Vad otäckt att det verkar röra sig om "kontakteksem"! Vår Elin reagerar inte när hon får mjölkprodukten på huden - den måste förtäras, men utslagen visar sig ändock lite här och var. Hon hade ända sedan födseln haft röda, vätskande utslag i böjveck och på bröstet men första gången jag förstod att hon verkligen reagerade på ett födoämne var hon 4 månader. Då uppstod det som blaffiga nässelutslag på armar och i ansiktet efter en smakportion barngröt. Vår "mjölkallergiresa" har gått till som Molle skriver ovan; BVC, pricktest på läkarmottagningen och tid hos dietisten. På ettårskontrollen ska vi utreda när nästa pricktest ska göras.
När Elin gjorde sitt pricktest och det konstaterades att hon reagerade kraftigt mot mjölk och ägg frågade jag läkaren om det kunde växa bort. Hon ville inte att jag skulle hoppas förgäves och svarade ytterst svävande trots att uppföljande tester ska göras för att se om allergin gått tillbaka. Från andra håll har jag emellertid fått veta att allergin kan försvinna vid 2-3 års ålder, t o m tidigare.
I jakten på mjölkfria alternativ vill jag lägga in en liten varning för sojaprodukter - små barn kan utveckla allergi mot dessa också! Jag använder t ex: mjölkfria Flora, Carlshamns mjölkfria margarin, märket Oatley (havremjölk, pannkakssmet, glass, matlagnings"grädde" mm) men också Solhavre som Molle tipsar om!
Kanske kan du låta er barnsköterska boka tid för pricktest på läkarmottagningen så ni får allergin konstaterad? Efter det tror jag att allt rullar på, förhoppningsvis får ni all hjälp ni behöver - jag upplevde inte att jag behövde tjata.
Lycka till!