• Hannal77

Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?

Vi är en familj som flyttar till Wales i slutet av augusti och tänkte kolla om det finns några andra svenska familjer där som skulle kunna tänka sig att träffas någon gång ibland.... Vore skoj! Har lite brittiska vänner där redan men tror att våra barn skulle uppskatta lite svenska lekkamrater också!

• Svar på tråden Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?
  • Hannal77

Vad roligt! Det vore jätteskoj att kanske ses över en kaffe någongång. Som sagt känner inte så många där så vi vill gärna lära känna lite fler. Hur trivs du och hur länge har du bott där?

• Hannal77

Jag tycker vi definitivt ska boka in en fika eller så... Kan förstå det där med svenskan. Varifrån i Sverige är du? Tänkte främst på det där med lite varmare kllimat. Jag har föreställningen om att det är svinkallt i UK på vintern, speciellt med tanke på de dragiga husen. Hur är det med regnet förresten? När jag var där första gången så regnade det konstant i två dagar, nu när vi var där sist var det strålande sol i tre dagar.

Hur fungerar BVC och MVC där? Vår lillkille kommer vara 8 mån när vi flyttar dit så vi måste försöka gå på lite kontroller där.

• Hannal77

Skönt att du vet lite hur allt ska gå till, hade faktiskt inte tänkt på det där med "personnummer". Vi flyttar en vecka innan jag börjar jobba så då får vi se till att ordna allt sånt samt öppna bankkonton och sånt. Håller på att ordnar med dagis åt vår treåring och det verkar mer krångligt än vad jag trodde. Svårt att veta vilka skolor som är ok och vilka som man absolut inte ska sätta sitt barn i.

Skönt att du får träffa barnmorskan så ofta. Har det varit så hela tiden? I Sverige går man inte alls speciellt ofta. I slutet av graviditeten går man varannan vecka... Toppenbra med så mycket koll. Har du börjat handla grejer? Vagn t.ex....

Nu måste vi börja packa härhemma. Puh.. datumet närmar sig och vi har en hel del att greja med innan flyttlasset går. Har nog inte insett att vi ska flytta till ett helt nytt land... Nåja. det ska verkligen bli spännande!

• Hannal77

Konverterare sätts upp på listan som vid det här laget är ganska lång. Vi bokade flygresan över igår och tåg från Gatwick, kommer på morgonen den 23 augusti. Hur brukar du ta dig till och från sverige? Sist vi var där flög vi till stanstead och hyrde bil. Nu blir det tåg...

Jag är finansierad från Sverige så jag kommer inte att vara anställd utan har min lön hemifrån. Martin ska vara hemma med barnen, i allafall första året. Hur ska ni göra med föräldraledigheten? Har du något jobb att gå tillbaka till?

Skönt att barnvagnen är beställd. Jag fick lite samma intryck av barnkläderna när jag var över men jag hittade den här websidan som jag tycker har coola kläder: www.brightsandstripes.com/
    Därifrån kommer det nog beställas en hel del till lillkillen. Tyvärr börjar elvira bli så stor att alla kläder som finns till henne är kopior av vuxenkläder. Glitter och tights och sånt....

• Hannal77

Oj vilken aktivitet det har varit i tråden sen sist! Välkomna ni andra Meko Gika och Adorable Misfits! Nu är våra saker på väg till Cardiff och vi själva tar flyget på måndag. Det pratades om flygstrejk igår men vi får hoppas att de kommer överens

• Hannal77

Hej tjejer,
    Nu har vi landat efter ett par ganska intensiva veckor. Jag har börjat jobba och Martin är hemma med Elvira och Sixten, och på onsdag nästa vecka börjar E på nursery. I går var vi på John Lewis och handlade skoluniform (såg att ni diskuterat det en del innan) och svarta skor.

Hur har ni det?

• Hannal77

En kompis till mig gjorde vändingsförsök som lyckades fint. Hur lång tid är det kvar till planerat datum? Annars känns det som om kejsarsnitt brukar gå bra, vad är det din sambo funderar över och tror kan hända?

Vi får väl planera in en fikadejt snart nu när jag faktiskt finns i närheten!

• Hannal77

Oops, det är ju snart! Vad spännade! Du får försöka lugna ner killen lite, vad som än bestäms (kejsarsnitt eller vaginal förlossning) är ju det bästa för dig och barnet.

Har ni lust att ses någon em/kväll nästa vecka? Jag kan komma ifrån jobbet runt 16 och sen kanske vi kan ses nere i stan någonstans... Vore trevligt tycker jag!

• Hannal77

Oj då! Vi kanske kan ta det veckan därpå istället. Någon speciell dag som passar?

• Hannal77

Lycka till med mötet idag! Hör av dig sen och berätta hur det gick. Känns skönt att du verkar så lugn...

• Hannal77

Hej hej...
    Har varit i Glasgow med jobbet och kom hem igår... Vad skönt att du i allafall fick ett datum när lillbebisen ska komma ut. Det kommer nog gå hur bra som helst, känns bra att du är lugn (så kanske du kan lugna ner killen också). Är allting färdigfixat inför onsdag nu?

• Hannal77

Vad skönt för er! Vila nu ordentligt i dag och tänk att i morgon kväll kommer ni få snusa bebis. Åhh vad mysigt! Blir lite avundsjuk faktiskt men jag hoppas att jag kan få träffa er sen när ni känner att ni orkar.

• Hannal77

GRATTIS! Vad kul med en liten flicka och vad skönt att höra att allt gick bra. Ser fram emot lite bilder sen
    Hoppas du mår bättre snart men låt det ta sin tid. Hur länge får din sambo vara hemma?
    Stora kramar från oss

Svar på tråden Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?