• ThisIsMe

Du som har en amstaff, berätta allt!

Sambon och jag går i seriösa hundskaffartankar och med största sannorlikhet blir det en valp innan sommaren är slut. En ras som står högt upp på listan är amstaffen. Berätta allt om din amstaff, både bra och dåliga grejer.

• Svar på tråden Du som har en amstaff, berätta allt!
  • adrift
    ThisIsMe skrev 2010-07-08 22:17:31 följande:
    Sambon och jag går i seriösa hundskaffartankar och med största sannorlikhet blir det en valp innan sommaren är slut. En ras som står högt upp på listan är amstaffen. Berätta allt om din amstaff, både bra och dåliga grejer.
    hejsan,
    min sambo har en amstaff tik (som vi fick lämna kvar hos hans föräldrar då hon växt upp i hus hela tiden så var det synd att sätta henne i en lägenhet) så vi köpte en pitbull ist.
    Men amstaff tiken är hur snäll och go som helst, och vad han har sagt har där inte varit några problem med henne. vet hon måste ha mkt motion, och gillar att dra saker. vet även att de är starka i käkarna och kan bita itu saker otroligt otroligt snabbt och lätt ! men som sagthon är jätte fin och snäll ! :)
  • ThisIsMe
    adrift skrev 2010-07-08 22:20:55 följande:
    hejsan,
    min sambo har en amstaff tik (som vi fick lämna kvar hos hans föräldrar då hon växt upp i hus hela tiden så var det synd att sätta henne i en lägenhet) så vi köpte en pitbull ist.
    Men amstaff tiken är hur snäll och go som helst, och vad han har sagt har där inte varit några problem med henne. vet hon måste ha mkt motion, och gillar att dra saker. vet även att de är starka i käkarna och kan bita itu saker otroligt otroligt snabbt och lätt ! men som sagthon är jätte fin och snäll ! :)
    Jo, de har ju väldigt starka käkar och just därför måste man ha bra pli på en sådan hund. Skulle den bita ett barn kan den ju orsaka enorma skador väldigt fort. Men mycket motion, mycket aktivering och bra pli är precis vad vi tänkt oss. Vi vill jobba mycket med vår hund.
  • adrift
    ThisIsMe skrev 2010-07-08 22:29:54 följande:
    Jo, de har ju väldigt starka käkar och just därför måste man ha bra pli på en sådan hund. Skulle den bita ett barn kan den ju orsaka enorma skador väldigt fort. Men mycket motion, mycket aktivering och bra pli är precis vad vi tänkt oss. Vi vill jobba mycket med vår hund.
    ja då är det ju rätt hund =) vet han gått kurser med henne i weightpull( eller va det heter) innan vi träffades. ja vi har en nyfödd med pitbull och det går jätte fint, även när vi träffar amstaffen går det jättefint, hon är väldigt beskyddande av våran lille och super försiktig ! :)
  • knyzzel

Det e en super härlig ras, relativt lättlärd, lagom stor å fäller inte allt för mycket (inte min i alla fall.
    Det är dock en ras som måste få arbeta och kräver en hand som är konsekvent. Den bör få vara med mycket redan som lite, då den blir lättare att ha med som stor (gäller nog alla hundraser)
    Vi har gått kurser på brukshundsklubben med våra (pitbullen & amstaffen) sök, allmänlydnad, agility & rallylydnad. Dem funkar för allt som du tycker är kul.

VIKTIGT!
    Åk till en RIKTIG kennel när ni ska köpa valpen. Det finns jätte mycket inavel, hobbyavel och korsningsavel i dessa två rasena: Vill ju inte att ni får en skithund.

Lycka till & ni får säkert jätte kul med er nya familjemedlem för att det är en helt underbar hundras.

• Lathundarna

Med risk för att låta väldigt negativ - tänk på att allmänheten kommer titta på er med nya ögon. Tyvärr. Debatten som blossat upp på nytt iom Danmarks rasförbud har inte underlättat för raserna och dess ägare direkt.
    Har ingen ur rasen själv, men de jag träffat har alla varit härliga hundar med enormt mycket humor och pratglädje. Ja, och så misstänker jag att de haft studsbollar inopererade i tassarna, för jäklar vad högt de kommer

• knyzzel
    Lathunden skrev 2010-07-08 23:38:29 följande:
    Med risk för att låta väldigt negativ - tänk på att allmänheten kommer titta på er med nya ögon. Tyvärr. Debatten som blossat upp på nytt iom Danmarks rasförbud har inte underlättat för raserna och dess ägare direkt.
    Har ingen ur rasen själv, men de jag träffat har alla varit härliga hundar med enormt mycket humor och pratglädje. Ja, och så misstänker jag att de haft studsbollar inopererade i tassarna, för jäklar vad högt de kommer
    Jag tror att dem är uppfödda på gummifoder hahahaha
  • Lathundarna
    knyzzel skrev 2010-07-08 23:41:05 följande:
    Jag tror att dem är uppfödda på gummifoder hahahaha
    Ahaaaaaaa Jag visste väl att det var nåt
  • knyzzel
    Lathunden skrev 2010-07-08 23:48:42 följande:
    Ahaaaaaaa Jag visste väl att det var nåt
    Ja, då kan du ju bara tänka dej skiten man ska plocka upp hahahaha... den bara hoppar iväg så att du får fånga den i luften med bajsbollshandske
  • dezibel

Tänk bara på att verkligen kolla upp hälsotatusen på avelsdjuren med tanke på hur mycket problem som finns i rasen. Köper du av en seriös erfaren uppfödare så har dom oftast koll men läs på och fråga. Ataxi, höftdefekter, demodex, allergi mm är ju inget att leka med och utsätter ju hunden för lidande och leder ibland till avlivning.
    Vill inta vara negativ för jag tycker att rasen är en fantastisk allroundhund men det finns så mycket dålig avel.
    Lycka till!

• ThisIsMe
    knyzzel skrev 2010-07-08 22:40:36 följande:
    VIKTIGT!
    Åk till en RIKTIG kennel när ni ska köpa valpen. Det finns jätte mycket inavel, hobbyavel och korsningsavel i dessa två rasena: Vill ju inte att ni får en skithund.

Lycka till & ni får säkert jätte kul med er nya familjemedlem för att det är en helt underbar hundras.
    Absolut! Det blir en riktig amstaff från en seriös kennel eller ingen amstaff alls! Vet du om man brukar mentaltesta avelsdjuren?
Svar på tråden Du som har en amstaff, berätta allt!