• 83an

Budgivning, hur länge...

Hur länge brukar en budgivning hålla på?
    Sätter säljaren ett datum innan det drar igång eller kan denna bestämma under tiden?

• Svar på tråden Budgivning, hur länge...
  • Tjoflöjt

Det är helt upp till säljaren att bestämma.

• Gladskit

Det finns ingen deadline utan normalt sett så håller den väl på tills det bara återstår en vinnande budgivare = den som lagt högsta budet.
    Sen är det ju inte säkert dock att det blir den budgivaren som får köpa, säljaren kanske har önskemål om ett visst tillträde och kan lika gärna välja att sälja till den som la näst högsta budet...

• 83an

Oki...

Så svårt att veta hur andra tänker. Utgångspriset på det objekt vi tittat på var 1 200 000:- och igår kom första budet in på 900 000:-. Två timmar senare kom nästa på 910 000:-. Men frågan är om de som höjer med "småsummor" inte är beredda att gå så högt eller om de bara vill "kolla" läget, så de inte lägger ett högt bud ifall de är ensamma.

Usch va svårt sånt här är.

Men igår hade min man pratat med mäklaren och han hade sagt att oavsett vad budet är så tänker han höra av sig innan det säljs.

Men frågan är när man ska gå in och börja buda.
    Det finns ju så många olika taktiker för detta...

• Waitingforyou87

Varför går ni inte in i budgivningen med en gång om ni är intresserade av objektet?

• 83an
    Waitingforyou87 skrev 2010-07-14 08:23:38 följande:
    Varför går ni inte in i budgivningen med en gång om ni är intresserade av objektet?
    Varför hålla på att buda med småsummor?
    Vi vet hur långt det är kvar till vårt tak.
    Så vi väntar ngn dag till sedan ska vi gå med.

Men som jag säger... de andra kanske småbudar för att de börjar närma sig sitt tak.
    Funderar på om det är bättre att slänga in en rejäl höjning, om det kan "skrämma" de andra
  • 83an

Nu är det högst budet 950 000. Det var budgivare 1 som först la 900 000 som la det sista.
    Det har alltså kommit in 3 bud (920 000, 930 000 och 950 000) de senaste 25 minuterna. 

Å jag blir galen när jag inte vet hur vi ska göra.

Slänga in en "rejäl" höjning på typ 100 000 kanske?
    Undra om man tappar några då...

• 83an

Tillbaka till min första fråga... handlar det oftast om dagar, en vecka eller flera veckor?

Och en fråga till... hur vanligt är det att man efter t.ex. 2 dagar lägger ett bud med tidsbegränsning och hur ser mäklaren på ett sådant bud?

• Kjell2

De flesta budgivingar brukar ta ca en vecka. Ingen vill att de ska dra ut på tiden. Ibland kan det krångla lite om någon plötsligt ångar sig eller säljaren får något hyss för sig.

Ang tidsbegränsade bud så är det bara att prova och se vad mäklaren säger.

• 83an
    Kjell2 skrev 2010-07-14 11:13:51 följande:
    De flesta budgivingar brukar ta ca en vecka. Ingen vill att de ska dra ut på tiden. Ibland kan det krångla lite om någon plötsligt ångar sig eller säljaren får något hyss för sig.

Ang tidsbegränsade bud så är det bara att prova och se vad mäklaren säger.
    Men frågan är oxå hur mycket man måste höja när man lägger ett bud med tidsgräns. Och undra och man kan göra det när buden inte ens är uppe på utgångspriset (?)
  • Favvo
    83an skrev 2010-07-14 11:05:03 följande:
    Tillbaka till min första fråga... handlar det oftast om dagar, en vecka eller flera veckor?

Och en fråga till... hur vanligt är det att man efter t.ex. 2 dagar lägger ett bud med tidsbegränsning och hur ser mäklaren på ett sådant bud?
    Det beror på om ngn är villig att buda över... dock tror jag att han inte uppskattar såna bud med tidsbegränsningar.

Ett tips är att höj budet med typ 100 000 (dvs om ni är villiga att buda så mkt) många hoppar nog av då dom tycker att det blir för dyrt.
Svar på tråden Budgivning, hur länge...