Inlägg från: Danbala |Visa alla inlägg
  • Danbala

när är man mullig?

Lola Jämtland:
    Mäh, inte behöver man vara pinnsmal för att inte klassas som överviktig enligt BMI.

Däremot så är ju BMI bara en fingervisning, som stämmer olika bra för olika personer. Man får ju kombinera det med mått och allt möjligt för att få en bra uppskattning av hur man ligger till. Inte minst känna efter hur man mår, tycker jag.

Jaja, ville bara invända mot det kategoriska uttalandet om pinnsmalhet.

• Danbala

Jo, givetvis. Men skulle man kalla mig pinnsmal skulle man nog behöva nya glasögon, och mitt BMI ligger under 22.

• Danbala

Lola Jämtland:
    Mjo, det är ju det där med var på kroppen saker hamnar... Jag har grymt tjocka ben t.ex,(fotboll och ridning sätter sina spår) och en välstoppad rumpa, men ser nästan mager ut runt nyckelben/hals, sådär (så när jag vägde 84 brukade folk gissa på 70-trakten eftersom de mest såg det översta av mig, liksom)...

Men pinnsmal kan man sannerligen inte säga, i alla fall i min hjärna innebär det en definitiv tendens till att man saknar former.

Så, det där med mullig/tjock/fet-distinktionerna, i mina ögon, beror mycket på vilket intryck man ger. Eller, ja, "fet" skulle jag nog bara använda för att beskriva någon som är _kraftigt_ överviktig. Sådär så att man tänker "Ajajaj, de där knäna håller inte länge till", typ. "Tjock" skulle jag nog inte tänka förrän man har svårt att platsa t.ex. i en vanlig buss- eller biografstol. Fast å andra sidan, om en sådan person ser frisk, glad, pigg ut och rör sig utan problem och har bra kondition, så minskar "tjock"-intrycket...

Och mullig kan vara alltifrån bara att en del av en är lite tjock upp till att det börjar se lite ohälsosamt ut. Allt beror på intrycken man får av personen som helhet.

• Danbala

TessaLisa:
    Men kan du se på folk vilken BMI de har?

Som redan konstaterats i denna tråd flera gånger finns det sådana diskrepanser mellan storlekar/BMI osv att det inte är ett sådär jättepraktiskt definitionssätt jämt. Om man inte menar att "mullig" inget har att göra med hur folk ser ut?

• Danbala

Norrlandsmorsan:
    Hahaha!

Slappnar man av ordentligt och gör det inte bara dallrar utan FLADDRAR man ju i kinderna, t.ex!

*nu med feta kinder, tydligen*

• Danbala

fipa2:
    Roligt det där, för mig är mullig helt klart _mindre_ än tjock, och fet _mer_ än tjock.

• Danbala

fipa2:
    Bah, hann inte läsa ditt andra inlägg innan jag skrev. ;-P

• Danbala

Aihnoa:
    Fyllig, ja! Ännu ett begrepp att blanda in i det. Det är _för_ _mig_ lite mer än kurvig, och lite mindre än mullig...

• Danbala

fipa2:
    För det skulle jag nog använda "kurvig". Är man fyllig börjar brösten dessutom välla över lite i dekolletaget, s.a.s... Och när man blir mullig trillar de ur! ;P (Som jag tänker mig orden, alltså.)

• Danbala

Fantastiskt intressant att se hur begreppen varierar från människa till människa. Desto större skäl att vänja sig vid att inte fästa vikt vid vad andra kan tänkas tänka om en.

• Danbala

Peppa:
    Mmm, till stor del håller jag med, men det finns ju alldeles för många som uppfattar sig själva som tjocka, hur magra de än är. Underlig självkroppsbild verkar ganska utbrett.

• Danbala

Älskarlivet:
    Hmm - kurvid, kurvig eller kruvig? Hur ska du ha det!?

Svar på tråden när är man mullig?