Inlägg från: tjohalia29 |Visa alla inlägg
  • tjohalia29

LIten varning för "Mitt val kvinna"

jag har under graviditeten ätit "mitt val kvinna" som kosttilskott. Jag läste på burken att de innehåller extra folsyra och järn men mindre A-vitamin för att passa särskilt bra under graviditeten. När burken tog slut köpte jag en ny och idag var det dags igen att köa ytterligare en burk. Då upptäckte jag att det finns två "mitt val kvinna" En som är speciellt anpassad för gravida och en som inte är det. Den förstnämnda innehåller 36 % och den senare innehåller 76 % av RDI av A-vitamin. Burkarna ser dock nästan exakt likadana ut... Det som skiler är att den förstnämnda har ett extra K på burken och så står den där texten om folsyra, järn och A-vitamin. Jag tänkte aldrig på det när jag köpte förra burken, så jag har ätit den vanliga... Tror dock inte att det är någon fara eftersom jag inte äter i princip något som innehåller vanlig A-vitamin. Det som kommer från växtriket (morötter bl.a.) omvandlas ju bara till A-vitamin om det finns underskott.
    Känner mig däremot riktigt irriterad och förbannad!! VArför göra två näst intill lkadana burkar!!?!?!?!? De kunde väl kalla den ena för "Mitt val gravid" eller nåt...

Nåväl, tänkte bara varna er andra att det finns två sorter...

• Svar på tråden LIten varning för "Mitt val kvinna"
  • tjohalia29

Har läst på lite mer... det verkar fortfarande vara lugnt. Man ska dock inte ta multivitamintabletter som innehåller mer än 1000microgram A vitamin. Mitt val kvinna innehåller 600, så det är ok!

• tjohalia29

Ja, jag läste visst fel... På burken med ett K på stod bara %RDI för en tablett...
    Förlåt att jag drog igång er. Jag är normalt en ganska "smart" person, men jag får väl skylla på graviditeten och trötheten!! Hur som helst så var det ju som jag skrev ingen fara eftersom det ändå är mindre än 1000microgram!

Takid: Jo, du får fortfarande i dig folsyra! 250microgram per tablett, dvs två tabletter så får du i dig det (åtminstone min) BM rekommenderade!

Förlåt igen för att jag drog igång er!!!!

Svar på tråden LIten varning för "Mitt val kvinna"