• 83an

Budgivning, hur länge...

Hur länge brukar en budgivning hålla på?
    Sätter säljaren ett datum innan det drar igång eller kan denna bestämma under tiden?

• Svar på tråden Budgivning, hur länge...
  • 83an

Oki...

Så svårt att veta hur andra tänker. Utgångspriset på det objekt vi tittat på var 1 200 000:- och igår kom första budet in på 900 000:-. Två timmar senare kom nästa på 910 000:-. Men frågan är om de som höjer med "småsummor" inte är beredda att gå så högt eller om de bara vill "kolla" läget, så de inte lägger ett högt bud ifall de är ensamma.

Usch va svårt sånt här är.

Men igår hade min man pratat med mäklaren och han hade sagt att oavsett vad budet är så tänker han höra av sig innan det säljs.

Men frågan är när man ska gå in och börja buda.
    Det finns ju så många olika taktiker för detta...

• 83an
    Waitingforyou87 skrev 2010-07-14 08:23:38 följande:
    Varför går ni inte in i budgivningen med en gång om ni är intresserade av objektet?
    Varför hålla på att buda med småsummor?
    Vi vet hur långt det är kvar till vårt tak.
    Så vi väntar ngn dag till sedan ska vi gå med.

Men som jag säger... de andra kanske småbudar för att de börjar närma sig sitt tak.
    Funderar på om det är bättre att slänga in en rejäl höjning, om det kan "skrämma" de andra
  • 83an

Nu är det högst budet 950 000. Det var budgivare 1 som först la 900 000 som la det sista.
    Det har alltså kommit in 3 bud (920 000, 930 000 och 950 000) de senaste 25 minuterna. 

Å jag blir galen när jag inte vet hur vi ska göra.

Slänga in en "rejäl" höjning på typ 100 000 kanske?
    Undra om man tappar några då...

• 83an

Tillbaka till min första fråga... handlar det oftast om dagar, en vecka eller flera veckor?

Och en fråga till... hur vanligt är det att man efter t.ex. 2 dagar lägger ett bud med tidsbegränsning och hur ser mäklaren på ett sådant bud?

• 83an
    Kjell2 skrev 2010-07-14 11:13:51 följande:
    De flesta budgivingar brukar ta ca en vecka. Ingen vill att de ska dra ut på tiden. Ibland kan det krångla lite om någon plötsligt ångar sig eller säljaren får något hyss för sig.

Ang tidsbegränsade bud så är det bara att prova och se vad mäklaren säger.
    Men frågan är oxå hur mycket man måste höja när man lägger ett bud med tidsgräns. Och undra och man kan göra det när buden inte ens är uppe på utgångspriset (?)
  • 83an

Priset är nu uppe på 960 000:- och det är ju en bra bit kvar till utgångspriset (1 200 000:- ) men vi kör nog på att hänga på de där höjningarna på 10 000:-.
    Så jag slänger nog in vårt första bud efter lunch.
    Men det verkar gå segt...  6 bud (4 budgivare) sedan i tisdags em... är inte det segt?
    Kanske inte kommer gå upp till utgångspris.

När jag tänker på det så går det inte så högt då man börjar så lågt och höjer med 10 000:-
    Kommer bli galet många höjningar om det ska gå upp till 1 200 000:- om man ska höja med 10 000:-/gång.

Tror ni man kan tänka så eller har man ingen aning om hur det utvecklar sig?

• 83an

Men jag _vill_ veta hur de tänker ju

Nä det är väl som ni säger... jag får luta mig tillbaka och hänga på med våra 10000:-
    Hoppas aldrig att jag behöver vara med om detta igen. Blir nervös av allt som har med detta att göra.
    Hoppas vi får det och sedan behöver vi aldrig mer tänka på sånt

• 83an

Vi höjde med 30 och ligger just nu högst med 1 000 000

• 83an
    noahnoah skrev 2010-07-15 19:12:57 följande:

Spannande med budgivning Vi har just nu budgivning pa var lagenhet... och det gar bra! Ar jattenyfiken pa hur det gar for er, har det kommit in ett hogre bud an ert?

Lycka till!

Än så länge ligger vi högst men jag väntar på att det ska komma in ett bud när som helst.
    Tycker att mäklaren borde säga till att det inte är lång tid kvar nu   Jag menar hålla på och buda så här i 5 dagar.

Det är en sjötomt med en stuga på 50kvm men tanken är att vi efter några år ska riva och bygga permanent hus på tomten.

Åhhhh är så nervös...
    Letar planlösningar och vill planera. Men jag vet hur besviken jag kommer bli om vi inte får den här tomten...
  • 83an

Det här var en konstig budgivning som vi för övrigt inte vill vara med på längre.
    De började ju höja med 10 000:- i taget. Sedan har det kommit in några höjningar på 25 000:-. Och igår började de höja med 50 000:-. idag höjde en med 90 000:- och nu kom en höjning på 150 000:-!!!!

Kändes inte detta som en skum budgivning.
    Jag som trodde att man kanske började med lite högre höjningar för att sedan minska till kanske 10 000:-/gång.

• 83an

Ja jag vet att det finns en massa taktiker.
    Men de har inte "skrämt" oss. Vi diskuterade igenom det och hade vi velat ha det som vi ville innan så hade det varit en bit kvar till vårt tak.

Men jag blir lite förundrad över dessa taktiker och tycker att det är intressant att följa

Svar på tråden Budgivning, hur länge...