OCD?
Anonym (J) skrev 2011-05-14 23:30:45 följande:
Inte så bra. Faktiskt riktigt dåligt just nu. Har haft lite strul i livet och nu har allt ordnat upp sig och vad händer då? Jo, tankarna kommer igen. Det börjar bli ohållbart, jag kan inte leva såhär. Det finns bara två problem: min sambo vet fortfarande inget och jag orkar inte söka hjälp. Hur berättar man för folk? "Du, det är så här att jag tänker så sjuka tankar att jag funderar på om jag borde sitta inspärrad på psyket, då vet du"Sedan tycker inte jag du ska dra dig från att söka hjälp, jag har själv ocd och att söka hjälp var min räddning.
Tvångstankar är aldrig fina, de är oftast helt sjuka och morbida att man blir rädd för sig själv, men de säger endå inget om dig som person.
Man klandrar sig så fruktansvärt mycket för alla galna tankar.
Det jag tycker du ska göra är att ringa till psykiatriska öppenvårdsmottagningen, förklara din problematik och be om att få träffa en läkare snarast.
Antagligen kommer de ställa en diagnos direkt och erbjuda medicin, ta medicinen för det gör under även om man inte vill medicinera sig. Be om att få mer information om ocd att ta med hem.
Det är alltid bättre att ha information om sjukdomen att lägga fram, det blir mycket lättare för utomstående att förstå än att man själv börjar berätta rakt av.
Sedan lär du bli skickat till psykiatriska kliniken i ditt område där du kommer få en läkare, sedan blir det ju aktuellt med terapi etc, ta det!
Ingen förkänar att må dåligt, och faktum är att många lider i det tysta. Jag mådde skit i ca 5 år innan jag sökte hjälp, känns som att jag förlorat dessa år på ingenting.
Det finns hjälp att få, ocd är mycket vanligare än man tror.
Att jag rekomenderar dig till psykiatriska kliniken först är för att det går mycket snabbare än om man vänder sig till vårdcentralen, och det är skönt att direkt få kontakt med någon som vet vad det handlar om. Att bara få bekräftat att man inte är galen är en underbar känsla