• Suzy QX

10 500 kr i arb kostn tapetsering för 9 kvm rum

Nu kom räkningen för jobbet jag anlitade en firma till.

Jag hade ett mindre rum som varit flickrum innan jag köpte huset. Jag tog bort alla lister och spikar, rev tapeter (fast jag tyckte de lossnade konstigt) valde då att anlita firma för att spackla och tapetsera. Tapeterna var easy up som jag köpte innan.

Målaren höll på i nästan TRE dagar i detta rum. Hade jag från början fått veta att underlaget krävde så mycket jobb hade jag ju satt ditt renoveringsgips skivor istället innan de kom.

Kan inte förstå hur de kan ta sådana summor. Detta är heller inte storstan precis. Målarna här brukar åka till sthlm för att tjäna extra pengar.

Efter rotavdraget blev det 5700 kr. Detta var sista gången jag anlitar vit arbetskraft. Jag känner många målare, men de var upptagna just då. Trodde inte skillnaden skulle vara så stor iom rotavdragen, men det här är ju skrattretande (om det inte vore mina pengar det handlade om).

Varför det tog tid med underlaget var pga bredspackling gjord på 60-talet som flera lager tapet var satt utanpå trots att de inte satt fast så bra. Det krävdes därför att man blötte loss alla tapetlager och sedan ny bredspackel (sand) och grundmåla utanpå detta innan ny tapet kunde sättas dit. Snacka om att renoveringsgips hade varit lämpligast.

• Svar på tråden 10 500 kr i arb kostn tapetsering för 9 kvm rum
  • Pappa G

Men skrev ni inget avtal om arbetet?
    Bad du inte om någon prisuppgift?

10 500 kr brutto för 3 dagars arbete är iofs inte helt orimligt i sig..

• Suzy QX
    Pappa G skrev 2010-07-13 14:48:05 följande:
    Men skrev ni inget avtal om arbetet?
    Bad du inte om någon prisuppgift?

10 500 kr brutto för 3 dagars arbete är iofs inte helt orimligt i sig..
    Jag frågade endast om vilket timpris de hade. Tror nog gott om de flesta. Vet ju hur mycket tid ett rum vanligtvis tar så jag tänkte aldrig på att de skulle hålla på i 22 timmar. De måste ha trott jag var välbärgad som ägde eget hus själv och därför kunde dra ut på jobbet utan att jag skulle ifrågasätta något.

Direkt han var klar ringde jag ju hans chef och sa att han måste se över räkningen då jobbet tog betydligt mer tid än vad som var vanligt. Jo det höll han med om, men så kommer denna räkningen (över en månad efter jobbet utfördes).

Vad som är rimligt för 3 dgr arbete ifrågasätter jag inte, men däremot tidsåtgången för ett 9 kvm stort rum (med tre dörrar, två garderober och 2 fönster i. Mao inte mycket yta med tapeter precis.
  • Pappa G

Men ring och anmärk på räkningen då..
    Du hade ju pratat med chefen..

Renoveringsgips lät som den enklaste vägen efter vad du beskriver.
    Bredspackling lönar sig sällan enligt min erfarenhet..

• M2003

Hade du inte dragit ner tapeterna själv? Vi har ägt 60-tals hus som vi har tapetserat, men med varmvatten och svamp och en spackelspade  eller ännu bättre en degskrapa i metall, går det i ett huj att få bort alla tapetrester om tapeterna inte är fastsatta med våtrumslim. Det gör man lätt på några få timmar. Snabbspackel i eventuella ojämnheter och lätt slip och sedan upp med tapeterna. Det tar inga 22 arbetstimmar! 3 dagar kanske men då med mycket luft på schemat och många kafferaster och så hinner man att måla lite lister och ett fönster samtidigt. 22 arbetstimmar för en yrkesman låter väldigt mycket!
    Hutlöst dyrt...inser nu hur mycket pengar vi har sparat på att göra själva!

Om tapeten är uppsatt med våtrumslim, får det bli att ta bort lösa bitar spackla en aning och slipa och sedan reparationstapet som grund. Den är jätte bra och himla snygg att måla på om man inte absolut måste ha andra speciella tapeter.

• riboflavin

Nog för att det låter lite mycket med 22 timmar för 9 kvm, men eftersom de blötte loss tapeten, spacklade och grundmålade så får man ju även räkna med torktider, även om de inte gör något jobb under tiden så är de ju på plats, någon av dessa torktider har säkert anpassats in under kväll/natt, men övriga har ju antagligen skett under arbetstid.

Jag har renoverat ett liknande rum från scratch, där jag också fick blöta bort gammal tapet, totalt från början till slut tog det från fredag em till sent sön natt,  totalt kanske 40 timmars jobb och 6 timmar torktid.
    Då är jag absolut ingen ovan renoverare, men att göra ett bra underarbeta TAR en jävla tid.

Om du har synpunkter på det hela så vänd dig till chefen och påpeka att du tyckte det tog lång tid, och till nästa gång, begär en offert på totalkostnaden efter att de faktiskt varit och tittat på vad som måste göras, hör även efter om det är så att du som uppdragsgivare betalar för raster, eller om det är inräknat i det ursprungliga timpriset. 

• Suzy QX
    M2003 skrev 2010-07-16 11:24:07 följande:
    Hade du inte dragit ner tapeterna själv? Vi har ägt 60-tals hus som vi har tapetserat, men med varmvatten och svamp och en spackelspade  eller ännu bättre en degskrapa i metall, går det i ett huj att få bort alla tapetrester om tapeterna inte är fastsatta med våtrumslim. Det gör man lätt på några få timmar. Snabbspackel i eventuella ojämnheter och lätt slip och sedan upp med tapeterna. Det tar inga 22 arbetstimmar! 3 dagar kanske men då med mycket luft på schemat och många kafferaster och så hinner man att måla lite lister och ett fönster samtidigt. 22 arbetstimmar för en yrkesman låter väldigt mycket!
    Hutlöst dyrt...inser nu hur mycket pengar vi har sparat på att göra själva!

Om tapeten är uppsatt med våtrumslim, får det bli att ta bort lösa bitar spackla en aning och slipa och sedan reparationstapet som grund. Den är jätte bra och himla snygg att måla på om man inte absolut måste ha andra speciella tapeter.
    Jo jag hade dragit tapeter. Det var en övre i struktur, en bård som satt som berget och en slät underst. Men under dessa satt fler tapeter. Varför jag slutade riva och inte rev ned till skratch var just för att tapeterna på vissa håll lossnade i sjok. Jag trodde nästan det var gipsskivor i botten som pappret släppt från. Dock var det ju gammalt bredspackel iställe. Folk jag frågade innan jag anlitade firman tyckte jag skulle sluta riva. Dvs det var bättre för målarna om jag lämnade den äldre tapeten. (vilket ju visade sig inte var så bra).

Hade ju först tänkt göra hela jobbet själv men när det lossnade på ett sätt jag inte varit med om förr så tyckte jag att jag kunde sätta lite pengar på att låta firma göra det (iom rotavdraget). Ville heller inte börja blöta bort om det som jag trodde var just gipset som kommit fram.

Har en annan vägg jag ska göra själv i angränsande rum. Är dock för tillfället helt överhopad med andra projekt.
  • Suzy QX
    riboflavin skrev 2010-07-16 11:48:07 följande:
    Nog för att det låter lite mycket med 22 timmar för 9 kvm, men eftersom de blötte loss tapeten, spacklade och grundmålade så får man ju även räkna med torktider, även om de inte gör något jobb under tiden så är de ju på plats, någon av dessa torktider har säkert anpassats in under kväll/natt, men övriga har ju antagligen skett under arbetstid.

Jag har renoverat ett liknande rum från scratch, där jag också fick blöta bort gammal tapet, totalt från början till slut tog det från fredag em till sent sön natt,  totalt kanske 40 timmars jobb och 6 timmar torktid.
    Då är jag absolut ingen ovan renoverare, men att göra ett bra underarbeta TAR en jävla tid.

Om du har synpunkter på det hela så vänd dig till chefen och påpeka att du tyckte det tog lång tid, och till nästa gång, begär en offert på totalkostnaden efter att de faktiskt varit och tittat på vad som måste göras, hör även efter om det är så att du som uppdragsgivare betalar för raster, eller om det är inräknat i det ursprungliga timpriset. 
    Se svar ovan ang jobbet och blötning. Jag ringde ju chefen innan jag fick fakturan. Sen så är mitt minne inget vidare, men jag har en aning om att han faktiskt använde sig av 3,5 dgr dvs eg 28 timmar.. så räkningen kan redan ha varit reducerad. Vet inte om det är vad de räknade med, men nu har man ju släppt allt det där och trots att lite av irritationen kom vid fakturan, så känner jag mig mer uppgiven och orkar inte klaga längre. Kommer att betala och aldrig mer anlita firma för dyl jobb. Då väntar jag hellre till någon av mina bekanta målare är lediga (om jag inte känner att jag klarar det själv dvs).

Och ang raster.. när jag kom hem mitt i dagen så låg målaren på hallmattan.. han behövde vila ryggen sa han. Det var ändå hans kafferast.. hmm.
  • datub

tre dagar och hur många timmar arbete???

jag tror de tar 200-300 per timme-

• Pappa G
    datub skrev 2010-07-16 21:46:47 följande:
    tre dagar och hur många timmar arbete???

jag tror de tar 200-300 per timme-
    Inte brutto, före ROT-avdrag...
  • Suzy QX

Efter ROT var det 220 kr timmen (inkl moms). Matrialet gick på 700 exkl tapeterna.

• AnnelieTyresö

Min erfarenhet är att de tar i i överkant om man anger att man vill nyttja avdraget.

• LaReina

..........

♥ Amanda 2010-07-12 & Bebis 2014-03-07 ♥
Svar på tråden 10 500 kr i arb kostn tapetsering för 9 kvm rum