Här och nu skrev 2010-07-11 06:52:02 följande:
För p-piller är den solklar. Läkare kan informera kort, men annars har man ett eget ansvar för att läsa eller be om hjälp med läsningen. Börjar ana orsaken till många aborter; folk hävdar att de inte visste. Det funkar liksom inte vid regler och lagar heller.
Det var just en för p-piller jag läste igenom och den var inte alls solklar även om jag förstod vad det stod. Det var en del att om a sker så gör b, är det c så gå till x och läs rad 4. Är man läsvan utgör det inget hinder, men om man är den mer praktiska sorten så kan det vara tillräckligt för att man ska missa information.
Här och nu skrev 2010-07-11 06:57:07 följande:
Med en så viktig medicin som p-piller har jag ringt ner apotek o bm, så fort jag tvekat det minsta ang. ett ord i bipacksedeln o inte kört på o tänkt att man kan alltid göra abort. Reagerar man inte på info som verkar krånglig har man så pass stora svårigheter att p-piller inte är lämpligt p-medel. Läkaren kan aldrig ge info om allt.
Jag hade gjort si, jag hade gjort så. Återigen så utgår du från din egen världbild och vägrar inse att alla människor inte funkar som du gör. Bara för att du slaviskt läser bipacksedeln så betyder det inte att alla andra gör det. Det finns de som litar så blint på läkare att de helt enkelt inte tänker i de banorna. Har läkaren sagt att p-pillren skyddar mig från graviditet så är det så det är. Sen är det inte alltid så lätt att erkänna att man har ett läsproblem. Och det finns de som inte ens är medvetna om att de har det! Det finns så många olika scenarior för varför man kan vara omedveten om att man bör använda annat skydd vid diarree. Man läser men informationen går inte in. Det är för mycket text och hjärnan sållar ut en del. Man kommer bara ihåg vissa delar av den. Om man inte kommer ihåg att det kan bli problem vid diarree, varför skulle man ens reagera om man blir magsjuk?
Läkare ska informera om de viktigaste aspekterna av medicinen och jag tycker att möjligheten att den inte fungerar som den ska vid magsjuka är en av dem.