Inlägg från: Siamüsen |Visa alla inlägg
  • Siamüsen

Kompis dotter mobbade min - vad säga/göra?

Tycker du ska ringa upp mamman istâllet för att sms:a. Kan bli mycket missförstånd med sms.

Ring och berätta hur du kânner, att ni blev ledsna båda två och att du tycker det âr trist om det ska behöva gå ut över er vânskap.

Jag skulle inte kasta ut det som anklagelser mot mamman dock tan bara konstatera att ni blivit ledsna. Går du till angrepp är risken stor att hon gar i försvarsställning och så kommer ni ingenstans med diskussionen.

• Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:01:55 följande:
    buzflikkan - jo, sådär kan det ju vara med barn, och det tycker jag är helt acceptabelt. de bråkar en del men leker också. fast så var det inte den här dagen. det var enbart bråk och elakheter. den här treåringen har aldrig sagt ett enda positivt ord till min dotter, eller försökt att leka med henne.
    det som är lite tragiskt är att det inte är ömsesidigt. min dotter talar bara positivt om den andra tjejen... märkligt hur barn är. 
    Alla barn mognar nog lite olika pa den fronten iofs. Små barn kan ju vara elaka som fan.
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:08:36 följande:
    slamusen, det har du helt rätt i. jag skickade flera sms där jag föreslog att vi kunde ringas om detta. det ville hon dock inte. hon är en väldigt defensiv person så jag valde mellan de här två alternativen:
    – inte säga ett ord och aldrig bjuda över henne igen
    - göra som jag gjorde, med risk för att göra henne väldigt upprörd, men ändå ge henne en chans att se problemet 

eftersom jag känner henne väl vet jag att hon typ hade slängt luren i örat på mig om jag ändå hade ringt. vi har som sagt inte en särskilt öppen relation. låter kanske konstigt, men vi håller mest kontakten av sentimentala skäl (vi har känt varann i trettio år...). jag får lite en känsla av att hon låter sitt barn bete sig som hon gör pga gammalt agg till mig.  
    Aha..du skulle jag antingen vântat ett par dagar och sedan ringt och pratat om nagot helt annat och sedan tagit upp problemet lite snabbt i förbifarten. Om du tycker relationen är vârd att underhålla.

Annars hade jag struntat i att höra av mig totalt och låtit henne hôra av sig eller låtit hela vänskapen rinna ut i sanden. Ibland är det inte vârt det faktiskt.
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:14:00 följande:
    slamusen; det håller jag helt med om. det som är lite förbluffande med det här barnet är att hon är extremt tidig verbalt och intelligensmässigt. men det känns som om hennes sociala förmåga är på en ettårings nivå. att hon bara ser andra barn som rivaler om leksakerna och de vuxna. 
    det jag reagerade på att elakheten var så utstuderad. om det bara hade varit MIN LEKSAK-bråk hade jag inte brytt mig. men det var som om hon letade efter sätt att såra min dotter på. ett exempel av många; min dotter visar upp en ask med fina saker som hon samlat. frågar tjejen om hon vill ha en av dem. tjejen tar en av prylarna med ett elakt flin på läpparna, springer iväg och slänger bort. skrattar högt: HAHHAHHAHA jag vill inte ha dina jättefula saker!
    det var alltså bara en av alla miljoner elaka saker hon gjorde. sedan slogs hon också förstås och skrek sånt som att "jag vill inte leka med dig för du är så larvig". det höll på nonstop...
    Hon kanske var avundsjuk?

I vilket fall som helst är det trist och i vilket fall som helst borde mamman ha markerat lite at dottern att det inte är ok att vara elak. Tycker inte du ska vara arg pa dottern dock för hon har nog inte sa avancerat utstuderat tânkande som det kanske verkade utan gick mer pa impuls.
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:19:52 följande:
    slamusen, helt rätt igen. jag har dock inte den relationen till den här mamman ifråga. kanske är det våra trassliga relationer sins emellan som kommer till uttryck mellan våra barn. 
    att jag gjorde som jag gjorde kanske är för att jag faktiskt vill bryta och har velat göra det länge. om våra barn hade haft en bra relation så hade jag nog satt större värde på vänskapen.
    men jag har en känsla av att mamman ifråga innerst inne inte bryr sig så mycket om ifall min dotter blir ledsen och sårad eller inte - och då vill jag nog inte värna om vänskapen (eftersom jag då uppenbarligen är den enda som gör det) 
    Då har du ju svaret där. Dumpa vânskapen. Kommer säkert kânnas bâttre efterat
  • Siamüsen
    AronNora2 skrev 2010-07-11 14:31:12 följande:
    men har ni inte upplevt att det är otroligt svårt att säga ifrån i stunden? 
    "mina barn och andras ungar"-fenomenet?
    jag vill verkligen lära mig att göra det!  
    Jag kan tycka det är svårt om jag inte kânner det andra barnet alls. Med vânner och bekantas barn tycker jag det är helt ok numera.

Vet att det funkar bâttre pa mina barn om nagon annan säger till ibland. Senast skickade jag grannens tonåriga son nâr min 4-aring inte lyssnade alls nâr jag sa till honom. Han lydde grannens son pa en gang.
Svar på tråden Kompis dotter mobbade min - vad säga/göra?