Min dotter är komjölksallergiker, det konstaterades av BVC läkaren när hon var ca 10 veckor gammal. Den lilla kraken skrek 24 timmar om dygnet, det var tufft vill jag lova!! Inte konstigt, hon hade ju ont i magen.
Vi fick rådet att testa nutramigen på henne och det funkade ju alldeles utmärkt. Provocerade henne efter ett par veckor med Milkotal, men då var vi tillbaka till ruta ett! Fick då en rekvisition till apoteket för att inhandla ett antal burkar till henne. Jag har också reagerat på att det inte finns någon mjölkfri välling i butikerna, faktum är att en morgon var jag så irriterad så jag ringde till både Nestlé och till Semper och ställde frågan varför det inte fanns mjölkfritt på marknaden. På Nestlé var man väldigt snabb med att svara att man hade en mjölkfri gröt, Sinlac (har jag för mig att den hette) som fanns att inhandla på apoteket, ehum.. det var ju inte min fråga, men men... det var svaret jag fick. Kändes som om kommunikatören inte visste vad hon riktigt skulle svara! På semper däremot fick jag en för mig godtagbar förklaring, vällingen tillverkas på mejerierna och även om de skulle tillverka mjölkfri välling så skulle de inte kunna garantera att den verkligen var mjölkfri. För att kunna garantera detta så skulle man behöva bygga en helt ny fabrik, med nya maskiner etc.
Jag gör havremustvälling till dottern, Änglamark har en havremust som är mjölkfri. Det tycker hon är jättegott.
Av barnläkaren på barnmottagningen fick jag en väldigt bra liten broschyr som innehåller tips, råd och recept från MeadJohnson, den har jag haft jättestor användning av. Från BVC fick jag ett häfte som heter "Nutramigen Råd och Recept" den ger Bristol-Myers Squibb ut. Den har jag inte börjat använda mig av ännu, men har tittat i den och den verkar också väldigt bra.
Funderade även på det här med kalket, hade känslan av att hon fick i sig för lite kalk. BVC läkaren skickade då hem en lista med kalkrika produkter. Den sitter på kylskåosdörren och används dagligdags. Jag tror att dottern får i sig tillräcklig mängd, men skall ändock be att man tar ett blodprov för att kontrollera det, så att jag inte har fel.