• therese

Mjölkfri välling?

Vår lilla tjej har börjat äta "vuxenmat" nu, vilket är rätt så kul - ibland.
    Tyvärr har hon fått allergiska reaktioner mot många livsmedel och den gemensamma nämnaren för dessa verkar vara mjölk.
    I alla vällingar och gröter jag hittat i affärerna ingår antingen skummjölkspulver eller vasslepulver eller båda delarna. Finns det någon välling eller gröt som INTE innehåller någon mjölkprodukt?

Om inte, hur gör man egen välling? Gröt är ju inte svrt att göra själv men jag har ingen aning om hur man kokar egen välling till små bebisar.

• Svar på tråden Mjölkfri välling?
  • therese

Utslag överallt där hon fått det på sig, alltså i ansiktet, på händerna o armarna för det mesta men maten tenderar ju att hamna lite överallt...

Vi har äntligen hittat en mjölkfri gröt och det är Hipp som du skriver om. Får väl blanda den med nutramigen, men än så länge har jag egen mjölk som vi kan börja att blanda med. Lyckligtvis reagerar hon inte mot min mjölk!

Från BVC har vi fått rådet att inte prova ägg förrän hon blivit större.

Kan man "växa ifrån" allergi mot mjölk o ägg?

Hur o när konstaterades din dotters allergier? Fick ni remiss till dietist då eller fick ni "tjata" er till det?

• therese

Nu har vi gett lilltjejen gröt gjord på Hipps risgrötpulver och Solhavre. Hon gillade det! HURRA!! Om några dar provar vi att göra välling med det också.

• therese

Nej, vi har inte gjort några tester ännu, men när hon får mjölk på sig blir hon alldeles röd, varm o svullen och/eller prickig just där det hamnat. Runt munnen, i ansiktet osv.
    Ska besöka BVCs öppna mottagning o "be om hjälp" eller vad man ska säga.

• therese

Ja det var ju inte mycket hjälp vi fick på BVC.... Han som är vår barnsköterska (heter det så när det är en kille?) sa bara att "jaha, ge henne inte mjölk förrän hon är 1 år". Punkt slut. Inget tal om pricktest eller nutramigen eller nånting. Besviken! Mina syskon, alltså lilltjejens morbror o moster, är laktosintoleranta o morbroderna har också mjölkproteinallergi så jag vet ju lite iallafall men ändå!
    Ska nog försöka få tag på vår husläkare istället. Vår dotter reagerar ju så himla våldsamt tom mot kex som innehåller skummjölkspulver/vasslepulver. Dessutom fick hon mjölkbaserad ersättning/tillägg på BB, undar hur det påverkat henne.

Jag är både orolig o förbannad!

Svar på tråden Mjölkfri välling?