrater, som han gått med sen dagis.. INNAN vi lämnade sverige.. ) Denna mobbningen fortsatte sedan ohejdat tills han gick ur 9an för 2 år sedan... För när det kom t kritan var rektor, skola och polis, samt soc inte så duktiga att ta tag i detta som de ville framhäva att de var...

Här däremot, så har de ett bestraffningssystem... Och det grövsta straffet är, livstids avstängning från den skolan de går i...
  • Black roses
    Michiyo skrev 2010-08-02 20:22:10 följande:
    barn kan vara så grymma :( jag gillar det där med bestraffningssytem.. kunde ha behövt när jag gick i skolan.. och nu är det ju ännu värre.. barn som tror att dom kan bestämma tyvärr.. dessutom så när man går förbi skolor här i wales ser man ju hur det är grupper av folk tillsammans.. och andra spelar nått bollspel eller något.. jag fick världens chock när jag va här första gången.. det skulle ha varit i sverige det..

dessutom kan dom inte skolka från skolan heller för det syns ju så väl om dom gör det med uniformer.. jag var tyvär en av dom som inte kunde ha brytt mig mindre i skolan (tröttnade när jag hade bytt skola för 6 gången pga arbete på annan ort).

jag tycker dock att rektorn borde ha tagit tag i det hela.. fått bråkmakarna att byta skola soms traff eller något. men jag hoppas han inte fick några större men efter allt det där.. kan ju sätta sig riktigt hårt hos vissa.

men men inget man kan göra åt det tyvärr.
    Jappp... Jag är också ett stort fan av deras system, och som du sade, det är inte bara att dra ner på stan o skolka, för folk som ser dem ringer skolan direkt.. (Med bestraffning som följd..) Ja sverige har mycket att lära sig av deras system, men jag betvivlar att de någonsin skulle se utanför sina egna ramar...
    Rektorn i sverige kunde inget göra, hans händer var bundna s a s.. Den som fick göra jobbet, var jag.. Jo då, grabben har men, det vore väl konstigt om han inte hade det efter dessa år, men han är en stark kille... Och han är så lycklig över att vara tillbaka här nu...

Hur länge har du bott här nu, och om jag får vara näsvis och fråga, var bor ni?? Vi bor tillfälligt i st mellons, men vi vill dra oss tillbaka till Abergavenny, där vi bodde förut...
  • Black roses
    Michiyo skrev 2010-08-03 12:39:28 följande:
    vi bor i gwent - newport, jag gillar inte riktigt stora städer heller så jag är helt nöjd med att ta bussen in till cardiff^^ nu har jag bara bott här några månader då jag och killen gjorde ett avtal tidigare^^ han tog carrier break och drog till sverige för att se hur sverige är och fungerar så nu är det min tur att vara här och allt vad det innebär. varken han eller jag kände att vi kunde tvinga den andra att flytta innan vi visste hur det var i respektive land^^ tyvärr gillar han sverige mer än wales och vice versa så mitt ord blir väl lag i slutändan :p
    Ok... Newport var vi till i helgen, det var tydligen festival där när vi dök upp... Hahaha... Ja förlåt mig att jag skrattar, men det där med ditt ord blir lag lät så roligt.. Så din man är från Wales ursprungligen?? Är han då från Newport, eller??
  • Black roses
    Hannal77 skrev 2010-08-19 07:18:32 följande:
    Oj vilken aktivitet det har varit i tråden sen sist! Välkomna ni andra Meko Gika och Adorable Misfits! Nu är våra saker på väg till Cardiff och vi själva tar flyget på måndag. Det pratades om flygstrejk igår men vi får hoppas att de kommer överens
    Jag har varit lite frånvarande, men är nu tillbaka igen.. Vi har varit husvakt osv, med begränsad tillgång t internet, but I am back...

Tack så mycket Hannal77, det ska bli roligt att lära känna er...

Hur känns det nu när det närmar sig avfärd...???...
    Flygstrejk?? Nej det hoppas jag inte, för min syster ska flyga t gran canaria nu på måndag...
  • Black roses
    Michiyo skrev 2010-08-19 13:54:14 följande:
    oh va trevligt :) hoppas resan går som planerat :)
    Hejsan Janetsu..

Jag hoppas att allt är bra med er?? Åskade det mycket hemma hos er???
  • Black roses
    Michiyo skrev 2010-08-22 11:35:49 följande:
    jag fick ingen åska Gråter bara 1 enda blixt.... jag som setat och väntat sen i juni på åska men neee då inget sånt inte...

och joda allt är bra här^^ har inte så mycket att göra bara :)
    Jag har också väntat o faktiskt längtat efter en riktig åsk...Inte skur, det fick vi, men spektakel?? Det vi hade här var bara muller i låååånga omgångar... (Jag hatar iofs åska, men en sommar utan åska, Ä R ingen sommar.. )
    Jag var i newport igår, innan åskan började, sen var vi nere i cardiff, och det var när jag var på lokala "chipeyn" för lite fish n chips för sonen, som jag hörde hur det mullrade...

Nu sitter vi o bara är idag, lillkillen leker o bygger m lego ihop med sin fader, medan jag sitter i soffan med laptopen... Göttigt värre...
  • Black roses

Åååhh.. Vad got det lät, här blev det "latmansmat", köttbullar o lite tagliatelle...
    Röjandet däremot lät väl inte så kul, men det kommer väl ågot gott ur det antar jag...

• Black roses

Hannal77... Jag instämmer med janetsu... jag hoppas att er resa gått bra, och att ni ska trivas när ni väl har landat.. Synd bara att det fina vädret hann vända till det sämre, men det kommer fler ljusglimtar förhoppningsvis..

Janetsu.. Är allt väl med er?? Här har det varit fullt upp, och jag har väl hållit en låg profil med utgåendet pga vissa regnskurar...
    Idag var vi till IKEA, så nu har vi just mumsat lite köttbullar o pasta, nu ska jag slänga upp fötterna i soffan o slappna av...

Ja just ja, var ifrån kommer ni andra här i tråden, och var tog adorable misfits vägen??

Ha det gott, o ta nu inte ut er fullkomligt til en början...

Svar på tråden Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?