AW76 skrev 2010-07-17 17:13:28 följande:
Det kan absolut vara gallsten!
Jag fick min gallsten konstaterad i våras efter att ha haft oregelbundna anfall i 1 år. Ca 3 månader efter mitt första anfall gick jag till vc - de trodde inte på gallsten utan på magkatarr. Jag fick inte anfallen så ofta.. kanske 1 gång varannan månad?
Men i år har anfallen bara ökat o ökat så jag kollade upp det igen. Och mycket riktigt - gallsten! Jag fick remiss och träffade en läkare i veckan och det bestämdes operation. Förra veckan hade jag anfall 3-4 dagar i sträck o det berättade jag för läkaren. Blev prioriterad i operationskön.
Mina anfall går till så att jag först känner skarp smärta i magen och sen blir jag illamående och kräks (man behöver inte alltid kräkas - men jag reagerar så) Jag har inte smärta som strålar ut i ryggen men det är ju annars ett typiskt tecken! Så jag tycker absolut att du ska kolla upp det!
AW76 skrev 2010-07-17 17:13:28 följande:
Det kan absolut vara gallsten!
Jag fick min gallsten konstaterad i våras efter att ha haft oregelbundna anfall i 1 år. Ca 3 månader efter mitt första anfall gick jag till vc - de trodde inte på gallsten utan på magkatarr. Jag fick inte anfallen så ofta.. kanske 1 gång varannan månad?
Men i år har anfallen bara ökat o ökat så jag kollade upp det igen. Och mycket riktigt - gallsten! Jag fick remiss och träffade en läkare i veckan och det bestämdes operation. Förra veckan hade jag anfall 3-4 dagar i sträck o det berättade jag för läkaren. Blev prioriterad i operationskön.
Mina anfall går till så att jag först känner skarp smärta i magen och sen blir jag illamående och kräks (man behöver inte alltid kräkas - men jag reagerar så) Jag har inte smärta som strålar ut i ryggen men det är ju annars ett typiskt tecken! Så jag tycker absolut att du ska kolla upp det!
Även jag har fått prova medicin mot magkatarr/magsår då jag har varit inlagd för att jag kräkt upp allt som jag ätit, jag va så pass uttorkad att jag fick ligga med dropp. Sen fick jag dricka någon magsårsmedicin, som jag just då tyckte hjälpte. Så jag fick det med mig hem på recept men efter några dagar kände jag samma sak igen fast utan kräkningar. Har varit inne på akuten ytterligare en gång för det och då fick jag göra en akut gastroskopi och där hittade dom ingenting.
Illamåendet är samma som innan det har inte ändrat sig men smärtan har och innan kunde jag inte säga vart den kom ifrån men det kan jag VERKLIGEN göra nu. I skrivande stund har jag så ont att jag inte kan sitta still.
Men är det vanligt med gallsten i 17-års åldern?
Som det ser ut nu så blir det kanske ett besök på akuten i helgen om det inte ger med sig lite. Jag har aldrig haft så ont som jag har nu.