• ThisIsMe

Du som har en amstaff, berätta allt!

Sambon och jag går i seriösa hundskaffartankar och med största sannorlikhet blir det en valp innan sommaren är slut. En ras som står högt upp på listan är amstaffen. Berätta allt om din amstaff, både bra och dåliga grejer.

• Svar på tråden Du som har en amstaff, berätta allt!
  • ThisIsMe
    Lathunden skrev 2010-07-08 23:38:29 följande:
    Med risk för att låta väldigt negativ - tänk på att allmänheten kommer titta på er med nya ögon. Tyvärr. Debatten som blossat upp på nytt iom Danmarks rasförbud har inte underlättat för raserna och dess ägare direkt.
    Har ingen ur rasen själv, men de jag träffat har alla varit härliga hundar med enormt mycket humor och pratglädje. Ja, och så misstänker jag att de haft studsbollar inopererade i tassarna, för jäklar vad högt de kommer
    Jo, det är väl det enda negativa vi tänker på. Man önskar ju att man inte brydde sig det minsta om vad andra människor tycker, men det är svårt att låta bli... Jag vill inte att föräldrar ska gå omvägar runt oss med sina barn,men risken är väl stor att de kommer göra det..
  • ThisIsMe
    dezibel skrev 2010-07-09 06:00:05 följande:

Tänk bara på att verkligen kolla upp hälsotatusen på avelsdjuren med tanke på hur mycket problem som finns i rasen. Köper du av en seriös erfaren uppfödare så har dom oftast koll men läs på och fråga. Ataxi, höftdefekter, demodex, allergi mm är ju inget att leka med och utsätter ju hunden för lidande och leder ibland till avlivning.
    Vill inta vara negativ för jag tycker att rasen är en fantastisk allroundhund men det finns så mycket dålig avel.
    Lycka till!

Absolut! Det blir bara en valp efter friska, testade föräldrar (och far-/morföräldrar)!
  • knyzzel
    ThisIsMe skrev 2010-07-09 10:16:44 följande:
    Absolut! Det blir en riktig amstaff från en seriös kennel eller ingen amstaff alls! Vet du om man brukar mentaltesta avelsdjuren?
    Vissa gör d å andra inte, men ring runt å fråga lite olika uppfödare
  • AddictedToNova

mina positiva är att det är en jättetrevlig och tålig hund. dom är ganska krävamde och behöver mycket stimulans både fysiskt och psykiskt, alla jag har träffat har vart hur goa och trevliga som helst väldigt glada i människor. har ingen själv men många av mina kompisar har och jag har haft dom mycket hemma hos mej och passat dom. dom jag har träffat är väldigt lättlärda och lätta att få kontakt med.

det negativa är att dom hanhundarna av den rasen runt mej funkar inte med andra hanar och vissa av tikarna funkar inte med andra tikar. sen har många fördomar och tycker att det är farliga mördarhundar. många jag träffat tuggar sönder allt dom får tag på allt från datorer plånböcker mat m.m.

som sagt är dom ganska krävande och det är viktigt att man socialtränar dom och ger dom mycket motion och hjärngympa annars blir dom lät understimulerade.

alla jag har träffat är hur mysiga som helst och hade jag tiden skulle jag gärna skaffa en själv utan tvekan.

• FrökenMansour

Devil till Höger med sin helbror Ådi (till vänster)

Man törs ju knappt skriva att man har en blandras men jag har haft tur som fått det bästa från två underbara raser. Amstaffen och Rottisen. Amstaffen älskar ju att jobba med skallen. Min hund kan jobba som ett tok i flera timmar i rad men blir inte knäpp om jag råkar bli sjuk och sängliggandes några dagar. Då slappar han gärna bredvid mig i soffan.
    Jag har sett till att vara stenhård och konsekvent på vardagslydnaden så han vet normalt hyffs liksom. Detta enda sen han kom nästan. Nu har jag dock en enormt lugn och trygg hund som vet hur en flock ska se ut och hur den ska bete sig.
    Om jag inte stimulerar honom mentalt så får jag skylla mig själv. Då blir han helt plötsligt rymningsbenägen och man får verkligen passa honom, men som sagt: Det sitter hos mig!!!!

I Övrigt: Lugn, trygg, stark, orädd, lättlärd, förarvek, snygg, social, gosig, lekfull, arbetsvillig hund som verkligen älskar ALLA människor........så länge de inte hotar familjen. Han gillar dessutom alla hundar men är väldigt dominant. Det funkar med hanar utan problem....så länge de vet att han är störst och så länge de håller sig på mattan. Han har fostrat flera hundar och markerat tydligt att han inte accepterar att de stressar runt, inte lyssnar eller beter sig allmänt nervöst. Han funkar bra som Millans "Daddy".
  • knyzzel
    FrökenMansour skrev 2010-07-12 14:44:29 följande:
    Devil till Höger med sin helbror Ådi (till vänster)

Man törs ju knappt skriva att man har en blandras men jag har haft tur som fått det bästa från två underbara raser. Amstaffen och Rottisen. Amstaffen älskar ju att jobba med skallen. Min hund kan jobba som ett tok i flera timmar i rad men blir inte knäpp om jag råkar bli sjuk och sängliggandes några dagar. Då slappar han gärna bredvid mig i soffan.
    Jag har sett till att vara stenhård och konsekvent på vardagslydnaden så han vet normalt hyffs liksom. Detta enda sen han kom nästan. Nu har jag dock en enormt lugn och trygg hund som vet hur en flock ska se ut och hur den ska bete sig.
    Om jag inte stimulerar honom mentalt så får jag skylla mig själv. Då blir han helt plötsligt rymningsbenägen och man får verkligen passa honom, men som sagt: Det sitter hos mig!!!!

I Övrigt: Lugn, trygg, stark, orädd, lättlärd, förarvek, snygg, social, gosig, lekfull, arbetsvillig hund som verkligen älskar ALLA människor........så länge de inte hotar familjen. Han gillar dessutom alla hundar men är väldigt dominant. Det funkar med hanar utan problem....så länge de vet att han är störst och så länge de håller sig på mattan. Han har fostrat flera hundar och markerat tydligt att han inte accepterar att de stressar runt, inte lyssnar eller beter sig allmänt nervöst. Han funkar bra som Millans "Daddy".
    Vi har en amstaff å en pitbull (kanske en mix) amstaffen har stamtavla men då får vi blodtypa henne osv för att få d faställt, men vi e bekanta med uppfödaren å ska inte ta valpar på henne eller ställaut henne, utan enbart för sällskap å hobby. Pitbullen köpte vi i god tro om att han var en amstaff, men nu med facit i hand så kan man ju lugnt säga att han inte e en ren amstaff, men han blev bra i allafall tack å lov, men d kunde lika bra gått snett, så skulle vi köpa ny hund idag så blir d en från en seriös uppfödare med bra ryckte
  • no pasaran

knyzzel: sluta kalla dem för amstaff och pitbull om det inte är det du har!
    Det är sådant som bara förstör ryktet om hundarna för alla andra seriösa. Kalla det blandrashundar-med-amstaff-pitbull-utseende istället!!!!

och till ThisIs Me: Mitt enda råd, läs på om rasen och KÖP EN RENRASIG AMERICAN STAFFORDSHIRE TERRIER REGISTRERAD HOS SKK (inget annat!) MED STAMTAVLA OCH FRÅN EN REGISTRERAD KENNEL!!!!

kostar runt en 10-13 000, men definitivt värt priset.

lycka till med valpletandet

• knyzzel
    no pasaran skrev 2010-07-13 22:17:55 följande:
    Det är sådant som bara förstör ryktet om hundarna för alla andra seriösa. Kalla det blandrashundar-med-amstaff-pitbull-utseende istället!!!!

och till ThisIs Me: Mitt enda råd, läs på om rasen och KÖP EN RENRASIG AMERICAN STAFFORDSHIRE TERRIER REGISTRERAD HOS SKK (inget annat!) MED STAMTAVLA OCH FRÅN EN REGISTRERAD KENNEL!!!!

kostar runt en 10-13 000, men definitivt värt priset.

lycka till med valpletandet
    Snälla du. Om jag skriver blandras eller säger blandras. Vad blir följd frågan tror du? Jo, aha vad för korsning? Sen;  Amstaff å amstaff, men vi har inte skickat in papperna för att få stamtavlan då vi fick valpen av en bekant å ska bara ha henne till sällskap. Hur kan d ge rasen dåligt rykt om där e samma gener i henne som reggad eller oreggad. Vi har bara inte brytt oss eftersom vi har sett papper på båda föräldrarna, vet vem uppfödaren är å har tväffat båda föräldrarna vid FLERA tillfälle. Hanen e där papper på, men dem e antagligen falska.... berättade  vänner till oss som e polis å hennes man som e veterinär. Vi gjorde så gott vi kunde men där blev vi lurade. Han e antagligen en mix som jag skrev innan. Jag e själv inte för blandras avel, så därför har vi bland annat kastrerat hanen, men tiken E JU RENRASIG utan papper på d. Hennes helsyskon från samma kull har blivit utställda. Om vi skulle vilja ta valpar på henne så kommer vi absolut att se till att få papperna på d i ordning å para henne med en amstaff med bra linjer å papperna ordnade.

Frågar folk säger jag att hon e amstaff å sen går jag vidare. Har inte lust att stå å dividera en massa skit med folk på stan. Trist att du tog illa vid dej var inte meningen. Sorry
  • Bubbis10
    knyzzel skrev 2010-07-14 00:05:46 följande:
    Snälla du. Om jag skriver blandras eller säger blandras. Vad blir följd frågan tror du? Jo, aha vad för korsning? Sen;  Amstaff å amstaff, men vi har inte skickat in papperna för att få stamtavlan då vi fick valpen av en bekant å ska bara ha henne till sällskap. Hur kan d ge rasen dåligt rykt om där e samma gener i henne som reggad eller oreggad. Vi har bara inte brytt oss eftersom vi har sett papper på båda föräldrarna, vet vem uppfödaren är å har tväffat båda föräldrarna vid FLERA tillfälle. Hanen e där papper på, men dem e antagligen falska.... berättade  vänner till oss som e polis å hennes man som e veterinär. Vi gjorde så gott vi kunde men där blev vi lurade. Han e antagligen en mix som jag skrev innan. Jag e själv inte för blandras avel, så därför har vi bland annat kastrerat hanen, men tiken E JU RENRASIG utan papper på d. Hennes helsyskon från samma kull har blivit utställda. Om vi skulle vilja ta valpar på henne så kommer vi absolut att se till att få papperna på d i ordning å para henne med en amstaff med bra linjer å papperna ordnade.

Frågar folk säger jag att hon e amstaff å sen går jag vidare. Har inte lust att stå å dividera en massa skit med folk på stan. Trist att du tog illa vid dej var inte meningen. Sorry
    Men vad ber du om ursäckt för? att folk inte har vett på att fråga ngt på ett trevligt sätt utan ska se sin chans å trycka till ngn annan med mer kunskap som denna tror sig besitter?
    jisses, jag hade min ljuvliga hund som var 75% sydafrikansk pitbull samt 25% rottis..men ska jag stå å dra hela registret för folk som frågar eller säjer man bara pitbull?!
    no pasaran skrev 2010-07-13 22:17:55 följande:
    Känner du dig mer duktig nu när du hackar på ngn annan som du inte vet ett skvatt om?
  • no pasaran

en sketen volvo 240 är fortfarande en sketen volvo 240, oavsett om man trycker på den ett ferrariemblem..

Grejjen e ju den att ni har ju inte pitbulls eller amstaff!

I Sverige finns ett mycket begränsat antal renrasiga American Pit Bull Terriers, APBT.
    Det tokiga blir ju när var och varannan går runt och kallar sina blandrashundar för just pitbulls eller amstaff.

(Sydafrikansk linje e ju bara ett påhittat ord.. bortset från de fyra sk pitbullens som importerades därifrån i början av 90-talet)

• Milkev

Underbara hundar, men var NOGA med vart du köper den. Föräldrarna ska vara hd ad testad och vara U:A sedan bör de även vara ataxi testade, och mentaltestade.

Rasen i sig har tyvärr problem med knä och höftleder så som sagt var : Va NOGA med uppfödare och begär ut papper på alla undersökningar.

Min syster dotter for 60 mil nu till en seriös uppfödare i stlm, hon har en underbar tik med bra temprament.
    Visst kostar det en del, men det är värt varenda krona att lägga ned för en riktig hund.

Själv har jag testat på blandras modellen men två stycken vi har haft var vi tvungen att avliva pga av hd E hos ena och ett mycekt allvarligt knäledsfel på andra. Ena köpt i stockholm den andra köpt i västernorrland. Skaffar vi hund igen i  framtiden kommer vi lägga ned mycket tid och energi på att hitta en seriös uppfödare till att börja med, och sedan "rena" föräldrar.

lycka till

• knyzzel
    no pasaran skrev 2010-07-14 02:26:06 följande:
    en sketen volvo 240 är fortfarande en sketen volvo 240, oavsett om man trycker på den ett ferrariemblem..

I Sverige finns ett mycket begränsat antal renrasiga American Pit Bull Terriers, APBT.
    Det tokiga blir ju när var och varannan går runt och kallar sina blandrashundar för just pitbulls eller amstaff.

(Sydafrikansk linje e ju bara ett påhittat ord.. bortset från de fyra sk pitbullens som importerades därifrån i början av 90-talet)
    Jag fattar vad du menar, men du verkar ju inte fatta nått av vad jag skrev. Fortfarande e där väl samma gener i henne som där e i hennes helsyskon från samma kull, oreggad som reggad?! Eller generna ändras när du har papperna i brevlådan?! Hanen e en mix. Pappan från USA sa uppf. å mamman har vi sett papper på. om jag säger pitbull eller pitbullmix så spelar d inte någon roll för avelen så länge jag inte för hans gener vidare, men d loppet e kört för att han e kastrerad!
  • Bubbis10
    no pasaran skrev 2010-07-14 02:26:06 följande:

jag e väl medveten om att det importerades 4 st på 90 talet varav min hund var avlad fr en av deras kullar!
Svar på tråden Du som har en amstaff, berätta allt!