10 500 kr i arb kostn tapetsering för 9 kvm rum
Nu kom räkningen för jobbet jag anlitade en firma till.
Jag hade ett mindre rum som varit flickrum innan jag köpte huset. Jag tog bort alla lister och spikar, rev tapeter (fast jag tyckte de lossnade konstigt) valde då att anlita firma för att spackla och tapetsera. Tapeterna var easy up som jag köpte innan.
Målaren höll på i nästan TRE dagar i detta rum. Hade jag från början fått veta att underlaget krävde så mycket jobb hade jag ju satt ditt renoveringsgips skivor istället innan de kom.
Kan inte förstå hur de kan ta sådana summor. Detta är heller inte storstan precis. Målarna här brukar åka till sthlm för att tjäna extra pengar.
Efter rotavdraget blev det 5700 kr. Detta var sista gången jag anlitar vit arbetskraft. Jag känner många målare, men de var upptagna just då. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor iom rotavdragen, men det här är ju skrattretande (om det inte vore mina pengar det handlade om).
Varför det tog tid med underlaget var pga bredspackling gjord på 60-talet som flera lager tapet var satt utanpå trots att de inte satt fast så bra. Det krävdes därför att man blötte loss alla tapetlager och sedan ny bredspackel (sand) och grundmåla utanpå detta innan ny tapet kunde sättas dit. Snacka om att renoveringsgips hade varit lämpligast.