Inlägg från: Här och nu |Visa alla inlägg
  • Här och nu

Bör man lära sig hur p-medel funkar?

lokisse skrev 2010-07-11 20:36:37 följande:
    mycke möjligt men det beror ju även pa hur länge man varit sjuk...
    Sjuk?
  • Här och nu
    Lavish skrev 2010-07-11 21:27:32 följande:

Men allvarligt, alla vet väl att det är smartast att lästa bipacksedeln? Precis som jag vet att jag borde plocka upp flyttkartonger nu och inte hänga på FL. Alla är väl inte lika perfekta som du anser att de ska vara. Så enkelt är det väl ändå?

Ja, men resultatet av p-medelsslarv är oönskad graviditet o då ska man inte böla över att "behöva" göra abort.
  • Här och nu
    Lavish skrev 2010-07-11 22:57:34 följande:
    Jo. T.ex när jag fått en ny allergimedecin som enligt läkaren fungerar på exakt samma sätt som den gamla. Eller som när jag köper Otrivin. Och alvedon. Brukar inte läsa då nej.
    Och om läkaren varit slarvig med sin info då? Fick 2 mediciner under graviditet som inte sades va farliga för barnet, men bipacksedeln sa annat.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 07:19:09 följande:
    Det beror på vilken sits man är i
    Är man i en sån sits att man inte kan sköta ett p-medel får man ju ta ett enklare eller ha icke penetrerande sex.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 12:29:14 följande:
    Ja men det är ju lätt för dig att sitta och säga.
    Verkligheten är en annan.
    Man får anpassa sig. Eftersom så många slarvar, borde personalen fråga dem som söker för abort hur de använt sitt p-medel. Har de använt det fel borde aborten kosta mer. Så du tycker att det inte gör nåt om man slarvar med p-medel? Om jag hamnar i en svacka o inte kan sköta p-piller får jag ju be killen ha kådis.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 12:41:20 följande:
    Personalen?
    Snarare kuratorn vill jag väl påstå. Klart att dom går igenom det när du väl är där inne.
    Inte ens kuratorerna sitter med pekfingrarna som du gör! Därför att dom är mänskliga och dömmer ingen.
    Ibland kan även den bästa fela och göra fel när det gäller preventivmedel, ser ingen anledning att det ska bli hysteri bara för det.
    Den bästa kan fela ja, men man behöver ju inte fela med flit. Aborter är oetiskt när man felar med flit eller lathet och kostar en massa pengar för vården.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 12:41:20 följande:
    Personalen?
    Snarare kuratorn vill jag väl påstå. Klart att dom går igenom det när du väl är där inne.
    Inte ens kuratorerna sitter med pekfingrarna som du gör! Därför att dom är mänskliga och dömmer ingen.
    Ibland kan även den bästa fela och göra fel när det gäller preventivmedel, ser ingen anledning att det ska bli hysteri bara för det.
    En kurator är en sorts personal. Vore väl enkelt att förklara att enligt vissa premisser är en abort dyrare. En konsekvens o ingen dom.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 13:21:48 följande:
    Såna här diskussioner är alltid lika korkade.
    Antingen är man emot abort eller så är man inte. Det spelar väl ingen roll för embryoet om du aborterar det pg.a slarv, sjukdom, tidsbrist, pengabrist eller whatever. Kontentan är den samma oavsett.

Och kostar massa pengar? Ja, det gör det med alla nissar som envisas med att idrotta och skada sig också. Ser du hur dumt ditt resonemang är?

Gör mig spyfärdig att det finns människor som tar sig rätt att döma varför en kvinna gör abort.
    Du fattar visst inte. Bör man inte förebygga oönskad graviditet så långt det går?
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 13:31:40 följande:
    Givetvis. Men att införa olika "aborttaxor" grundat på varför du blivit ofrivilligt gravid är åt helvete fel väg att gå.
    Inte om man slarvat med flit. Är ju samma sak som att man skulle anstränga sig för att bli gravid o sen abortera. Som ett offer. Men ingen vill ju fatta.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 13:38:58 följande:
    Ja men om man inte slarvar med flit, om de nu är så enkelt att helt enkelt att pillren inte funkade, som du uppenbart inte kan fatta?
    Det handlar om att använda dem rätt! DÅ har du den grad av skydd som anges. Tar dem inte dem rätt är säkerheten mycket lägre. Det är det sista jag säger.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 13:43:56 följande:
    Men vänta nu. Om jag får en p-pillerkarta och får en bruksanvisning att nu ska jag äta dom konstant, dvs varje dag och varje morgon.
    Och ändå blir med barn?
    Menar du då att det är jag som har slarvat?
    Mellanddoserade p-piller ska du ta varje dag ja. Står det fel i bipack, är det ju leverantörens fel förstås.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 13:40:34 följande:
    Trams. Varför kvinnor väljer att göra abort har du nada att göra med.
    Och förresten, hur skulle det bevisas då att det är avsiktligt slarv? 
    Ditt resonemang faller på sin egen dumhet.
    Pga. så många inte vet detta med magsjuka o p-piller är det inte svårt att avgöra. Nej, det är inte synd om nån som inte satt sig in i hur p-piller funkar o sen blir oönskat gravid.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 14:06:23 följande:
    Är  aborterande kvinnor som tycker synd om sig ett stort problem i din vardag?
     Eller det är kvinnor som har sex som är det egentliga problemet?
    Kvinnor som inte lär sig använda sitt p-medel rätt.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 14:09:00 följande:
    Hur drabbar det dig?
    Genom onödiga aborter på oskyldiga foster.
  • Här och nu
    BamBam skrev 2010-07-12 14:13:51 följande:
    Jag frågar igen. Hur drabbar det dig?
    Läs.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-12 14:22:54 följande:
    tycker ni att man ska behöva bevisa att man inte pa nagot sätt kunnat för att barnet blev till?

hur ska det ga till?
    Rår för det gör man ju alltid genom att ha samlag. I övrigt läs uppåt.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-12 14:27:54 följande:
    ok du tycker att man bör bli tilfragad om man slarvat med sit p medel och i sa fall inte fa göra sin fria abort.
    Man kan få göra det men betala mer. Men vid upprepat slarv får andra åtgärder tas till.
  • Här och nu
    lokisse skrev 2010-07-12 14:30:55 följande:
    och hur vill du bevisa att du inte slarvat? ska man ha en lögndetektor som kollar om folk talar sanning??
    Läs uppåt.
  • Här och nu
    Unikus skrev 2010-07-12 15:52:40 följande:
    Ja men om man nu INTE har magsjuka och ditt och datt och ÄNDÅ blir gravid..
    Du pratar runt precis allt man frågar dig!!
    Det är magsjuka o p-piller som tråden berör.
  • Här och nu
    Lavish skrev 2010-07-12 20:19:34 följande:
    Hade jag varit gravid hade det ju varit en helt annan sak?
    Va?
Svar på tråden Bör man lära sig hur p-medel funkar?