• Joual

Vad gör ni åt er migrän?

Jag blev en gång utredd för Hortons. Det är en variant av migrän som ofta är enkelsidig (dvs på ena sidan av huvudet). Nu hade jag inte det, men det kanske är nåt att kolla upp om din huvudvärk är enkelsidig?

Jag har själv haft migrän sedan jag var 17, nu är jag snart 42. När jag var yngre var det redigt jobbigt. Jag hade visserligen bra medicin, men det tog några år innan jag lärde mig vad som triggade mina attacker.

Idag jobbar jag på ett 8-17-jobb. Det är perfekt för mig. Hade tidigare ett jobb med oregelbundna arbetstider, och det var värdelöst. Jag behöver Skalmans mat-och sovklocka Att äta lågkolhydratkost har också hjälpt. Mina attacker kommer mer sällan och är inte lika hemska. Visst är de jobbiga, men de går att överleva. Tidigare hade jag ofta ont i över ett dygn, då jag inte tålde ljus eller ljud, och kräktes galla efter några timmar för att kroppen inte ens tålde vatten....

Stress är också en trigger hos mig (jag får migrän när jag slappnar av), liksom rödvin, choklad och lagrade ostar. När jag åker på semster till resmål med tidsskillnad så är jag noga med att inte ha något särskilt planerat de första dagarna när jag acklimatiserar mig, liksom de första dagarna efter att jag kommer hem igen.

En receptfri sak som hjälpt mig de perioder när det varit som värst är massage. En genomknådning av kroppen som löser upp alla spänningar kan ofta bryta en dålig cirkel av migränattacker.

Svar på tråden Vad gör ni åt er migrän?