• therese

Mjölkfri välling?

Vår lilla tjej har börjat äta "vuxenmat" nu, vilket är rätt så kul - ibland.
    Tyvärr har hon fått allergiska reaktioner mot många livsmedel och den gemensamma nämnaren för dessa verkar vara mjölk.
    I alla vällingar och gröter jag hittat i affärerna ingår antingen skummjölkspulver eller vasslepulver eller båda delarna. Finns det någon välling eller gröt som INTE innehåller någon mjölkprodukt?

Om inte, hur gör man egen välling? Gröt är ju inte svrt att göra själv men jag har ingen aning om hur man kokar egen välling till små bebisar.

• Svar på tråden Mjölkfri välling?
  • Molle

Alla de vällingar och snabbgröter som Nestlé och Semper har ute i butikerna innehåller skummmjölkspulver. Hipp har mjölkfri gröt.
    Apoteket har mjölkfria vällingar som funkar som de i butikerna dvs det är bara att ta ett visst mått i vatten och värma.Då slipper man att hålla på och mixtra själv.

• NinaMaria

Är de mjölkfria vällingarna på apoteket bra? Kan man få dem på recept? Innehåller de en näringssammansättning som liknar Nutramigen? Vår lilla får ju Hipps fullkornsvälling men det är ju ett evigt blandande och slabbande - för att inte tala om vad många olika burkar man ska ha med sig när man ska resa bort.

• Molle

De som finns på apoteket är bla Nutramigen och Profylac(tror den heter så). Vår sons läkare sa att "Nutra" är den klart bästa! Därför använder vi den. Via sin läkare kan man få det på recept, det är då starkt subventionerat. Man måste då ha fått diagnosen mjölkallergi.

• therese

Ja det var ju inte mycket hjälp vi fick på BVC.... Han som är vår barnsköterska (heter det så när det är en kille?) sa bara att "jaha, ge henne inte mjölk förrän hon är 1 år". Punkt slut. Inget tal om pricktest eller nutramigen eller nånting. Besviken! Mina syskon, alltså lilltjejens morbror o moster, är laktosintoleranta o morbroderna har också mjölkproteinallergi så jag vet ju lite iallafall men ändå!
    Ska nog försöka få tag på vår husläkare istället. Vår dotter reagerar ju så himla våldsamt tom mot kex som innehåller skummjölkspulver/vasslepulver. Dessutom fick hon mjölkbaserad ersättning/tillägg på BB, undar hur det påverkat henne.

Jag är både orolig o förbannad!

• Molle

Therese: Har ni någon barnmottagning där ni bor? Sök dit i såfall. Det kan hjälpa er. Annars kan er husläkare säkert remittera er dit!
    Vårt BVC är inte heller särskilt bra när det gäller allergierna. Brukar mest få upplysa dem hur allt ligger till med min sons allergier och vad vi har fått för information på barnmottagningen.

Lycka till!

• Tinnie

Min dotter är komjölksallergiker, det konstaterades av BVC läkaren när hon var ca 10 veckor gammal. Den lilla kraken skrek 24 timmar om dygnet, det var tufft vill jag lova!! Inte konstigt, hon hade ju ont i magen.
    Vi fick rådet att testa nutramigen på henne och det funkade ju alldeles utmärkt. Provocerade henne efter ett par veckor med Milkotal, men då var vi tillbaka till ruta ett! Fick då en rekvisition till apoteket för att inhandla ett antal burkar till henne. Jag har också reagerat på att det inte finns någon mjölkfri välling i butikerna, faktum är att en morgon var jag så irriterad så jag ringde till både Nestlé och till Semper och ställde frågan varför det inte fanns mjölkfritt på marknaden. På Nestlé var man väldigt snabb med att svara att man hade en mjölkfri gröt, Sinlac (har jag för mig att den hette) som fanns att inhandla på apoteket, ehum.. det var ju inte min fråga, men men... det var svaret jag fick. Kändes som om kommunikatören inte visste vad hon riktigt skulle svara! På semper däremot fick jag en för mig godtagbar förklaring, vällingen tillverkas på mejerierna och även om de skulle tillverka mjölkfri välling så skulle de inte kunna garantera att den verkligen var mjölkfri. För att kunna garantera detta så skulle man behöva bygga en helt ny fabrik, med nya maskiner etc.
    Jag gör havremustvälling till dottern, Änglamark har en havremust som är mjölkfri. Det tycker hon är jättegott.
    Av barnläkaren på barnmottagningen fick jag en väldigt bra liten broschyr som innehåller tips, råd och recept från MeadJohnson, den har jag haft jättestor användning av. Från BVC fick jag ett häfte som heter "Nutramigen Råd och Recept" den ger Bristol-Myers Squibb ut. Den har jag inte börjat använda mig av ännu, men har tittat i den och den verkar också väldigt bra.
    Funderade även på det här med kalket, hade känslan av att hon fick i sig för lite kalk. BVC läkaren skickade då hem en lista med kalkrika produkter. Den sitter på kylskåosdörren och används dagligdags. Jag tror att dottern får i sig tillräcklig mängd, men skall ändock be att man tar ett blodprov för att kontrollera det, så att jag inte har fel.

• Molle

Min son är nu 17 månader och måste äta tre Calciotena kalktabletter varje dag som kompliment till den kost han får.
    Kalk är ju livsviktigt för uppbyggnaden av skellettet m.m.
    Min sons läkare samt vår dietist har sagt att han måste ha kalktillskott.
    Underligt att det kan vara så olika?!

• Tinnie

Molle, jag håller med om att det är underligt att det kan vara så olika, men så är det ju med det mesta! BVC säger en sak och Barnmottagningen en annan. Inte konstigt att man blir förvirrad ibland och funderar på vad som är rätt och vad som är fel! Jag sållar nog en hel del och låter det sunda förnuftet råda!

• Tinnie

Jag gör så här när jag kokar välling till min tjej!
    2½ dl vatten
    2msk havremust
    får koka upp och koka i ca 3 minuter
    Låt svalna till ättemperatur, blanda ner
    8 mått nutramigenpulver.

Lukar skunk.. men så länge de små äter det så är det ju bra!

• jullan

Hej
    Min lilla Elin är också mjölk och äggallergiker. Här kommer ett par recept på välling och ett på gröt.

Nutramigenvälling ca 2 dl
    2 tsk Maizena (majsstärkelse,mjölkfri)
    2 dl vatten
    6 mått nutramigenpulver
    ev 1 tsk socker
    Blanda kallt vatten och maizena. koka upp och låt sjuda nån minut. Låt svalna till ättemp. Vispa i nutramigenpulvret.

Vetemjölsvälling ca 2 1/2 dl
    3 tsk vetemjöl
    2 1/2 vatten
    8 mått nutramigen
    ev 1 tsk socker
    vispa ihop vatten och mjöl. Låt koka 2-3 min. Låt svalna något. Tillsätt nutramigenet och vispa vällingen slät.

Maizenagröt ca 1 1/2 dl
    1 1/2msk Maizena majsstärkelse
    1 1/2 dl vatten
    6 mått nutramigen
    ev 1 tsk socker
    blanda vatten och maizena. låt koka upp och sjuda ca 3 min. Tillsätt nutramigen och vispa till en slät gröt.
    Severa med sylt, puré. O.B.S Gröten ska se ut som tapetklister

• jullan

Hej igen

Fick inte plats på det förra inlägget............
    På Mead Johnsons hemsida kan man beställa gratis receptsamling på mjölkfri mat. De har jag haft jättemycket nytta av!!
    adressen är www.meadjohnson.nu

Svar på tråden Mjölkfri välling?