brie ost-gravid
vi tänkte äta lite brie ost med kex ikväll och jag vet ju att man inte får äta mögel ost och sånt när man är gravid.Men om osten den är pastoriserad, får man inte äta det då heller?
vi tänkte äta lite brie ost med kex ikväll och jag vet ju att man inte får äta mögel ost och sånt när man är gravid.Men om osten den är pastoriserad, får man inte äta det då heller?
Nej, det ska du inte heller äta..tyvärr
Mögelost på tub kan du dock äta.
O all ost som varit upphettad.
suck var rädd för detta..:( då blir det mycket gott till älsklingen ikv'äll, jag får hitta nåt annat...
gäller samma sak när man ammar sen?
ok..tack för snabba svar...
Alla ostar i ask är ju ok oxå men det du vet du kanske redan?
Avstå helt från ostbrickan behöver man ju inte.
Ha! Jag kan äta pizza med gorgonzola Den är uphettad till bubblighet. Har sug på mögelost och det har varit jobbigt eftersom jag inte får äta det men på pizza eller i ostsås...mums...
Anledningen till att man inte ska äta brieost är av rädsla för listeria, som är en bakterie som kan vara mkt farlig för foster och småttingar.
Dock anser JAG att det är aningen hysteriskt runt detta. Det har ALDRIG registrerats något fall av listeria på en svensk dessertost (ingen hårdost heller).
Listeria växer på utsidan av en smittad ost, då den måste ha tillgång till syre. Man kan därför, om man vill, skära bort utsidan på osten och äta resten. Där kan listeriabakterien inte leva.
Förr trodde man att det var mjölken som var smittad med listeria och rekomenderade därför pastöriserad ost. Numer vet man att listeriasmitta kommer utifrån, EFTER att osten är tillverkad. Det gör därför ingen skillnad om mjölken är pastöriserad eller inte. Smittan kommer vanligast av
*jord. dvs mejeristen byter inte skor/förvarar osten felaktigt
*trä. Ostar, särskilt kittostar, lagras oftast på plankor för att det är ett naturligt material och kitt-bakterierna trivs där. Dessa plankor tvättas aldrig eller sällan eftersom de får sin egen bakteriekultur som ger sin smak till osten. Dock trivs även listeria på liknande platser och smittar därför ofta osten.
Så,
Alla gör självklart som de vill, men de råd som finns ang. SVENSK dessertost är förlegade och borde uppdateras. Däremot skulle jag inte äta en fransk kittost, av typen port salut eller dylikt, pasöriserad eller ej, för där kan det mycket väl finnas listeria. Trots att det är en hårdost och helt ok enligt livsmedelsverkets råd...
Jag äter svensk brie även som gravid, men för att vara på säkra sidan skär jag bort kanterna.