• Anonym (vill inte såra)

Är det fel att fråga någon som sörjer hur hon/han mår?

Läste just i en tråd om dumma kommentarer att många tar illa upp om de får frågan "Hur mår du?" efter de har förlorat ett barn eller annan närstående.
    Jag medger att jag har ställt den frågan till sörjande. Visst förstår jag ju att de inte mår bra, men jag tänker att frågan öppnar upp för konversation. Jag vill inte vara en av dem som slutar att prata med dem eller ignorerar sorgen/situationen. Sedan finns det ju olika sorters mående i sorgen. Personen i fråga kanske mår speciellt dåligt den dagen och då kan man fråga hur man kan hjälpa/avlasta. Det är klart att man inte förväntar sig att höra att personen mår bra eller ens dåligt (eftersom det är uppenbart).

Men om det är så många som tar illa upp kanske jag måste tänka om? Usch, det är klart att man inte vill såra någon som sörjer.

• Svar på tråden Är det fel att fråga någon som sörjer hur hon/han mår?
  • M  i  a

Nej, sluta inte fråga! Jag törs säga att det är få som tar illa upp när de får frågan, de flesta uppskattar! Jag har haft sorg flera gånger och det som sitter i och känns fortfarande är de som struntade i oss, de som vände oss ryggen och de som inte brydde sig. De som frågade och brydde sig = äkta vänner och att inte fråga och bry sig är bara feghet och egoism.

Jag gör likadant själv, man märker snabbt om personen i fråga inte vill prata eller som i två fall när jag frågat börjar prata och vill prata av sig. Omtanke är det finaste man kan ge någon och hur ska man kunna veta att någon bryr sig om man inte visar det och inte frågar?

• VirrigaVerna

Att bry sig om är aldrig fel utan jag tror att det är bra att våga fråga. Oftast är problemet det motsatta att ingen vågar fråga och vänner tystnar och hör inte av sig eftersom att de inte vet vad de ska säga.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Mummy

Alla är olika! När min pappa dog var det en del som inte hörde av sig alls (kompisar). Hade de frågat hur jag mådde istället hade jag haft en helt annan uppfattning av dem idag än vad jag nu har.
    Själv hade jag nog dock föredragit att fråga "Hur går det idag?" än hur man mår

Mummy skrev 2010-07-15 11:45:24 följande:
    Alla är olika! När min pappa dog var det en del som inte hörde av sig alls (kompisar). Hade de frågat hur jag mådde istället hade jag haft en helt annan uppfattning av dem idag än vad jag nu har.
    Själv hade jag nog dock föredragit att fråga "Hur går det idag?" än hur man mår
    Där har du rätt, "hur går det idag" kanske låter bättre.
    M i a skrev 2010-07-15 11:44:39 följande:
    Nej, sluta inte fråga! Jag törs säga att det är få som tar illa upp när de får frågan, de flesta uppskattar! Jag har haft sorg flera gånger och det som sitter i och känns fortfarande är de som struntade i oss, de som vände oss ryggen och de som inte brydde sig. De som frågade och brydde sig = äkta vänner och att inte fråga och bry sig är bara feghet och egoism.

Jag gör likadant själv, man märker snabbt om personen i fråga inte vill prata eller som i två fall när jag frågat börjar prata och vill prata av sig. Omtanke är det finaste man kan ge någon och hur ska man kunna veta att någon bryr sig om man inte visar det och inte frågar?
    Fast det verkade just som om de inte uppfattar det som att man bryr sig utan att de tyckte det var en onödig fråga - klart att de mår dåligt, varför fråga?
  • lövet2

Fel och fel - kanske det är bättre att uttrycka sig på ett annat sätt. "Hur går det för dig/er?", "Hur klarar ni er?", "Hur har du/ni det?" tycker nog de flesta känns bättre att få som fråga.

• M  i  a
    Anonym (vill inte såra) skrev 2010-07-15 11:47:31 följande:
    Fast det verkade just som om de inte uppfattar det som att man bryr sig utan att de tyckte det var en onödig fråga - klart att de mår dåligt, varför fråga?
    Men det vet vi ju inte såvida personen i fråga inte säger det rakt ut. Jag brukar fråga "hur är det med dig" och det är ju ett sätt att visa att man bryr sig. Det är bättre att fråga än att vara tyst och vända ryggen till.
    lövet2 skrev 2010-07-15 11:54:24 följande:
    Fel och fel - kanske det är bättre att uttrycka sig på ett annat sätt. "Hur går det för dig/er?", "Hur klarar ni er?", "Hur har du/ni det?" tycker nog de flesta känns bättre att få som fråga.
    Bättre alternativ, helt klart.
  • Begravningsportalen

Man kan också ha en annan "approach" - om man är orolig att hitta rätt frågor att ställa kan man istället visa sitt stöd genom att säga "jag finns där för dig". Om du börjar prata med personen kommer du antagligen känna snart om personen vill prata eller inte. Genom att säga "säg till om jag kan hjälpa till med något " eller "ring om du vill prata" så har du visat ditt stöd.

Kanske personen tar till sig direkt eller så återkommer personen till dig när de känner att de orkar. Det viktigaste är att inte "smyga undan" utan att visa att du finns där för dom.

• Anonym (våga fråga)

Tycker absolut att man ska fråga hur någon har det och säga att man tänker på personen i fråga samt ev. anhöriga. Jag har varit med om en förlust av en nära anhörig och kan bara konstatera att det gjorde ont när "bra" vänner inte ens kommenterade förlusten. Så - våga fråga när ni ses! Och om ni inte ses kan ett sms då och då vara bra, i stil med jag tänker på dig och kommer höra av mig till dig lite då och du - du svarar när du vill och orkar.

Svar på tråden Är det fel att fråga någon som sörjer hur hon/han mår?