• Här och nu

Bör man lära sig hur p-medel funkar?

Det förvånar mig hur många som inte känner till att p-piller effekten minskar vid magsjuka. Tycker de som skriver ut dem borde infomera extra, men det står ju i bipacksedeln. Jag anser att man bör läsa denna med jämna mellanrum. Detta med magsjuka sitter i ryggmärgen på mig sen jag började med p-piller, men även när jag börjar med nya mediciner, kollar jag så de inte krockar med p-piller. Kände ni till detta med magsjuka? Läser ni bipacksedeln när ni får en ny medicin osv? Säger det sig inte rätt mycket själv att passerar maten ur kroppen snabbare än normalt som vid magsjuka, kan effekten av medicin va hotad.

• Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?
  • Zixi

Jag tycker att det är självklart att man läser bibacksedlen och lär sig om sin medicin innan man tar den. Och i kombination med common sense så borde de flesta fatta att om man kräker upp sin tablett så funkar den inte...

Nu när jag är gravid så stoppar jag inte i mig någon medicin utan att först dubbelkolla den i (förskrivar-)FASS

Juli - 2010
  • Här och nu
    Zixi skrev 2010-07-10 14:43:12 följande:
    Jag tycker att det är självklart att man läser bibacksedlen och lär sig om sin medicin innan man tar den. Och i kombination med common sense så borde de flesta fatta att om man kräker upp sin tablett så funkar den inte...

Nu när jag är gravid så stoppar jag inte i mig någon medicin utan att först dubbelkolla den i (förskrivar-)FASS
    Ja, det är ju inte bara gravid man kan bli, utan t.o.m bli dödligt sjuk om en medicin tas fel.
  • Zixi
    Här och nu skrev 2010-07-10 14:46:40 följande:
    Ja, det är ju inte bara gravid man kan bli, utan t.o.m bli dödligt sjuk om en medicin tas fel.
    Lite som att man gärna vill veta var bromsen finns på en bil innan man trycker på gasen. Vissa saker är helt enkelt viktiga att veta för ens egen hälsas skull...
    Juli - 2010
  • Här och nu
    Zixi skrev 2010-07-10 14:50:42 följande:
    Lite som att man gärna vill veta var bromsen finns på en bil innan man trycker på gasen. Vissa saker är helt enkelt viktiga att veta för ens egen hälsas skull...
    Bromsen är inte viktig bara komiskt sett eller så. Man behöver också ta reda på om man kan köra bil med medicinen, att den inte tar bort effekten av livsnödvändig medicin osv.
  • Jennie med ie

Ö h t borde många, i synnerhet kvinnor, lära sig betydligt mer om fertilitet och hur kroppen fungerar ö h t, det skulle bl a minska antalet ofrivilliga graviditeter om fler fattade att bara för att man nyss haft mens går man inte säker för graviditet t ex.

• Här och nu
    Jennie med ie skrev 2010-07-10 18:07:51 följande:
    Ö h t borde många, i synnerhet kvinnor, lära sig betydligt mer om fertilitet och hur kroppen fungerar ö h t, det skulle bl a minska antalet ofrivilliga graviditeter om fler fattade att bara för att man nyss haft mens går man inte säker för graviditet t ex.
    Det där är ju inget annat än sunt förnuft och lite allmänbildning.
  • Julias Farsa

hur sugen egentligen är man när man har magsjuka egentligen?

• Här och nu
    Julias Farsa skrev 2010-07-10 20:48:16 följande:
    Du vet inte heller hur det funkar märker jag. Man måste använda annat skydd en vecka efter.
  • Smulan No1
    Julias Farsa skrev 2010-07-10 20:48:16 följande:
    Ja precis, vem är sugen då? :-S *urk*
    Himla massa barn
Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?