• Delfinis

brie ost-gravid

vi tänkte äta lite brie ost med kex ikväll och jag vet ju att man inte får äta mögel ost och sånt när man är gravid.Men om osten den är pastoriserad, får man inte äta det då heller?

• Svar på tråden brie ost-gravid
  • La Lola
    Tida77 skrev 2010-07-16 18:07:11 följande:
    Anledningen till att man inte ska äta brieost är av rädsla för listeria, som är en bakterie som kan vara mkt farlig för foster och småttingar.

Dock anser JAG att det är aningen hysteriskt runt detta. Det har ALDRIG registrerats något fall av listeria på en svensk dessertost (ingen hårdost heller).

Listeria växer på utsidan av en smittad ost, då den måste ha tillgång till syre. Man kan därför, om man vill, skära bort utsidan på osten och äta resten. Där kan listeriabakterien inte leva.

Förr trodde man att det var mjölken som var smittad med listeria och rekomenderade därför pastöriserad ost. Numer vet man att listeriasmitta kommer utifrån, EFTER att osten är tillverkad. Det gör därför ingen skillnad om mjölken är pastöriserad eller inte. Smittan kommer vanligast av
    *jord. dvs mejeristen byter inte skor/förvarar osten felaktigt
    *trä. Ostar, särskilt kittostar, lagras oftast på plankor för att det är ett naturligt material och kitt-bakterierna trivs där. Dessa plankor tvättas aldrig eller sällan eftersom de får sin egen bakteriekultur som ger sin smak till osten. Dock trivs även listeria på liknande platser och smittar därför ofta osten.

Så,
    Alla gör självklart som de vill, men de råd som finns ang. SVENSK dessertost är förlegade och borde uppdateras. Däremot skulle jag inte äta en fransk kittost, av typen port salut eller dylikt, pasöriserad eller ej, för där kan det mycket väl finnas listeria. Trots att det är en hårdost och helt ok enligt livsmedelsverkets råd...

Jag äter svensk brie även som gravid, men för att vara på säkra sidan skär jag bort kanterna.
    Jag skulle inte vilja ta risken som gravid.
    Det må vara ovanligt, ja.
    Men det är ju inte särskilt svårt att avstå från just bireost i 9 mån.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-07-16 18:09:28 följande:
    brieost
  • Zinara
    La Lola skrev 2010-07-16 18:04:21 följande:
    Ja precis, som det redan står i tråden så är all ost som varit upphettad ok.
    Ja fast det visste jag inte om. Hade velat veta det när jag väntade min dotter det var det enda jag var sugen på utom saftig frukt.
  • La Lola
    Zinara skrev 2010-07-16 18:10:42 följande:
    Ja fast det visste jag inte om. Hade velat veta det när jag väntade min dotter det var det enda jag var sugen på utom saftig frukt.
    Fick du inga kostråd i pappersform av din BM?
  • Tida77
    La Lola skrev 2010-07-16 18:09:28 följande:
    Det är inte ovanligt, det har aldrig hänt (pratar svensk ost här), så då måste man ju mer säga att det är nästintill obefintligt...

Men jag har full förståelse för att många, de flesta, avstår, alla är ju inte lika insatt som jag i frågan och då "ska" man ju lita på de kostråd som finns!

Det jag tycker är så hemskt är att det inte finns varningar alls om hårdost av kitt-typ, där det faktiskt finns en betydligt mycket högre risk för listeria.

Det finns också ett fall i Norge med pastöriserad färskost som innehöll listeria. Färskost som är pastöriserad är väl ok enligt kostråden har jag för mig, men det är som sagt inga garantier... (Den osten hade blivit smittad av jord, mejeristen hade ställt ner backen med osten utomhus, den blev alltså smittad efter pastöriseringen)
  • Zinara
    La Lola skrev 2010-07-16 18:11:50 följande:
    Fick du inga kostråd i pappersform av din BM?
    Inte där det stod om det, nej. Stod om att undvika opastöriserad ost och rökta prudukter kommer jag ihåg. Det är ju ett tag sen jag läste det men lusläste listan. Med den här graviditeten har jag inte varit hos BM än. Gynekologen ville göra ett till vul på mig efter som det var svårt för mig att bli gravid första gången och jag haft ett missfall emellan, så väntar tills jag varit och fått det innan jag bokar inskrivningssamtal. Ska dit på torsdag kommer vara i vecka 10 då om allt gått som det ska.

Är det någon som har koll på mer exakt vad för skador listeria kan ge? Har ett osedvandligt kunskapsbehov som alltid hungrar efter mer vetskap även onödig sådan
  • Tida77
    Zinara skrev 2010-07-16 18:27:15 följande:
    Inte där det stod om det, nej. Stod om att undvika opastöriserad ost och rökta prudukter kommer jag ihåg. Det är ju ett tag sen jag läste det men lusläste listan. Med den här graviditeten har jag inte varit hos BM än. Gynekologen ville göra ett till vul på mig efter som det var svårt för mig att bli gravid första gången och jag haft ett missfall emellan, så väntar tills jag varit och fått det innan jag bokar inskrivningssamtal. Ska dit på torsdag kommer vara i vecka 10 då om allt gått som det ska.

Är det någon som har koll på mer exakt vad för skador listeria kan ge? Har ett osedvandligt kunskapsbehov som alltid hungrar efter mer vetskap även onödig sådan
    Listeria kan döda fostret i magen, även små barn kan dö av listeria. Tror det även finns fall där sjuka vuxna dött. Det kan också leda till svår sjukdom.
  • La Lola
    Zinara skrev 2010-07-16 18:27:15 följande:

Listeriainfo:
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/
  • astro

Lite väl mycket hallå tycker jag att det varit om ost, när listeria minst lika gärna kan dyka upp i:

Skivad smörgåskorv (särskilt vaccumförpackad)
    skivad lax
    färdiggjorda mackor/sallader (särskilt på små restauranger)
    sushi

Vill man vara trygg från listeria får man nog vackert finna sig i att hetta upp all mat. Personligen tror jag att man förlorar mer på det än man vinner. 

• Hannathu

Jo det förekommer listeria i svenska mjuja ostar oxå även om det är väldigt ovanligt

vid stickprover är det några promille som innehåller listeria
    medan i de sydeuropeiska är det  10-30% beroende på land.

Sen är ju listeria dosberoende och i svenska ostar har man bara hittat ytterst små mängder.

Jag äter min favoriträtt med vitmögleost - värmer en hel liten tårta i ugnen tills den är mer eller mindre flytande inuti. Serverar med frukt, bär honung nötter svart vinbärsgele tex   jättegott!

• SailorGirl

Jag har ätit uppvärmd, >70 grader men inte bubblande, brie 3-4 ggr under mina 26 första veckor och lite kall taleggio 2ggr. Det har ju inte blivit några större mängder, utan 2-3 tunna skivor per gång och jag tillhör inte någon riskgrupp, så jag ser risken som försvinnande liten. Med 2-5 smittade på ca 100.000 gravida per år är sannolikheten för att mitt barn har en kromosomavvikelse 2-6 ggr större. SLV säger ju dessutom "undvik", vilket jag inte tolkar som något förbud, utan ett påbud om att tänka efter före.

Visst ska man undvika att ta risker, men det behöver inte gå till överdrift. Jag tycker det är viktigare att satsa krutet på att undvika saker man definitivt vet är farliga. Sen kan jag bli lite fundersam när folk i en tråd säger att brie är det värsta man kan utsätta sitt foster för och i nästa ägnar sig åt - vad jag personligen anser vara ren - "hokus pokus" för att sätta igång sin förlossning. Sila mygg och svälja kameler, tänker jag då. Jag tillhör inte de som älskar att vara gravid, men min bebis får stanna tills den själv/min kropp anser att det är dags, om inte läkare och barnmorskor säger annorlunda.

• Hannathu

Sailor girl 
    Att du inte tillhör en riskgrupp stämmer tyvärr inte. Om du är gravid är du i en riskgrupp
    Men det du säger om sila mygg och svälja kameler håller jag helt och fullt med om 

Taleggio är en av de vanligare ostarna man hittar listeria i, vet att en av de vi säljer hittar man i ungefär 25% av proverna men eftersom det inte är ngt som inte kan/får finnas där så är det inget som man går ut med. Och normalt sett är det små mängder och ffa på ytan

Hittar man däremot listeria i tex skivade köttpålägg, grillkorv osv så larmas det direkt eftersom listeria inte ska finnas där utan produkterna har blivit kontaminerade. 

• Dumlekolan

Listeriabakterier kan förekomma i alla maträtter såvida de behandlats fel -förutom det som precis upphettats och därefter serverats.

Pratade med en livsmedelsinspektör (för övrigt gravid) och hon bedömde det som en MINIMAL risk att äta pastöriserad dessertost.

Jag äter det om det serveras.

• Hannathu

Helt sant att listeria kan förekomma i allt. 

Det roliga (eller lite udda) med Listeria är att man oftast är  immun mot stammen man  har hemma men den som grannen har kan orsaka sjukdom (är väl ffa vanligt när det gäller mjölkbönder)

Enligt de studier som finns är det ju normalt sett små mängder Listeria i mjuka dessertostar men äter man en stor mängd kan det vara skadligt ändå.
    I en av de stora studierna som gjorts är det mycket små mängder en väldigt liten del av de svenska men i sydeuropeiska är det mycket större mängder  och i en ganska stor andel.

Eftersom listeria är dosberoende är det bättre att äta en matsked varje dag än att äta mycket på en gång och tänka att skadan redan är gjord för har man otur och äter mycket av en kontaminerad ost så finns risken. Det finns visserligen bara några få fall där ost troligen är boven i dramat när det gäller gravida och minst ett av de är sådana som fått infektionen utomlands.

• VildVittra

skär bort kanterna och smält Brie över ett gott äpple.....blir som en liten dssert och funkar utmärkt när man har brie sug under grav...så gjorde jag i allafall...mums var det.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
Svar på tråden brie ost-gravid