• Molle

Mjölkfri välling?

Hej! Jag har en son som oxå är allergisk mot mjölk.(Även vete och havre).
    Vi har gjort polentagröt till vår kille, risflingegröt tycker han inte alls om.

Mjölkallergitest görs på närmaste barnmottagning och vi påvisad allergi får man tid till en dietist där man får råd i denna djungel av livsmedel.
    Läkaren skriver ut Nutramigen, eller annan mjölkfri ersättning på recept.
    Livsmedel på recept är betydligt billigare! Idag får vi 24 burkar burkar "Nutra" till priset av en.

När vår lille kille blev allergisk fick vi rådet att inroducera "Nutra" som välling så snart så möjligt. Den smakar nämligen väldigt annorlunda mot bröstmjölken. Den är inte alls lika söt.
    Vi själva avskydde lukten men det blir en vanesak.

Om man inte kan äta mjölk och mejeriprodukter måste man oxå äta kalk då man inte får i sig det naturligt. Hur mycket ens barn behöver räknar dietisten ut.

Om din dotter tål havre finns Solhare produkter i de flesta välsorterade mataffärer. Det är "mjölk" gjord på havre. 1 liter kostar ca 11-12 kr. Finns även som youghurt och grädde.

Lycka till!

• Molle

Therese: Har ni gjort mjölkallergi test på er dotter? Pricktest eller blodprov eller både och?

• Molle

Be BVC att ge dig en remiss till närmaste barnmottagning för det är där de är experter på allergier och har möjlighet att ge dig all möjlig hjälp, dietist, recept på välling m.m.
    Det är viktigt att göra allergitest och få allergin "på papper". Vet av egen erfarenhet eftersom man måste ha läkarintyg för att få specialkost inom barnomsorgen. Min son skall börja på dagis nu och det räcker inte med att jag säger att han inte tål mjölk.

• Molle

Alla de vällingar och snabbgröter som Nestlé och Semper har ute i butikerna innehåller skummmjölkspulver. Hipp har mjölkfri gröt.
    Apoteket har mjölkfria vällingar som funkar som de i butikerna dvs det är bara att ta ett visst mått i vatten och värma.Då slipper man att hålla på och mixtra själv.

• Molle

De som finns på apoteket är bla Nutramigen och Profylac(tror den heter så). Vår sons läkare sa att "Nutra" är den klart bästa! Därför använder vi den. Via sin läkare kan man få det på recept, det är då starkt subventionerat. Man måste då ha fått diagnosen mjölkallergi.

• Molle

Therese: Har ni någon barnmottagning där ni bor? Sök dit i såfall. Det kan hjälpa er. Annars kan er husläkare säkert remittera er dit!
    Vårt BVC är inte heller särskilt bra när det gäller allergierna. Brukar mest få upplysa dem hur allt ligger till med min sons allergier och vad vi har fått för information på barnmottagningen.

Lycka till!

• Molle

Min son är nu 17 månader och måste äta tre Calciotena kalktabletter varje dag som kompliment till den kost han får.
    Kalk är ju livsviktigt för uppbyggnaden av skellettet m.m.
    Min sons läkare samt vår dietist har sagt att han måste ha kalktillskott.
    Underligt att det kan vara så olika?!

Svar på tråden Mjölkfri välling?