Inlägg från: Anonym (Vän med OCD) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vän med OCD)

OCD?

Lite OT men ni kanske kan hjälpa...

Har en vän med OCD som känner att hon måste ha allting totalt välstruket (till och med trosor) och arrangera garderoben efter färg och även barnens garderober plus att de måste ha en klädgalje som har samma färg som kläderna. Hon skrattar åt sig själv och försöker att bryta det gång på gång men måste rätta till garderoben för att må bra. 

Jag tror att det är vanligare än vad man tror men kan man stötta på något sätt eller ska man bara acceptera det och skratta med henne? 

• Anonym (Vän med OCD)
    Anonym (16) skrev 2010-12-01 01:22:38 följande:
    Man måste ha terapi för att kunna bryta såna mönster. Dessvärre inget som ens vän kan göra mycket åt. Det man som anhörig INTE ska göra är att ge försäkringar. Fast jag tror det varken gör till eller ifrån ifall du skrattar med eller inte. Har hon diagnosen ocd? Tycker det låter lite konstigt att hon skrattar åt det. Endel människor har ju vissa tvångsmässiga beteenden utan att det faktiskt är ocd.
    Vad jag vet har hon inte sökt hjälp för det och inte om hon fått någon diagnos men hon säger ofta att hon mår dåligt av det fast hon kan skämta om hur tokigt hennes beteende är. Men hon använder själv beteckningen OCD för hennes beteende så jag vet inte faktiskt. Jag känner bara att det är svårt att veta vad man ska säga eller hur man kan hjälpa, om man nu kan det.
Svar på tråden OCD?