• therese

Mjölkfri välling?

Vår lilla tjej har börjat äta "vuxenmat" nu, vilket är rätt så kul - ibland.
    Tyvärr har hon fått allergiska reaktioner mot många livsmedel och den gemensamma nämnaren för dessa verkar vara mjölk.
    I alla vällingar och gröter jag hittat i affärerna ingår antingen skummjölkspulver eller vasslepulver eller båda delarna. Finns det någon välling eller gröt som INTE innehåller någon mjölkprodukt?

Om inte, hur gör man egen välling? Gröt är ju inte svrt att göra själv men jag har ingen aning om hur man kokar egen välling till små bebisar.

• Svar på tråden Mjölkfri välling?
  • NinaMaria

Hej Therese!
    Min lilla Elin är konstaterad mjölkprotein- OCH äggallergiker. Det har varit ett himla sjå med att hitta mat utan dessa ingredienser. Nu har jag emellertid lyckats sätta ihop en någorlunda varierad meny åt henne. "Hipp" heter det varumärke som vi köper nu. De har en risgröt fr 4 mån och en fullkornsgröt fr 8 mån som vi blandar med den mjölkfria ersättningen Nutramigen (finns på apoteket). Det fiffiga är att man kan göra välling på dessa grötar också - man tar bara lite mindre grötpulver. Tidigare har jag kokat gröt och gjort välling på fullkornsmjöl, polenta, havregryn mm mm, men Elin har blåvägrat äta...

När vi var hos dietisten sa hon att Hemköp också ska marknadsföra en mjölkfri gröt inom kort. Jag har haft kontakt med kundtjänst och de låter meddela att man ska hålla utkik efter denna gröt bland Nestlé-produkterna!

Hoppas det ordnar sig! Är det utslag och eksem allergin består i???

• therese

Utslag överallt där hon fått det på sig, alltså i ansiktet, på händerna o armarna för det mesta men maten tenderar ju att hamna lite överallt...

Vi har äntligen hittat en mjölkfri gröt och det är Hipp som du skriver om. Får väl blanda den med nutramigen, men än så länge har jag egen mjölk som vi kan börja att blanda med. Lyckligtvis reagerar hon inte mot min mjölk!

Från BVC har vi fått rådet att inte prova ägg förrän hon blivit större.

Kan man "växa ifrån" allergi mot mjölk o ägg?

Hur o när konstaterades din dotters allergier? Fick ni remiss till dietist då eller fick ni "tjata" er till det?

• Molle

Hej! Jag har en son som oxå är allergisk mot mjölk.(Även vete och havre).
    Vi har gjort polentagröt till vår kille, risflingegröt tycker han inte alls om.

Mjölkallergitest görs på närmaste barnmottagning och vi påvisad allergi får man tid till en dietist där man får råd i denna djungel av livsmedel.
    Läkaren skriver ut Nutramigen, eller annan mjölkfri ersättning på recept.
    Livsmedel på recept är betydligt billigare! Idag får vi 24 burkar burkar "Nutra" till priset av en.

När vår lille kille blev allergisk fick vi rådet att inroducera "Nutra" som välling så snart så möjligt. Den smakar nämligen väldigt annorlunda mot bröstmjölken. Den är inte alls lika söt.
    Vi själva avskydde lukten men det blir en vanesak.

Om man inte kan äta mjölk och mejeriprodukter måste man oxå äta kalk då man inte får i sig det naturligt. Hur mycket ens barn behöver räknar dietisten ut.

Om din dotter tål havre finns Solhare produkter i de flesta välsorterade mataffärer. Det är "mjölk" gjord på havre. 1 liter kostar ca 11-12 kr. Finns även som youghurt och grädde.

Lycka till!

• NinaMaria

Vad otäckt att det verkar röra sig om "kontakteksem"! Vår Elin reagerar inte när hon får mjölkprodukten på huden - den måste förtäras, men utslagen visar sig ändock lite här och var. Hon hade ända sedan födseln haft röda, vätskande utslag i böjveck och på bröstet men första gången jag förstod att hon verkligen reagerade på ett födoämne var hon 4 månader. Då uppstod det som blaffiga nässelutslag på armar och i ansiktet efter en smakportion barngröt. Vår "mjölkallergiresa" har gått till som Molle skriver ovan; BVC, pricktest på läkarmottagningen och tid hos dietisten. På ettårskontrollen ska vi utreda när nästa pricktest ska göras.

När Elin gjorde sitt pricktest och det konstaterades att hon reagerade kraftigt mot mjölk och ägg frågade jag läkaren om det kunde växa bort. Hon ville inte att jag skulle hoppas förgäves och svarade ytterst svävande trots att uppföljande tester ska göras för att se om allergin gått tillbaka. Från andra håll har jag emellertid fått veta att allergin kan försvinna vid 2-3 års ålder, t o m tidigare.

I jakten på mjölkfria alternativ vill jag lägga in en liten varning för sojaprodukter - små barn kan utveckla allergi mot dessa också! Jag använder t ex: mjölkfria Flora, Carlshamns mjölkfria margarin, märket Oatley (havremjölk, pannkakssmet, glass, matlagnings"grädde" mm) men också Solhavre som Molle tipsar om!

Kanske kan du låta er barnsköterska boka tid för pricktest på läkarmottagningen så ni får allergin konstaterad? Efter det tror jag att allt rullar på, förhoppningsvis får ni all hjälp ni behöver - jag upplevde inte att jag behövde tjata.

Lycka till!

• therese

Nu har vi gett lilltjejen gröt gjord på Hipps risgrötpulver och Solhavre. Hon gillade det! HURRA!! Om några dar provar vi att göra välling med det också.

• Molle

Therese: Har ni gjort mjölkallergi test på er dotter? Pricktest eller blodprov eller både och?

• therese

Nej, vi har inte gjort några tester ännu, men när hon får mjölk på sig blir hon alldeles röd, varm o svullen och/eller prickig just där det hamnat. Runt munnen, i ansiktet osv.
    Ska besöka BVCs öppna mottagning o "be om hjälp" eller vad man ska säga.

• Molle

Be BVC att ge dig en remiss till närmaste barnmottagning för det är där de är experter på allergier och har möjlighet att ge dig all möjlig hjälp, dietist, recept på välling m.m.
    Det är viktigt att göra allergitest och få allergin "på papper". Vet av egen erfarenhet eftersom man måste ha läkarintyg för att få specialkost inom barnomsorgen. Min son skall börja på dagis nu och det räcker inte med att jag säger att han inte tål mjölk.

• Emser

Vår skötersla på BVC sa att man ska kunna äta majsvälling även om man är laktosintolerant eller mjölkallergiker.

• NinaMaria

Ja, majsvälling går ju bra om man kokar den själv. Däremot har jag ännu inte sprungit på någon skummjölksfri majsvälling i butik, men kanske har jag missat den???

Svar på tråden Mjölkfri välling?