• glockenbach

Flaskmatning = det bästa jag gjort tror jag!

Min dotter som är 3,5 månader ville inte amma, och efter ett antal väldigt tårfyllda försök att "lära henne" så gav jag upp. Jag har pumpat och gett flaska, dessutom gett henne ersättning ibland för att hålla hennes mage van vid det och för att det är mer praktiskt att ta med än bröstmjölk.

Alla har tyckt att det varit SÅ SYND att hon inte vill amma, de har föreslagit gupper och amningshjälptelefon och att vi ska träna si och så, och gett tips på folk man ska prata med och gud vet vad. Alla har sagt "Oj, vad TRÅKIGT." För att inte tala om alla böcker och sajter som tjatar om amning.
    Jag har egentligen tyckt det var lite skönt men förstått att jag borde säga "Ja, TYVÄRR ammar hon ju inte, så att vi ger flaska..." och tänkt att det nog kanske är lite synd ändå. Tänkt att det verkat praktiskt att amma och mysigt.

Men igår träffade jag några gamla kompisar som har småbarn. Insåg att flaskmatningen är det bästa vi kunde ha gjort!

* Mina vänner måste amma kanske varannan timme, dygnet om. Min dotter äter en hel flaska och är sedan mätt i fyra timmar. Man hinenr göra en massa annat än att mata.

* Mina kompisar får fungera som napp. Min dotter har sugbehovet kvar men suger på vanlig napp, älskar det, blir alltid lugn och somnar gott själv i sin säng.

* Mina killkompisar får knappt ta i sitt barn medan det ammar för att det inte vill vara med pappan. Pappan blir dessutom supernervös av att vara ensam med en bebis som inte tycker att pappa duger, utan möjlighet att kunna mata den. Min kille ocn min dotter har haft superkontakt från dag ett, han matar henne säkert hälften av gångerna.

* Jag får sova hela nätter ibland (om min kille matar nattpasset), jag kan gå iväg och göra annat när jag vill. Har hittills: hälsat på vänner själv i åtta timmar, gått ut och gått på konsert, gått och fikat, tagit långa promenader, tränat, suttit och läst i parken...SJÄLV. Medan de är hemma och myser. Mina kompiar kan inte vara ifrån bebin en halvtimme på sex månader!

* Jag vet hur mycket hon äter. Mina kompisar har problem med hungriga bebisar som inte fått i sig nog utan skrikit sig blå att någon vetat att det var det som varit felet.

*Ingen mjölkstockning / sår / svamp / ont / tänder /

* Jag pumpar 3 gånger per dag. Med sjukhusets dubbelpump tar det tio minuter per gång. Man läser lite under tiden och sen har man två flaskor mjölk som hamnar i kylen. ENKELT!  Inte svårt och jobbigt alls. Om nån månad kommer jag övergå helt till ersättning. (Jag tror inte bröstmjölk är ett mirakelmedel eftersom jag själv är uppfödd på ersättning och mått utmärkt av det.)

SÅ: Jag beslöt mig efter att ha träffat mina kompiar för att inte amma nästa barn heller! Att inte amma var det bästa jag kunde ha gjort för mitt förhållande, för barnet och pappans förhållande, samt för min egen mentala hälsa. Solig
    Min bebis är mätt, glad, har två föräldrar som tar hand om henne lika bra och har knytit an lika mycket och hon har en utsövd och glad mamma.

Hoppas det kan uppmuntra någon.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-16 14:36
    Liten uppdatering:
    Tråden handlar egentligen inte om bröstmjölk eller ersättning, det handlar om flaska eller bröst. Men eftersom så många diskuterar ersättningens fel och brister vill jag gärna berätta om mina släktingar som blev uppfödda på hälften mjölk, hälften vatten och en sked havregryn i det när de var bebeisar på 60-talet. De har vuxit upp till fullt friska nöjda människor de med. Och ersättningen idag är nog till och med lite bättre än så...;)

• Svar på tråden Flaskmatning = det bästa jag gjort tror jag!
  • Mamma till två mirakel

Härligt!!
    Var precis samma för mig,jag kommer dock försöka amma min nästa bebis men jag ger det max en dag alltså...sen åker flaskan fram!!

Adam 090108 & Bebis i magen BF 26/12-10
  • snusmumrik531

Ja, det finns många fördelar med flaska som det aldrig pratas om. Skrattande 

Jag gör samma sak. Pumpar 4 ggr/dygn så min älskling får både bröstmjölk och ersättning. Fungerar supert!

• sofsan

Det är det näst bästa jag gjort....på nummer ett ligger barnen ;)

(¯`°?.¸ ღ Neo 051211 ღ ¸.?°´¯) sofsan.blogg.se (¯`°?.¸ ღ Nova & Nora 100415 ღ ¸.?°´¯)
  • Inni84

Underbart inlägg! Lättar på mitt dåliga samvete över att jag vill sluta amma våran dotter som är 7 veckor. Trivs inte med det och tycker fortfarande att det gör ont.

• glockenbach

Glad att jag kan uppmuntra någon... hade själv gärna velat höra hur BRA det kan vara att flaskmata. Inte något sorgligt andrahandsalternativ!
    Man har nog med saker att tänka på som nybliven förälder och att behöva ha dåligt samvete och slita en massa i onödan med krånglande amning och bebis som inte vill vara hos pappan är bara så dumt. När man kan slippa.

• mintur2010

Tack för ett bra inlägg. Själv så får jag inte min dotter, nu 1 vecka, att ta bröstet och det börjar bli jobbigt. Hon förstår inte hur hon skall göra och vi försöker och försöker.

Skall ge det en chans och har kontaktat amningshjälpen på Danderyd för att se om de kan hjälpa till.

Pumpar brösten och fyller ut med ersättning då det inte riktigt täcker hennes behov.

Har inte börjat med napp, men funderar på att göra det då hon visar "sugbehov" även efter att ha ätit en massa på natten och jag kan inte tänka mig att hon är hungrig. Svårt att få henne att lugna ner sig då och de har slutat med att vi ger henne mer mat med korta intervaller tills hon slocknar?!

• Vacker Utsikt

Härligt! Mår mamman bra så mår bebisen bra! Jag har kämpat med amningen med båda mina barn och det resulterade i en deppig mamma och oroliga bebisar. Dottern som nu är tre månader snart har fått flaskan sen en månad tillbaka ca och jag mår så mycket bättre. Att ständigt känna press över något som kanske inte fungerar är oerhört tärande!

Jättebra inlägg!!

• MrsEnglund

Bra inlägg, jag håller med! Min mammagrupp består av 7 pers, där bara jag flaskmatar helt. Vissa ammar+ger flaska.

Jag har en till bra grej med flaskmatning. INGET KRÄKS! Alla andra mammors bebisar kräks flera gånger varje gång vi träffas, min älskling på 3 månader kanske kräks en liten mun nån gång varannan vecka eller nåt...inga illaluktande kläder varken på mig eller bebben.=) I början innan vi fått rutin på hur mycket och ofta han åt blev det några kaskadspyor.

Jag hade inställningen att jag ville amma. Försökte och ammade 2 gånger/dag i 2 månader innan jag gav upp det också, kändes lite lönlöst.
    Började med att babyn sov i princip 24 timmar om dygnet första 2 veckorna, han hade inte alls lust o suga bröst, han ville bara sova. Med flaskan fick han iallafall i sig lite mat, halvt sovandes. Mina bröstvårtor hade ingen vidare form och lyckades inte få det heller, så det gjorde bara ont och han fick inte i sig nåt. Jag fick inte uppleva den där lyckliga känslan av att ha blivit mamma och fått en bebis förrän jag la ner amningen.

Men han är frisk, glad, nöjd och sover från 20-21 till ungefär 6-7 på morgonen.  Och jag är en lycklig mamma!

Angående nästa barn kommer jag nog göra ett nytt försök, men kanske att jag vill kunna varva med flaska för att få lite frihet och låta bebisen och pappan skapa band.

Kram på er alla! Skäms inte över flaskmatning. Det är ju så mysigt att kunna mata sitt spädbarn med stora runda ögon tittandes djupt in i dina!

• glockenbach

Ja, det är mycket mysigt med stora glada ögon. Jag är så glad att min kille får vara med om det också dessutom..!

Inget kräks, det är sant. Men lite mjölkdreggel som rinner ner för hakan och samlas i nacken får vi...Skrattande luktar fisk om man glömmer tvätta henne.

Har idag träffat ett gäng kompisar och typ tjugo barn. Min kille hade hand om dottern nästan hela tiden och matade henne när det behövdes. Mina killkompisar med egna bebisar tittade ganska avundsjukt och sade "det där med flaska verkar ju pratiskt..." Mina tjejkompisar frågade mig "Men får du sova nånting alls nu då med en sån liten?" och jag svarade "Ja vars, kanske åtta timmar i sträck om min kille matar nattpasset, annars fyra timmar och matning och fyra timmar till...och så har det varit varje natt från dag två."

Hurra! Älskar flaska.

Framför allt älskar min dotter flaska. Hon är störst och mättast, sötast och gladast av alla bebisarna.

Svar på tråden Flaskmatning = det bästa jag gjort tror jag!