• Anonym (gallis)

gallsten?

Någon som haft gallsten/inflammation i gallan som kan förklara hur det kändes?
    Och även vilka symptom ni hade, om ni blev opererade eller vilken behandling ni fick.
    Hade varit jätte snällt då jag misstänker att jag har gallstensanfall (minst 2 om dagen) men inte vill uppsöka akuten riktigt än då jag inte har så himla ont.
    Har haft detta i lite mer än sju veckor nu, med jätte kraftiga smärtor under revbenen på höger sida efter måltid och annars lite smått molande värk där. Har även ett kraftigt illamående som alltid finns, svettas efter måltid också. Det strålar ut mot ryggen på höger sida också.

Om det är gallsten måste man uppsöka läkare akut då?

• Svar på tråden gallsten?
  • Jezamine

jag gick med värk till o från i många många år.Trodde det var magkatarr.Så till en dag för ett par år sedan då hade jag en djävulsk smärta i hela magen.Kändes som uppblåst,sedan en mera intensiv smärta på hö sida under brösten o framöver magen til vä sida.Åkte in akut en kväll.fick först svälöa lokalbedövningsmedel med novaluzid (för halsbränna) då de ej visste om det var magkatarr.Smärtan släppte ej.Fik morfin o smärtan smärtan släppte direkt.Jag blev inlagd för observation.Ultraljud samt gastroskopi gjordes på torsdag,gallblåsan var kraftigt inflammerad o fylld med sten.Gastroskopin var utan annmärkning.Blev iopererad på morgen dagen därpå o gallblåsan togs bort.Annars brukar de inte operera så gärna,utan försöka med medicin samt diet.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine

Om det är gallsten? Ja det vet du ju inte så där bara direkt.Och om du måste uppsöka akut..? Ja det bestämemr du själv.

Avstängd tills vidare
  • Anonym (a)

Om du inte har så ont att du vill söka akut så tycker jag att du ska gå till vårdcentralen och be om en remiss till ultraljud. Då brukar de kunna se om du har stenar,
    Jag hade många hemska, hemska anfall för några år sedan och läkarna gissade på olika saker men sedan såg man på en enkel ultraljudsundersökning att det var gallsten och jag blev opererad.

• AW76

Det kan absolut vara gallsten!

Jag fick min gallsten konstaterad i våras efter att ha haft oregelbundna anfall i 1 år. Ca 3 månader efter mitt första anfall gick jag till vc - de trodde inte på gallsten utan på magkatarr. Jag fick inte anfallen så ofta.. kanske 1 gång varannan månad?

Men i år har anfallen bara ökat o ökat så jag kollade upp det igen. Och mycket riktigt - gallsten! Jag fick remiss och träffade en läkare i veckan och det bestämdes operation. Förra veckan hade jag anfall 3-4 dagar i sträck o det berättade jag för läkaren. Blev prioriterad i operationskön.

Mina anfall går till så att jag först känner skarp smärta i magen och sen blir jag illamående och kräks (man behöver inte alltid kräkas - men jag reagerar så) Jag har inte smärta som strålar ut i ryggen men det är ju annars ett typiskt tecken! Så jag tycker absolut att du ska kolla upp det!

• Anonym (gallis)
    AW76 skrev 2010-07-17 17:13:28 följande:

Jag fick min gallsten konstaterad i våras efter att ha haft oregelbundna anfall i 1 år. Ca 3 månader efter mitt första anfall gick jag till vc - de trodde inte på gallsten utan på magkatarr. Jag fick inte anfallen så ofta.. kanske 1 gång varannan månad?

Men i år har anfallen bara ökat o ökat så jag kollade upp det igen. Och mycket riktigt - gallsten! Jag fick remiss och träffade en läkare i veckan och det bestämdes operation. Förra veckan hade jag anfall 3-4 dagar i sträck o det berättade jag för läkaren. Blev prioriterad i operationskön.

Mina anfall går till så att jag först känner skarp smärta i magen och sen blir jag illamående och kräks (man behöver inte alltid kräkas - men jag reagerar så) Jag har inte smärta som strålar ut i ryggen men det är ju annars ett typiskt tecken! Så jag tycker absolut att du ska kolla upp det!

Även jag har fått prova medicin mot magkatarr/magsår då jag har varit inlagd för att jag kräkt upp allt som jag ätit, jag va så pass uttorkad att jag fick ligga med dropp. Sen fick jag dricka någon magsårsmedicin, som jag just då tyckte hjälpte. Så jag fick det med mig hem på recept men efter några dagar kände jag samma sak igen fast utan kräkningar. Har varit inne på akuten ytterligare en gång för det och då fick jag göra en akut gastroskopi och där hittade dom ingenting.
    Illamåendet är samma som innan det har inte ändrat sig men smärtan har och innan kunde jag inte säga vart den kom ifrån men det kan jag VERKLIGEN göra nu. I skrivande stund har jag så ont att jag inte kan sitta still.

Men är det vanligt med gallsten i 17-års åldern?
    Som det ser ut nu så blir det kanske ett besök på akuten i helgen om det inte ger med sig lite. Jag har aldrig haft så ont som jag har nu.
  • AW76
    Anonym (gallis) skrev 2010-07-17 18:04:39 följande:

Även jag har fått prova medicin mot magkatarr/magsår då jag har varit inlagd för att jag kräkt upp allt som jag ätit, jag va så pass uttorkad att jag fick ligga med dropp. Sen fick jag dricka någon magsårsmedicin, som jag just då tyckte hjälpte. Så jag fick det med mig hem på recept men efter några dagar kände jag samma sak igen fast utan kräkningar. Har varit inne på akuten ytterligare en gång för det och då fick jag göra en akut gastroskopi och där hittade dom ingenting.
    Illamåendet är samma som innan det har inte ändrat sig men smärtan har och innan kunde jag inte säga vart den kom ifrån men det kan jag VERKLIGEN göra nu. I skrivande stund har jag så ont att jag inte kan sitta still.

Men är det vanligt med gallsten i 17-års åldern?
    Som det ser ut nu så blir det kanske ett besök på akuten i helgen om det inte ger med sig lite. Jag har aldrig haft så ont som jag har nu.
    Men gud - stackare!

Har du kollat upp om du har gallsten i släkten? I ditt fall kan det vara ärftliga faktorer som spelar in eftersom du är så ung. Även i mitt fall är det ärftligt (+ säkert en hel del onyttig kost..) Mina stenar upptäcktes ju nu när jag är 33 år men läkaren sa att jag hade haft dem länge utan att märka av dem. De kan alltså ha börjat bildas när jag var i 20-årsåldern.

Jag gjorde ultraljud. Har inte du gjort ultaljud? Kräv ett isåna fall! Lycka till!!
  • Misery

Jag fick fruktansvärda smärton i magen en kväll som sedan släppte. Åkte till akuten som skickade hem mig och sa att så kan det bli.
    Två veckor efter fick jag väldiga smärtor som inte släppte så jag åkte in akut. Fick dricka bedövningsmedel av nå slag för att kolla om det var magkatarr. Hjälpte inte så jag fick morfin..Ultraljud och magnetröntgen. Visade att jag hade inflammation i gallblåsan samt väldigt mkt stenar. Fick ligga tre dagar sen blev det operation då dem tog bort gallblåsan. Hemma två dagar sen kom en fruktansvärd smärta som inte heller gick bort så jag åkte in akut igen. Hade då fått en inflammation där gallblåsan suttit så jag fick ligga inne med antibiotikadropp i fyra dagar sen hem med penicillin. Efter det inga besvär alls.
    Så mitt gick väldigt snabbt.

• Misery

Min brors bekant hade problem i många år med stenar men dem gjorde inget åt det. Hon hade fruktansvärda smärtor varje dag. När vi var och hälsade på så hade hon så ont så hon åkte in akut. Då hade hon fått inflammation i gallblåsan så då blev det äntligen operation. Så det verkar väldigt olika hur läkarna gör.

• Anonym (gallis)
    AW76 skrev 2010-07-18 10:09:46 följande:
    Men gud - stackare!

Har du kollat upp om du har gallsten i släkten? I ditt fall kan det vara ärftliga faktorer som spelar in eftersom du är så ung. Även i mitt fall är det ärftligt (+ säkert en hel del onyttig kost..) Mina stenar upptäcktes ju nu när jag är 33 år men läkaren sa att jag hade haft dem länge utan att märka av dem. De kan alltså ha börjat bildas när jag var i 20-årsåldern.

Jag gjorde ultraljud. Har inte du gjort ultaljud? Kräv ett isåna fall! Lycka till!!

Vad jag vet så finns det ingen gallsten i släkten. Jag kan inte påstå att jag äter så himla onyttigt heller, för ett bra tag sen så blev det lite mycket onyttigheter men de senaste tre månaderna så har det nästan inte varit något onyttigt alls då jag kämpar med några kilo som inte vill ge med sig...
    Jag har bestämt mig för att det inte blir något akut besök i helgen utan direkt imorgon bitti så ringer vi VC här hemma och ber om en akut tid. Så jag hoppas på att det inte blir mycket värre inatt och att jag får träffa samma läkare som sist jag var på VC om hon nu har tid vill säga.

Eftersom att det är jag själv som har misstänkt gallsten nu i efterhand så har inget UL gjorts det enda som har gjorts är en gastroskopi också har dom tagit massa prover som inte visat något mer än för mycket vita blodkroppar i blodet....Men jag får se vad de säger när vi ringer imorgon, en tid måste jag ha hur som helst för detta går inte längre...
    Just nu sitter jag uppe vid datorn men för det mesta så ligger jag bara i sängen som en liten boll, det är det enda som dämpar smärtan lite..

Misery skrev 2010-07-18 11:20:17 följande:
    Jag fick fruktansvärda smärton i magen en kväll som sedan släppte. Åkte till akuten som skickade hem mig och sa att så kan det bli.
    Två veckor efter fick jag väldiga smärtor som inte släppte så jag åkte in akut. Fick dricka bedövningsmedel av nå slag för att kolla om det var magkatarr. Hjälpte inte så jag fick morfin..Ultraljud och magnetröntgen. Visade att jag hade inflammation i gallblåsan samt väldigt mkt stenar. Fick ligga tre dagar sen blev det operation då dem tog bort gallblåsan. Hemma två dagar sen kom en fruktansvärd smärta som inte heller gick bort så jag åkte in akut igen. Hade då fått en inflammation där gallblåsan suttit så jag fick ligga inne med antibiotikadropp i fyra dagar sen hem med penicillin. Efter det inga besvär alls.
    Så mitt gick väldigt snabbt.

Vilken tur att det gick så snabbt!!
    Jag har inte ens fått smärtstillande även fast jag varit inlagd! Det enda dom tryckte i mig va primperan mot mitt illamående som bara hjälpte om jag låg helt stilla och inte rörde mig!
    Men det blir ett samtal till VC imorgon för att få en akut tid så jag får reda på vad det är.
    Mitt matintag har varit väldigt litet den sista veckan då jag bara blir sämre och sämre för varjde dag som går, än så länge har inte vikten rört sig så mycket neråt men det kommer väl....

• juniblomma

Har precis fått operationstid för gallsten fick ett anfall den 20 och låg inne en vecka. Vet inte vad jag fick de för. Men ligger i släkten. Sen har jag ätit mkt grillat och frukt och grönt som oxså kan bidra. Som tur får jag ta bort gallan om en vecka.

• Madebyday
    juniblomma skrev 2010-07-28 20:50:14 följande:
    Har precis fått operationstid för gallsten fick ett anfall den 20 och låg inne en vecka. Vet inte vad jag fick de för. Men ligger i släkten. Sen har jag ätit mkt grillat och frukt och grönt som oxså kan bidra. Som tur får jag ta bort gallan om en vecka.
    Jag fick också ta bort gallan för några år sedan.
    I min släkt har det tydligen funnits gallproblem tidigare, varav närmast min mamma som fick det på sin 40 års dag, fullt med folk i huset och där låg hon till sängs :(
    Idag har jag inga som helst problem, konstigt vore annars eftersom blåsan är borta.
    Hemma igen, efter sjukhus vistelsen, hade jag svårt att sitta still, fick skäll av vänner och familj att jag minsann skulle ta det lugnt, och bära osv.
    Min dåvarande chef trodde/tyckte att det där är är ju bara en titthåls op, du kommer vara på benen och kunna jobba igen om ett par dagar. När jag nämnde det för läkarn på sjukhuset innan utskrivningen, så skrev hon ett sjukintyg, där läkaren konstaterade att jag inte fick jobba på 2 veckor!! Tror inte hon alls gillade vad min chef hade sagt ;)
    MadeByDay - väntar November bebis - www.threetobecome.blogspot.com
  • juniblomma

jag hoppas att jag blir sjukskriven med. Dom kan ju inte räkna med att man ska orka ta hand om en bebis när man ändå e nyopererad.

• vintertös
    juniblomma skrev 2010-07-29 10:13:15 följande:
    jag hoppas att jag blir sjukskriven med. Dom kan ju inte räkna med att man ska orka ta hand om en bebis när man ändå e nyopererad.
    Ursäkta men jag kan bara inte hålla mig från att fråga juniblomma! Men tar du hand om en bebis i ditt arbete, Eller från vem ska du sjukskriva dig ?

Fick själv gallstensattacker först efter när jag fick barn, men såhär i efterhand har jag nog haft "mildare" attacker längre ändå! I mitt fall är symptomen precis som man läser om dem i "läkarboken".....sist jag hade spydde jag i timmar utan att ha ngt att spy!!
    Har fått remiss nu till kirurgen å jag blir av med den!

Tydligen kommer de åt nerver under op som bl.a går upp till axeln.....o ska tydligen efteråt göra väldigt ont, därutav att man blir sjukskriven! 
  • AW76
    vintertös skrev 2010-08-02 16:46:57 följande:
    Ursäkta men jag kan bara inte hålla mig från att fråga juniblomma! Men tar du hand om en bebis i ditt arbete, Eller från vem ska du sjukskriva dig ?

Fick själv gallstensattacker först efter när jag fick barn, men såhär i efterhand har jag nog haft "mildare" attacker längre ändå! I mitt fall är symptomen precis som man läser om dem i "läkarboken".....sist jag hade spydde jag i timmar utan att ha ngt att spy!!

Tydligen kommer de åt nerver under op som bl.a går upp till axeln.....o ska tydligen efteråt göra väldigt ont, därutav att man blir sjukskriven! 
    Hon kan visst bli sjukskriven fastän hon är f-ledig. Pappan får då vårda barnet.

Kan ju vara väldigt krävande att ta hand om en bebis. Särskilt om man måste bära mycket (vilket man ofta måste..)
  • Jezamine

Jag blev  sjukskriven när jag hade urinvägsinfektion o bebin var nyfödd.Pappan fick vara hemma då med FP
    Avstängd tills vidare
  • vintertös
    Jezamine skrev 2010-08-02 17:20:18 följande:
    Jag blev  sjukskriven när jag hade urinvägsinfektion o bebin var nyfödd.Pappan fick vara hemma då med FP
    Ok! Skulle jag aldrig ha kommit på själv!!!...... (där ser jag hur lite jag tänker på min man )

Kommer ju att bli aktuellt för mig såsmåningom! Alltid lär man sig nåt!
  • Jezamine

Axeln var det minsta jag ahde ont i efter op.Har aldrig hört om det du berättar.
    Avstängd tills vidare
  • Lilla storasyster

Hej!

Jag fick mitt första anfall av gallsten i Oktober -09 en månad efter jag fött mitt barn... Visste inte vad d var så jag ringde till VC samma dag. Fick tid direkt... Doktorn klämde och kände, hon skrev ett akutintyg till sjukhuset så jag fick komma dit två dagar senare på ultraljud. Det visade sig att jag hade flera stenar som bråkade med mig.

Jag hade anfall 2-3 ggr i veckan... i ca 1månad ungefär...

Läkaren på VC gjorde lite fler tester (blodprover) och sedan skickade hon iväg en remiss för operation. Jag hamnade i en avbokningskö och blev inringd i November -09. För mig gick d fort att få bort gallblåsan.
    Skönt det för det var bland det värsta smärta jag har känt.

Efter operationen hade jag jävligt ont i axeln.. vet inte varför men doktorn som opererade mig sa att det kunde hända...
     plus så blev jag sjukskriven i 2 veckor. (Så min sons pappa fick ta hand om honom.)

Så jag tycker absolut att du ska kontakta läkare så slipper du gå runt och ha ont...

Lycka till!

Det bästa som hänt mig kom 090909
  • Jezamine

....Att du har ont i axeln är ett klassiskt exempel på det som kallas referred pain. Gasen spänner ut vävnader som inte har några smärtreceptorer. Via omkopplingar gör det då istället ont i axeln.
    Hämtat från www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php
    Avstängd tills vidare
  • juniblomma

Dom på akis sa att jag kunde bli sjukskriven i ett par veckor efter operationen. därför hoppas jag på de och vet att man kan vara sjukskriven som mamma så pappan får vara hemma med!

Madebyday skrev 2010-07-29 07:26:47 följande:
    Jag fick också ta bort gallan för några år sedan.
    I min släkt har det tydligen funnits gallproblem tidigare, varav närmast min mamma som fick det på sin 40 års dag, fullt med folk i huset och där låg hon till sängs :(
    Idag har jag inga som helst problem, konstigt vore annars eftersom blåsan är borta.
    Hemma igen, efter sjukhus vistelsen, hade jag svårt att sitta still, fick skäll av vänner och familj att jag minsann skulle ta det lugnt, och bära osv.
    Min dåvarande chef trodde/tyckte att det där är är ju bara en titthåls op, du kommer vara på benen och kunna jobba igen om ett par dagar. När jag nämnde det för läkarn på sjukhuset innan utskrivningen, så skrev hon ett sjukintyg, där läkaren konstaterade att jag inte fick jobba på 2 veckor!! Tror inte hon alls gillade vad min chef hade sagt ;)
Svar på tråden gallsten?