brie ost-gravid
vi tänkte äta lite brie ost med kex ikväll och jag vet ju att man inte får äta mögel ost och sånt när man är gravid.Men om osten den är pastoriserad, får man inte äta det då heller?
vi tänkte äta lite brie ost med kex ikväll och jag vet ju att man inte får äta mögel ost och sånt när man är gravid.Men om osten den är pastoriserad, får man inte äta det då heller?
Lite väl mycket hallå tycker jag att det varit om ost, när listeria minst lika gärna kan dyka upp i:
Skivad smörgåskorv (särskilt vaccumförpackad)
skivad lax
färdiggjorda mackor/sallader (särskilt på små restauranger)
sushi
Vill man vara trygg från listeria får man nog vackert finna sig i att hetta upp all mat. Personligen tror jag att man förlorar mer på det än man vinner.
Jo det förekommer listeria i svenska mjuja ostar oxå även om det är väldigt ovanligt
vid stickprover är det några promille som innehåller listeria
medan i de sydeuropeiska är det 10-30% beroende på land.
Sen är ju listeria dosberoende och i svenska ostar har man bara hittat ytterst små mängder.
Jag äter min favoriträtt med vitmögleost - värmer en hel liten tårta i ugnen tills den är mer eller mindre flytande inuti. Serverar med frukt, bär honung nötter svart vinbärsgele tex jättegott!
Jag smälter brie i mikron, lägger på några varma hallon och vispgrädde när jag vill gotta till det. Jättemumsigt!
Jag har ätit uppvärmd, >70 grader men inte bubblande, brie 3-4 ggr under mina 26 första veckor och lite kall taleggio 2ggr. Det har ju inte blivit några större mängder, utan 2-3 tunna skivor per gång och jag tillhör inte någon riskgrupp, så jag ser risken som försvinnande liten. Med 2-5 smittade på ca 100.000 gravida per år är sannolikheten för att mitt barn har en kromosomavvikelse 2-6 ggr större. SLV säger ju dessutom "undvik", vilket jag inte tolkar som något förbud, utan ett påbud om att tänka efter före.
Visst ska man undvika att ta risker, men det behöver inte gå till överdrift. Jag tycker det är viktigare att satsa krutet på att undvika saker man definitivt vet är farliga. Sen kan jag bli lite fundersam när folk i en tråd säger att brie är det värsta man kan utsätta sitt foster för och i nästa ägnar sig åt - vad jag personligen anser vara ren - "hokus pokus" för att sätta igång sin förlossning. Sila mygg och svälja kameler, tänker jag då. Jag tillhör inte de som älskar att vara gravid, men min bebis får stanna tills den själv/min kropp anser att det är dags, om inte läkare och barnmorskor säger annorlunda.
Sailor girl
Att du inte tillhör en riskgrupp stämmer tyvärr inte. Om du är gravid är du i en riskgrupp
Men det du säger om sila mygg och svälja kameler håller jag helt och fullt med om
Taleggio är en av de vanligare ostarna man hittar listeria i, vet att en av de vi säljer hittar man i ungefär 25% av proverna men eftersom det inte är ngt som inte kan/får finnas där så är det inget som man går ut med. Och normalt sett är det små mängder och ffa på ytan
Hittar man däremot listeria i tex skivade köttpålägg, grillkorv osv så larmas det direkt eftersom listeria inte ska finnas där utan produkterna har blivit kontaminerade.
Listeriabakterier kan förekomma i alla maträtter såvida de behandlats fel -förutom det som precis upphettats och därefter serverats.
Pratade med en livsmedelsinspektör (för övrigt gravid) och hon bedömde det som en MINIMAL risk att äta pastöriserad dessertost.
Jag äter det om det serveras.
Helt sant att listeria kan förekomma i allt.
Det roliga (eller lite udda) med Listeria är att man oftast är immun mot stammen man har hemma men den som grannen har kan orsaka sjukdom (är väl ffa vanligt när det gäller mjölkbönder)
Enligt de studier som finns är det ju normalt sett små mängder Listeria i mjuka dessertostar men äter man en stor mängd kan det vara skadligt ändå.
I en av de stora studierna som gjorts är det mycket små mängder en väldigt liten del av de svenska men i sydeuropeiska är det mycket större mängder och i en ganska stor andel.
Eftersom listeria är dosberoende är det bättre att äta en matsked varje dag än att äta mycket på en gång och tänka att skadan redan är gjord för har man otur och äter mycket av en kontaminerad ost så finns risken. Det finns visserligen bara några få fall där ost troligen är boven i dramat när det gäller gravida och minst ett av de är sådana som fått infektionen utomlands.
skär bort kanterna och smält Brie över ett gott äpple.....blir som en liten dssert och funkar utmärkt när man har brie sug under grav...så gjorde jag i allafall...mums var det.