• Pnyxtra77

Hur få 2-åringen att ta ett nej?

Min dotter på 2 år är så extremt viljestark i vissa situationer och jag känner att jag har svårt att få henne att lyssna på mig om jag säger nej.

Hon skrattar bara trots att jag ryter till hur högt som helst, inget hjälper. Om hennes pappa ryter till då däremot blir hon ledsen och slutar med det hon inte får göra.

Hur sjutton ska jag göra för att få henne att lyssna på mig? Någon som har något tips?

• Svar på tråden Hur få 2-åringen att ta ett nej?
  • Teskedsmamman

Fortsätt vara konsekvent!

Säger du nej är det nej och slutar hon inte med det hon gör så får du plocka bort henne eller bryta henne på annat sätt.

Hon kanske är lite tryggare med dig och därför får du värsta motsättningarna. Vår ena son är totalt nonchalant mot mig men inte mot maken och en annan son är tvärtom...

3 killar & pojke v36 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • lövet2

Sluta ryta till att börja med, för hon har väl inget fel på hörseln?
    Ni förväntar er för mycket av henne. Hon är 2 år, och ja, hon hör att ni säger nej, men hon är ingen lydig nickedocka. Om hon inte förstår varför ni säger nej (och det gör hon med 99% sannolikhet inte) så har hon ingen anledning att göra som ni säger. Enda anledningen skulle vara i så fall att hon vill göra er till viljes för att hon känner sig välvilligt inställd till er - och det gör hon inte när ni ryter åt henne.
    Är det något hon inte får göra, så hjälper inte alltid ord. Lyft bort henne eller frestelsen som finns framför henne ...

Svar på tråden Hur få 2-åringen att ta ett nej?