• Jezamine

gallsten?

jag gick med värk till o från i många många år.Trodde det var magkatarr.Så till en dag för ett par år sedan då hade jag en djävulsk smärta i hela magen.Kändes som uppblåst,sedan en mera intensiv smärta på hö sida under brösten o framöver magen til vä sida.Åkte in akut en kväll.fick först svälöa lokalbedövningsmedel med novaluzid (för halsbränna) då de ej visste om det var magkatarr.Smärtan släppte ej.Fik morfin o smärtan smärtan släppte direkt.Jag blev inlagd för observation.Ultraljud samt gastroskopi gjordes på torsdag,gallblåsan var kraftigt inflammerad o fylld med sten.Gastroskopin var utan annmärkning.Blev iopererad på morgen dagen därpå o gallblåsan togs bort.Annars brukar de inte operera så gärna,utan försöka med medicin samt diet.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine

Om det är gallsten? Ja det vet du ju inte så där bara direkt.Och om du måste uppsöka akut..? Ja det bestämemr du själv.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    vintertös skrev 2010-08-02 16:46:57 följande:
    Ursäkta men jag kan bara inte hålla mig från att fråga juniblomma! Men tar du hand om en bebis i ditt arbete, Eller från vem ska du sjukskriva dig ?

Fick själv gallstensattacker först efter när jag fick barn, men såhär i efterhand har jag nog haft "mildare" attacker längre ändå! I mitt fall är symptomen precis som man läser om dem i "läkarboken".....sist jag hade spydde jag i timmar utan att ha ngt att spy!!
    Har fått remiss nu till kirurgen å jag blir av med den!

Tydligen kommer de åt nerver under op som bl.a går upp till axeln.....o ska tydligen efteråt göra väldigt ont, därutav att man blir sjukskriven! 
    Jag blev  sjukskriven när jag hade urinvägsinfektion o bebin var nyfödd.Pappan fick vara hemma då med FP
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Ursäkta men jag kan bara inte hålla mig från att fråga juniblomma! Men tar du hand om en bebis i ditt arbete, Eller från vem ska du sjukskriva dig ?

Fick själv gallstensattacker först efter när jag fick barn, men såhär i efterhand har jag nog haft "mildare" attacker längre ändå! I mitt fall är symptomen precis som man läser om dem i "läkarboken".....sist jag hade spydde jag i timmar utan att ha ngt att spy!!

Tydligen kommer de åt nerver under op som bl.a går upp till axeln.....o ska tydligen efteråt göra väldigt ont, därutav att man blir sjukskriven! 
    Axeln var det minsta jag ahde ont i efter op.Har aldrig hört om det du berättar.
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine

....Att du har ont i axeln är ett klassiskt exempel på det som kallas referred pain. Gasen spänner ut vävnader som inte har några smärtreceptorer. Via omkopplingar gör det då istället ont i axeln.
    Hämtat från www.alltforforaldrar.se/snack2/showthread.php
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden gallsten?