Varför ska kvinnor ha BH/bikini överdel, egentligen ?
Olika kulturer har ju olika normer för vad som är sexuellt och vad som inte är det.
I vissa delar av världen är det som bekant inte kutym för kvinnor att visa håret offentligt medan det för många svenskar är helt befriat från sexuella vibbar. I alla fall idag, för inte så länge sedan täckte alla gifta kvinnor på landsbygden sitt hår i samma stund som de gifte sig och går vi tillbaka till medeltiden var det helt otänktbart för någon kvinna att visa sitt hår. T.o.m. på målningar av i övrigt nakna kvinnor är de avbildade med håret täckt. Enda undantaget var jungfru Maria (hon var ju jungfru och därför ren och oskyldig som ett litet barn...)
I sydostasien var nacken länge en mycket sexuellt laddad kroppsdel och som Dorian redan påpekat var det länge otänkbart för en kvinna att visa sina vader. Jag har just nu på mig ganska korta shorts men i stora delar av världen skulle det vara otänkbart, jag visar ju halva låren! Det är oanständigt på många håll både för män och kvinnor.
Och i många kulturer i framför allt varmare länder anses bröst helt osexuella. Där går både kvinnor och män med bar överkropp utan att någon reagerar.
Så att vi täcker våra bröst är egentligen ganska godtyckligt.