• Michiyo

Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?

tyvär är jag ingen familj än.. jag bor nu i newport med min sambo då han kommer härifrån^^ väntar liten till 11 oktober :) men välkommen till wales och cardiff är en trevlig stad :) hoppas du får en riktigt trevlig stund :)

• Michiyo

det skulle vara trevligt :) känner bara min sambos familj här nere skulle vara trevligt att få prata svenska då och då med.. och inga problem att ta sig till cardiff heller.. bor i newport så man tar en heldags biljett och 30 minuters resa så är man där^^

annars har jag inte bott så länge här än bara några månader men varit på besök ganska ofta.. vi ville bo i sverige ett tag så min sambo fick testa att bo där så nu när barnet är på väg så blir vi bosatta här istället eftersom han har arbete här. (han tog ett sånt där carrier break på 2 år.)

jag trivs väldigt bra faktiskt.. lite ovan med dom låga lönerna och otroligt låga priserna på allting. men det är skönt med lite varmare klimat faktiskt. man slipper vara ständigt nerskyld :p saknar lite av dom svenska varorna men maten är trevlig med bara det att jag total vägrar äta deras paistries.

• Michiyo

japp det ska vi. jag kommer från jämtland men har bott lång tid i småland med^^ men om jag säger som så här om sommaren så sen 1 juni har det regnat 1 hel dag resten av dagarna har inte gått under 20 grader varmt i skuggan.även om det varit molningt. fast jag tror det är en sån där sommar som händer var 100 år eller något. fast här behöver det ju bara regna 5 minuter på ett helt dygn för att dom ska räkna det som regnig dag medans jag vill kalla det solig dag.
    huset som jag bor i är inte dragit alls utan jag måste ha både fläkt igång och fönstrerna öppna nattetid för att inte smälta bort.. på vintern blir det väl kallare pga av regnet dom har ju en tendens att ha regn som ser ut som dimma så det kryper långsamt inpå skinnet på en.
    i augusti ska väl vädret börja bli mera regnit sen till maj blir det varmt^^

bvc vet jag inte riktigt hur dom gör med koller och sånt men oavsett måste du ju först skaffa ett national insurance nummer som du fixar i cardiff. (national insurance quarry line genom jobcentre plus) deras motsvarighet till arbetsförmedlingen är det. du får ett möte och du får ditt nummer efter ca 2 veckor.. sen skriver man in sig hos sin närmaste "general practice office" där ifrån efter ditt första inskrivnings möte så får man en barnmorska eller vad man nu behöver..

för min del som är gravid så har jag min egen bm som jag träffar varrannan vecka senom några veckor blir det varje vecka.. sen efter att barnet är fött så kommer hon att komma på hembesök och kolla barnet och sånt sen efter det ska jag få min egen sköterska för barnet som jag träffar..

du kommer att få ta blod prover och sånt som rutin, men på GP kommer dom att leda dig rätt och berätta vad som kommer att hända. se om du kan få tag på barnets journal på engelska så dom kan se vaccinationer och sådant.

• Michiyo

glömde tillägga att dom har inte golvvärme här nere så tofflor kommer att behövas^^ och visst vissa hus kan vara lite dragiga men det är dom äldre husen isf.

• Michiyo

jag har gått iaf var 3e vecka till min barnmorska.. dom gillar att ha koll på en så det är ju ganska tryggt på det viset :) snart är det dags för varrannan ^^ man får som en liten grön pärm här som man tar med sig på alla sina besök där all information och sånt står som man gått igenom under sin graviditet och varje läkare fyller i med vad som hänt hos dom och om man har ett nytt möte nånstans.

angående att handla saker så har jag än så länge bara beställt min barnvagn. har inte hittat några trevliga kläder än som jag gillar^^ allt verkar bara vara rosa, blått eller vitt med typiska kommentarer.. jag som inte vet vad det blir vill ju ha lite neutralt juh.
    om du vill handla vagn eller andra saker hänvisar jag till mothercare.. helt otroligt bra ställe och man får bra hjälp med att handla och kolla hur det fungerar.
    dom brydde sig inte alls om att jag stod och testa vagnen inne på affären och körde runt den och plocka bort och satte dig alla tillbehör och stökade. fick dom till och med att visa mig hur man fällde ihop vagnen jag ville ha och visa saker jag missat..

jag undrar hur du lyckades få jobb utan ett NI för dom vill ju ha ett nummer på dig om man ska jobba.. eller det kanske är via sverige^^

hoppas hela flytten går bra för er :) och glöm inte att ni behöver konverterare för alla elektroniska prylar ni har :p jag glömde totalt bort det och va utan telefon i en hel vecka xD

• Michiyo

vi flyger mellan london och sverige via sas eller BMI beroende på vem som bestämmer sig för att vara billigast^^ sen så via heathrow och newport åker vi med "national express coach" costar 35 pund per person men det är samma pris om man åker enkel som tur och retur. och den bussen går en gång i timmen så det är aldrig långa väntetider.

det är jag som kommer att vara ledig. och eftersom vi antagligen kommer att stanna här så kommer jag inte att gå tillbaka till något arbete på ett tag.. vi får in mer pengar via "family/child tax benefits + barnbidrag" på lönen än om jag börjar jobba deltid. han tjänar typ 800 i månaden och med benefits går vi upp på 1500 pund efterskatt varje månad.. om jag däremot börjar arbeta måste jag alltså tjäna minst 800 pund i månaden och det blir alltså heltid för att vi ska kunna komma upp i samma summa och då tror jag inte att jag får se honom över huvudtaget för tiderna varierar hemskt här -.-

lite synd att de mesta av kläderna blir vuxnas kläder i miniatyr format.. jag gillar dom där gulliga barn kläderna man kunde hitta förut.. men jag ska sätta killen på att kolla på sidan^^ här måste man ju betala med kort på förhand när man beställer och han är halft paranoid med att betala via internet på sidor han inte känner till än :p

men 23 aug är ju ganska snart.. lagomt för att komma in i regn ovädret :p hoppas det går lätt för er att bli bekväma här.. blir ju lite annorlunda^^

• Michiyo

absolut om hon är 5 veckor nu skulle min bara vara ungefär 10 veckor yngre än din lilla om räkan nu vill komma ut på bestämd tid^^

är kul att det finns så pass många svenskar här :)

• Michiyo
    Black roses skrev 2010-07-31 23:40:38 följande:
    Hejsan..
    Jag heter Erica, och jag, min man och två av våra barn har nu flyttat ner t Cardiff, Wales..

Min yngste son blir snart 2 år, och min näst äldste son är 17 år.. Min man är rullstolsburen, och jag är hans vårdare s a s...

Jag kommer från skövde, och vi har nu bott här sen 6/6/10... Vi bor hos min syster och hennes son.. En temporär lösning medan vi letar boende...
    Jag har bott här nere en gång tidigare, det var 2004, och då gick barnen i skola här.. Och vi älskar verkligen att bo här, människorna är underbara...
    välkommern till tråden^^ TS är mitt uppe i sin packning så tar nog henne ett tag att titta tillbaka :p

och visserligen kan jag testa med dom där 17 timmarna.. har mest låtit killen ta hand om timmar och benefits då jag inte haft en aning om vad som har varit möjligt eller inte^^

och jag håller med dig om att det är väldigt underbara människor här.. väldigt trevliga faktiskt.

hur gick det för dina barn att byta skola så där? vi har funderat lite ang sånt för om vi skulle ångra oss eller något och vilja byta land så ser killen skolan som ett stort problem för barnet.
  • Michiyo

haha lugnt.. jag själv vill ju faktiskt hellre ha dessa skolor då dom har uniformer.. visst det är mycket mobbing i sverige och det finns här med men inte pga att man inte har senaste modet på kläderna iaf.. och det känns lixom bara bättre på något vis.. jo han sa att dom började tidigt i skolan så vi måste bestämma oss ganska snart vart det ska bli vi stannar.. jag lutar helt klart åt wales^^ sen att han är ute efter snön är en annan sak den avskyr jag xD

• Michiyo

barn kan vara så grymma :( jag gillar det där med bestraffningssytem.. kunde ha behövt när jag gick i skolan.. och nu är det ju ännu värre.. barn som tror att dom kan bestämma tyvärr.. dessutom så när man går förbi skolor här i wales ser man ju hur det är grupper av folk tillsammans.. och andra spelar nått bollspel eller något.. jag fick världens chock när jag va här första gången.. det skulle ha varit i sverige det..

dessutom kan dom inte skolka från skolan heller för det syns ju så väl om dom gör det med uniformer.. jag var tyvär en av dom som inte kunde ha brytt mig mindre i skolan (tröttnade när jag hade bytt skola för 6 gången pga arbete på annan ort).

jag tycker dock att rektorn borde ha tagit tag i det hela.. fått bråkmakarna att byta skola soms traff eller något. men jag hoppas han inte fick några större men efter allt det där.. kan ju sätta sig riktigt hårt hos vissa.

men men inget man kan göra åt det tyvärr.

Svar på tråden Svenska föräldrar i Wales (Cardiff)?