• tjohal­ia29
    Äldre 8 Jul 17:40
    13549 visningar
    8 svar
    8
    13549

    LIten varning för "Mitt val kvinna"

    jag har under graviditeten ätit "mitt val kvinna" som kosttilskott. Jag läste på burken att de innehåller extra folsyra och järn men mindre A-vitamin för att passa särskilt bra under graviditeten. När burken tog slut köpte jag en ny och idag var det dags igen att köa ytterligare en burk. Då upptäckte jag att det finns två "mitt val kvinna" En som är speciellt anpassad för gravida och en som inte är det. Den förstnämnda innehåller 36 % och den senare innehåller 76 % av RDI av A-vitamin. Burkarna ser dock nästan exakt likadana ut... Det som skiler är att den förstnämnda har ett extra K på burken och så står den där texten om folsyra, järn och A-vitamin. Jag tänkte aldrig på det när jag köpte förra burken, så jag har ätit den vanliga... Tror dock inte att det är någon fara eftersom jag inte äter i princip något som innehåller vanlig A-vitamin. Det som kommer från växtriket (morötter bl.a.) omvandlas ju bara till A-vitamin om det finns underskott.
    Känner mig däremot riktigt irriterad och förbannad!! VArför göra två näst intill lkadana burkar!!?!?!?!? De kunde väl kalla den ena för "Mitt val gravid" eller nåt...

    Nåväl, tänkte bara varna er andra att det finns två sorter...

  • Svar på tråden LIten varning för "Mitt val kvinna"
  • tjohal­ia29
    Äldre 8 Jul 17:56
    #1

    Har läst på lite mer... det verkar fortfarande vara lugnt. Man ska dock inte ta multivitamintabletter som innehåller mer än 1000microgram A vitamin. Mitt val kvinna innehåller 600, så det är ok!

  • Äldre 8 Jul 17:57
    #2

    Hmmmm, hade jag ingen aning om... trodde att jag fick i mig folsyra. Blir till att kolla noga när jag köper nästa burk!

  • Äldre 8 Jul 18:01
    #3

    Jag ratade mitt val kvinna just pga det höga A-vitamininnehållet..och så tyckte jag att det var lite för lite folsyra i dem också. Men det var de tabletterna som de rekommenderade när jag skickade min man att handla på apoteket när jag var nygravid. Förstås ingen fara, men det finns bättre tillskott att ta tycker jag, men jag hade ingen aning om att det fanns en variant för gravida, konstigt att de döper dem till samma sak och har nästintill likadana burkar...

    Jag har käkat Apotekets egna kvinnotillskott, tyckte de var bättre i sammansättningen, även om de inte är speciellt framtagna för gravida, dock finns de ju bara på vissa apotek numera, sen avregleringen av apoteksmonopolet :)

  • JGumsa
    Äldre 8 Jul 19:38
    #4

    Fast nu när jag är inne och söker på det så verkar de bara gjort om burken? Är ju samma a-vitamin dos i burken med ett K på..

  • JGumsa
    Äldre 8 Jul 20:08
    #5

    Nu blev jag också arg och ringde apoteket!! Hon sa att det bara finns ENmitt val kvinna!!  Såg också att den burken med ett K på och den utan har ju samma varunummer så det måste ju vara samma, fast de har ändrat burken! För på apotekets hemsida har burken med ett K på samma varunummer som den burken som jag har som, är utan K. Hängde ni med?

  • JGumsa
    Äldre 8 Jul 20:24
    #6

    Jag igen!  Vi kan nog lugna oss, finns bara en Mitt val kvinna. Det ser man också om man går in på mittval.se så är det burken UTAN K och där skriver de att det är för gravida och ammande, och där är A-vitamindosen 38% på en tabl. och 76% på 2 tabl., (vilket det står på både burken med och utan K). På deras hemsida finna också bara en Mitt val kvinna.

    Så tjohalia 29: vi kan nog vara lugna!Skrattande Är du säker på att du inte läste fel, att du läste doen för 1 tabl. på en burk och dosen för 2 tabl. på den andra?? Texten är ju så liten så det är lätt att läsa fel.

    Vilket fall behöver du inte vara arg längre...å inte jag heller,hehe!

  • tjohal­ia29
    Äldre 8 Jul 20:54
    #7

    Ja, jag läste visst fel... På burken med ett K på stod bara %RDI för en tablett...
    Förlåt att jag drog igång er. Jag är normalt en ganska "smart" person, men jag får väl skylla på graviditeten och trötheten!! Hur som helst så var det ju som jag skrev ingen fara eftersom det ändå är mindre än 1000microgram!

    Takid: Jo, du får fortfarande i dig folsyra! 250microgram per tablett, dvs två tabletter så får du i dig det (åtminstone min) BM rekommenderade!

    Förlåt igen för att jag drog igång er!!!!

  • Tiinge­n
    Äldre 9 Jul 10:22
    #8

    Folsyra är dock ngt man ska få i sig innan man blir gravid. Efter v 12 har det ingen som helst påverkan.
    Läste för ett tag sen på text tv om en undersökning man gjort gällande just vitamin/mineral tillskott. En del kvinnor utvecklade bröstcancer och man spårade det troligtvis till just folsyran.. Lät mig inte skrämmas för det.
    jag äter en ganska varierande kost, mkt grönskaer och frukt.
    Äter tillskott så som Mitt Val Kvinna och Omega 3 1-2 ggr i veckan. Ser ingen anlening att trycka i mig massor av grejjer helt plötsligt (äter inte så mkt fisk i vanliga fall, absolut inte fet fisk då jag inte tycker om fisk) varför ska jag då få i mig det varje dag just nu? Kroppen sköter sig själv - just nu vill den ha mjölk Skrattande

Svar på tråden LIten varning för "Mitt val kvinna"