Inlägg från: Guerita |Visa alla inlägg
  • Guerita

Bör man lära sig hur p-medel funkar?

Smulan No1 skrev 2010-07-10 22:20:35 följande:
    Ja men fortfarande, vem är sugen  på sex när man har magsjuka?

Det handlar inte om att jag inte vet att man måste skydda sig extra vid magsjuka, om det var det du trodde.
    Du missar poängen lite. Det är alltså så att du måste fortsätta använda annat skydd en vecka efter att magsjukan har upphört.

Sen skulle man ju önska att folk i allmänhet var lite bättre informerade om mycket här i livet, inte bara preventivmedel, men för just preventivmedel så anser jag att de som skriver ut p-piller har ett stort ansvar att undervisa och påminna om effekter, biverkningar och funktion. Alla läser inte bipacksedeln eftersom de litar på att doktorn vet vad denne pysslar med. Och så kommer det antagligen förbli. Så informationen måste komma från doktorn också och inte bara en gång utan vid varje utskrivningstillfälle.
  • Guerita
    Smulan No1 skrev 2010-07-10 22:31:14 följande:
    När jag skriver VID magsjuka, så menar jag VID MAGSJUKA, dvs när man har magsjuka och efteråt, men måste nog vara  tydligare med vad jag  menar.
    Men varför skulle man inte vilja ha sex när magsjukan väl är över? Om det var så att man tappade lusten en vecka efter sjukdom så vore det ju inget problem men så är det ju oftast inte utan sexlusten återkommer direkt.
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-10 22:32:18 följande:
    Största ansvaret ligger på den som tar medicinen.
    Man kan tycka det men världen är inte och kommer aldrig bli perfekt, eller hur? Om man med hjälp av ökad information kan minska antalet oönskade graviditeter så skadar det väl inte att den som skriver ut medicinen påpekar dessa saker?
  • Guerita

Din fråga i TS är om man bör lära sig hur preventivmedel fungerar. Svaret är väl ett ganska självklart ja. Men HUR man lär sig det är en annan sak. Det finns människor som har svårt att ta till sig skriven information av olika anledningar, de slarvläser, de tycker texten är för lång och krånglig eller vad det nu är. De läser kanske aldrig instruktioner/manualer för de vet minsann redan hur saker och ting är/ska vara. Att utgå ifrån att alla människor gör som man själv och duktigt läser alla bipacksedlar o.dyl är orealistiskt. Man måste försöka se till folks olikheter, speciellt när det gäller något så viktigt som mediciner och deras biverkningar.

Jag anser att det är den förskrivande läkarens plikt att informera om hur en medicin ska användas och inte användas, vilket jag tror att de gör men kanske inte i tillräckligt stor utsträckning i alla lägen.

Man agerar inte förmyndare för att man informerar någon om en medicins effekter.

• Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-10 23:00:12 följande:
    Och ska man ha sex får man väl se till att läsa info om sitt p-medel.
    Se inlägg #23
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-10 23:05:13 följande:
    Ja, men det är inte doktorn som ska se till att man pippar säkert. Folk läser noga bruksanvisningar till tekniska prylar, så då kan man läsa bipacksedlar också.
    Det vet du inte om alla gör, du bara antar. Jag vet många som aldrig någonsin läser en manual för att det är för knöligt/jobbigt

En läkare anses ofta vara en auktoritet, dvs om läkaren inte nämner något om ev problem med medicinen man tar så har jag en känsla av att många inte ens tänker sig att det kan finnas några problem. Läkaren har ju inte sagt något! De tror säkert att de pippar säkert när de använder p-piller för de har ju fått dem utskrivna av en läkare.

Försöka att inte utgå från din egen situation innan du dömer andra. Du är, från vad du har skrivit här, en som läser manualer, en som kollar kors och tvärs för att vara säker på att det blir rätt. Och det är bara att gratulera, du gör vad du kan för att vara säker. Men alla funkar inte på det sättet och kommer heller aldrig att göra det.
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-10 23:13:13 följande:
    Men jiter man inte läsa en bipacksedel får man ju skylla sig själv. Det kan ibland va svårtytt, men då ringer man o frågar. Ang magsjuka är infon solklar.
    Det har inte med att orka eller inte att göra. Det har med att inte kunna ta till sig informationen att göra. Läst men ej förstått har du hört det uttrycket? Som sagt, alla är inte som du, sluta anta det så kanske du inte behöver bli så upprörd av dina medmänniskors fel och brister.
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-10 23:13:13 följande:
    Ang magsjuka är infon solklar.
    Jag läste just en bipacksedel på FASS bara för att se hur den var utformad och solklar var den inte. Det var många alternativ beroende på när och hur. DU klarar av att tyda det. Bra. Men anta inte att det är lika lätt för alla andra. Det är ganska cyniskt att tro att alla uppfattar världen på samma sätt som man själv och att alla tar till sig information på samma sätt. En del människor är mer praktiskt lagda än teoretiskt lagda, dvs de lär genom praktik och muntlig information. Hur ska läkaren veta om personen som sitter där är praktisk eller teoretisk? Det går inte så därför bör informationen ges till alla patienter vid utskrivningstillfället.
  • Guerita
    Lindreas skrev 2010-07-10 23:21:17 följande:
    Jag förstår inte att människor ens låter bli att läsa bipacksedeln, det är ju inte sockerpiller man stoppar i sig direkt. Det är det första jag gör när jag får medicin, läser och begrundar. Kollar särskilt att det inte är något som krockar med mina andra mediciner. Nu har jag ett väldigt bra apotek som alltid kollar om jag ätit medicinen tidigare och om jag är fullt införstådd med varför jag fått den, det är skitbra tycker jag.

Men ja, jag tycker att man ska kolla upp hur ens p-medel fungerar, när det eventuellt inte fungerar och hur man använder det för optimalt resultat.
    Du förstår inte det för att det aldrig skulle falla dig in att inte läsa den. Jag läser också bipacksedeln slaviskt, men jag förstår samtidigt att jag är inte alla och alla är inte mig, så jag antar inte att alla andra ska göra eller fungera precis som jag gör.
  • Guerita
    Lindreas skrev 2010-07-10 23:39:40 följande:
    Alltså, jag tycker att det är korkat att inte sätta sig in mer i det man petar i sig. Om man inte orkar eller vill läsa bipacksedeln så måste jag ändå anse att det är ens skyldighet att ta reda på hur man använder ett läkemedel.

Och nej, jag kommer ändå inte förstå att man inte är mer rädd om sig själv utan bara glatt äter allt som läkaren säger, utan att fundera vidare på det.
    Du får tycka att det är korkat om du vill men inte desto mindre är det så många fungerar. Det har, återigen, inte med att inte orka att göra. Alla människor har olika begåvningar, för vissa är det svårt/näst intill omöjligt att ta till sig komplicerad (utifrån deras perspektiv!) skriven information. Andra knaprar glatt i sig medicinen de fått utskrivna av läkaren därför att de LITAR på dennes kompetens och antar att de har fått all relevant information. Det betyder inte att de är korkade, bara att de har en annan världsbild än dig.
  • Guerita
    Lindreas skrev 2010-07-10 23:51:12 följande:
    Förmodligen. Fast det behöver du väl inte skriva mig på näsan om? Jag svarade på ts, och känner inte att jag behöver förklara mig ytterligare.
    ok...
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-11 06:52:02 följande:
    För p-piller är den solklar. Läkare kan informera kort, men annars har man ett eget ansvar för att läsa eller be om hjälp med läsningen. Börjar ana orsaken till många aborter; folk hävdar att de inte visste. Det funkar liksom inte vid regler och lagar heller.
    Det var just en för p-piller jag läste igenom och den var inte alls solklar även om jag förstod vad det stod. Det var en del att om a sker så gör b, är det c så gå till x och läs rad 4. Är man läsvan utgör det inget hinder, men om man är den mer praktiska sorten så kan det vara tillräckligt för att man ska missa information.
    Här och nu skrev 2010-07-11 06:57:07 följande:
    Med en så viktig medicin som p-piller har jag ringt ner apotek o bm, så fort jag tvekat det minsta ang. ett ord i bipacksedeln o inte kört på o tänkt att man kan alltid göra abort. Reagerar man inte på info som verkar krånglig har man så pass stora svårigheter att p-piller inte är lämpligt p-medel. Läkaren kan aldrig ge info om allt.
    Jag hade gjort si, jag hade gjort så. Återigen så utgår du från din egen världbild och vägrar inse att alla människor inte funkar som du gör. Bara för att du slaviskt läser bipacksedeln så betyder det inte att alla andra gör det. Det finns de som litar så blint på läkare att de helt enkelt inte tänker i de banorna. Har läkaren sagt att p-pillren skyddar mig från graviditet så är det så det är. Sen är det inte alltid så lätt att erkänna att man har ett läsproblem. Och det finns de som inte ens är medvetna om att de har det! Det finns så många olika scenarior för varför man kan vara omedveten om att man bör använda annat skydd vid diarree. Man läser men informationen går inte in. Det är för mycket text och hjärnan sållar ut en del. Man kommer bara ihåg vissa delar av den. Om man inte kommer ihåg att det kan bli problem vid diarree, varför skulle man ens reagera om man blir magsjuk?

Läkare ska informera om de viktigaste aspekterna av medicinen och jag tycker att möjligheten att den inte fungerar som den ska vid magsjuka är en av dem.
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-11 07:41:25 följande:
    Det är ett väldigt litet krav att man förstår sig på sitt p-medel. Har man en utv.störning o äter p-piller får man annan info, men osynliga funktionshinder får man själv informera läkaren om och lathet hör inte ihop med p-medel.
    Men herregud tror du att man måste ha en utvecklingsstörning bara för att man inte fungerar som du gör? Lathet är det ingen som har diskuterat här, utom du. Tycker det börjar bli dags för dig att kliva ner från dina höga hästar och inse att information kan ges och tas emot på olika sätt.
  • Guerita
    Här och nu skrev 2010-07-11 07:45:01 följande:
    Jag står för vad jag skriver. Men det lustiga är att en del skriver tvärtemot en, vad man än skriver. Skriver jag att solen är gul, är det alltid nån som ska hävda att den är blå.
    Vem i hela fridens namn är det som har gjort det? Lite martyrvarning över det inlägget tycker jag.
  • Guerita
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:00:53 följande:
    Om vi ska gradera människor efter deras lathet eller andra svårigheter för att sedan sätta oss till doms över dom så får vi det jobbigt och ledsamt
    Om vi istället fokuserar på att informera om hur t.ex preventivmedel fungerar så blir det något konstruktivt av det hela.
    Men det är så mycket roligare att få döma ut andra då deras beteende inte stämmer med ens egna föreställningar. Varför ska man försöka hitta alternativa vägar då? Drömmer
  • Guerita
    VirrigaVerna skrev 2010-07-11 08:08:40 följande:
    Ja och då kommer man aldrig vidare
    Det viktiga borde ju vara att informera och uppmana folk till att läsa om vad de sätter i sig så att de förstår effekterna av de mediciner de äter. Får man fram det på ett bra sätt så når det troligtvis fler.
    Jag håller med dig helt och hållet. Som informationsgivare så måste man inse att människor har olika förutsättningar att ta till sig information. En del kan man ge en lapp och de läser sig till det nödvändiga, andra behöver mer hjälp på traven för att förstå det nödvändiga.
Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?