AronNora2 skrev 2010-07-11 13:54:43 följande:
Kajee,
jag vet vad mobbing är. Vad jag försöker säga är att barnet betedde sig som en fullfjädrad mobbare, fast hon bara är tre! Vilket känns extremt.
Barnets beteende var sådant att hon lär bli en mobbare i framtiden om inte de vuxna runt omkring henne gör något. Hon var helt ointresserad av ett positivt samspel.
Lite av min tanke med att uppmärksamma mamman på detta var att hon kanske kan se själv vad hon gör fel; dvs underlåter att vägleda barnet i sociala samspel med andra barn. Jag tvivlar dock på att det kommer att ske.
Ord som "tack", "förlåt" och "snälla" - de orden kan inte det här barnet. Detta för att mamman inte vill lära henne de orden. Varför? Får nästan en känsla av att hon vill att hennes barn ska totaldominera andra barn. Hon kanske t o m tycker att det är positivt att barnet har ett mobbarbeteende, vad vet jag?
Jo, precis, jag räknar inte med att kunna bjuda över det här barnet igen. Det är bara så väldigt synd att det är så känsligt att diskutera såna här saker föräldrar emellan. Ligger så mkt prestige i föräldrarollen. Önskar att jag som dig buzflickan hade en öppen dialog med den här mamman men det verkar ju inte gå.
Jag tror dock att jag hade agerat annorlunda om det varit min dotter. Jag hade nog bett tusen gånger om ursäkt för dotterns beteende och försökt inrikta mig på att det inte skulle hända igen.
Att kalla det för mobbing är ändå magstarkt.
Att tro att någon kommer att bli mobbare pga ett tillfälle är att dra ganska dramatiska slutsatser.
Lägg det här som en ansvarsfåga på mamman - du har pratat med henne -och vill hon inte ta itu med det kan du ju inte göra så mycket mer tyvärr. Precis som jag skrev. Däremot tror jag inte att du kommer någon vart med mamman ifall du kallar henne barn för mobbare eller ifrågasätter om hennes dotter "alltid är så där". Sånt gör bara att man som förälder drar öronen åt sig, även om den här flickan uppförde sig illa.