Inlägg från: VirrigaVerna |Visa alla inlägg
  • VirrigaVerna

Om din partner förgrep sig på ert barn?

Här och nu skrev 2010-07-09 13:01:09 följande:
    Vi behöver inte diskutera så mycket vem som har rätt och fel. Frågan är vad du känner att DU troligen skulle göra. Sen är jag ganska säker på att om andra föräldern vet det, måste den anmäla. Framförallt VILL man väl det. Jag skulle vilja dra direkt, men skulle be om hjälp ändå, eftersom jag vill att mina barn o deras pappa ska ha en bra relation ändå. Dock övervakat.
    Om min man förgrep sig på mina barn hade jag anmält honom direkt, sett till att han inte träffade barnen och också sett till så att barnen fick hjälp att bearbeta det de varit med om.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • VirrigaVerna
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-07-10 11:50:59 följande:
    Kan inte mammor förgripa sig på barn?
    Jo och det är ännu mera tabu och nedtystat.
  • VirrigaVerna
    MansonDust skrev 2010-07-10 10:38:35 följande:
    Jag hade då aldrig utsatt mitt barn för att ha umgänge med människan igen !!
    Inte jag heller. Jag hade gjort allt som stod i min makt att skydda barnen ifrån det krypet.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-10 20:16:15 följande:
    Även barn som blivit halvt ihjälslagna brukar vilja vara med sina föräldrar.
    Tyvärr men det innebär inte att de bör få vara det.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-11 07:56:51 följande:
    Det avgör lagen.
    Ja precis och i det fallet så hade jag som mamma kämpat som en galning för att inte behöva överlämna mitt barn till en pedofil och vet du jag tror att jag hade lyckats
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-11 08:19:31 följande:
    Inte om lagen är tydlig.
    Lagen är inte speciellt tydlig där heller.
    En förälder som förgriper sig på ett barn kan bli av med vårdnaden och även umgängesrätten.
    Det är inte förälderns intresse av att träffa barnet som avgör utan det man ser på är om det ligger i barnets intresse att träffa föräldern.
    Ett barn som blivit utsatt för övergrepp ska inte behöva träffa sin våldsverkare även om det är en förälder.

Det vore lika illa som att förvänta sig att en våldtagen kvinna skulle tvingas träffa sin våldtäktsman en helg varannan vecka.
  • VirrigaVerna
    Rödnäbba skrev 2010-07-11 12:07:35 följande:
    Hjälper inte om du inte har starka bevis.
    Finns det bevis på övergrepp så är det inte faderns "rätt" att träffa barnet som räknas utan hur det skulle påverka barnet att träffa honom man tar hänsyn till.
  • VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-07-11 08:57:00 följande:
    Lagen är inte tydlig på andra hållet heller i så fall. Som jag sagt innan har ett barn inte samma rättigheter.
    Här har du fel.
    Om man bedömer det som skadligt att barnet träffar förövaren så tvingas inte barnet till det.
    Om det finns bevis för att ett övergrepp har skett så är det inte ovanligt att förövaren blir av med vårdnaden och även umgängesrätten så länge som det bedöms som skadligt för barnet att ha kontakt.
  • VirrigaVerna
    Rödnäbba skrev 2010-07-13 20:40:37 följande:
    I alla de andra 95% där det inte finns starka bevis så är det faders rätt som gäller.
    Det är en annan femma. För finns det inga bevis så är det ju svårare att ta till åtgärder.
Svar på tråden Om din partner förgrep sig på ert barn?