• Fru U

Intelligens: medfött eller inlärt?

Fick lägga tråden någonstans och den landade här, så ta inte alltför allvarligt på vilken del av forumet som tråden ligger i.

Sitter o tittar på tv4 om intelligenta barn och funderar på om det egentligen är så att intelligens handlar om vad barn lär sig eller om det är medfött.

Jag tror att om det inte handlar om någon speciell intelligens (eller läggning) så handlar det om att man lär barnen mycket, dvs man styr dem lite istället för att bara låta dem leka fritt.

Jag tror också att man mycket väl kan födas med en läggning för en viss sak och att har man den läggningen kan man gå långt inom just detta. Andra kan också bli bra inom samma sak men aldrig lika bra som om man har läggningen.

Förstår ni vad jag menar? och vad tycker ni själva?

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Intelligens: medfött eller inlärt?
  • msKitten

Det är väl inte mer komplicerat än vad du själv skriver: intelligens är en kombination av genetik och miljö. Dock bör man ha klart för sig att intelligens är något man kan träna upp.  Det finns undersökningar som visar att människan är intelligentare idag än för decennier sedan, det beror på att vi har fler utbildade människor idag. 

Vygotskij visade direkt samband mellan förmågan abstrakt tänkande (förmågan till abstrakt tänkande är en variabel man tittar på vid intelligensmätning) och antal skolår. 

• smärta

kan det inte handla lite om fettsyror i hjärnan? jag tror dock att det är en blandad kompot, ska inte sitta här å dum förklara mej själv, men jag har läs å skrivsvårigheter, har haft det tufft i skolan, å har jätte svårt för koncentration. Min dotterspappa e tvärtom han älskar att plugga läsa medmera. Vår dotter uppfattas som ganska smart. jag åt iofs ganska mkt fiskolja omega 3 med EPA, DHA och DPA. min psykolog rekomdera mej dom här omega 3 kapslarna just pga fettsyrorna till barnet i magens utveckling.?? jag kanske e helt ute å cyklar :D men d vore inget ovanligt i sänafall *haha*

• smärta

Just det måste ju komma till poängen, jag tror att det har både med utevklingen i magen och lite hur föräldrarna är å tar sig an barnet. som min dotter pratade redan som 1åring, hon är 4år nu å hon pratar både svenska å grekiska och engelska så både och.

• Fru U

Det jag satt och funderade specifikt på var att de testade en unge i programmet gällande former. Och det om nåt borde ju vara något som kan tränas in.

Barnet skulle hitta en viss form (fyrkant, rundning osv) och gjorde tydligen oväntat bra ifrån sig

Svaren bor i hjärtat
  • Tutilure

Jag är övertygad om att intelligens är medfött. Sen kan man förstås träna upp sig till en viss del, men det grundläggande anser jag vara medfött.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Fru U
    Tutilure skrev 2010-07-18 17:32:14 följande:
    Jag är övertygad om att intelligens är medfött. Sen kan man förstås träna upp sig till en viss del, men det grundläggande anser jag vara medfött.
    Menar du då att man har en viss potential som man kan uppnå sen är det stopp?
    Svaren bor i hjärtat
  • Tutilure
    Fru U skrev 2010-07-18 17:33:58 följande:
    Menar du då att man har en viss potential som man kan uppnå sen är det stopp?
    Ja, precis så. Och att den potentialen förstås skiljer sig mellan olika personer.
  • Fru U
    Tutilure skrev 2010-07-18 17:36:07 följande:
    Ja, precis så. Och att den potentialen förstås skiljer sig mellan olika personer.
    Jag tror också att det är så men jag tror också att man oftast stannar långt innan man nått den potentialen (för det kräver för mycket i tid, ansträngning, pengar eller nåt annat)
    Svaren bor i hjärtat
  • annawall

Jag tror att det beror på hur mycket man som föräldrar interagerar med barnet. Många föräldrar igonererar barns frågor istället för att alltid svara, eller låta barnet tänka själv, "vad tror du, Kalle?"... Jag tror att omgivningen spelar mycket mer roll för inlärningen än ärftligheten, kanske 80-20? Sedan spelar ju kosten in också, undernärda barn får stora inlärningsproblem, vilket lett till att framför allt fetthalten i maten betonas av BVC runt om i Sverige.

• annawall
    Tutilure skrev 2010-07-18 17:36:07 följande:
    Eh, menar ni att sedan kan man inte lära sig mer eller är det intelligensnivån som inte kan bli större? Den själva logiska förmågan? Jag tror att den potentialen i så fall kan bli väldigt hög, bara man jobbar på det...
  • Fru U
    annawall skrev 2010-07-18 17:42:30 följande:
    Eh, menar ni att sedan kan man inte lära sig mer eller är det intelligensnivån som inte kan bli större? Den själva logiska förmågan? Jag tror att den potentialen i så fall kan bli väldigt hög, bara man jobbar på det...
    Jag menar tex att hur mycket jag än skulle läsa, plugga och ha mig så finns det områden som jag inte begriper mig på. En av de sakerna är imationära (stavning?) tal.

Det skulle kvitta hur mycket jag skulle försöka lära mig teckna för jag skulle nå en punkt där min talang tar slut, eller om man så vill där min intelligens inte längre räcker till för att lära mig mer om just det.
    Svaren bor i hjärtat
  • Tutilure
    Fru U skrev 2010-07-18 17:40:31 följande:
    Jag tror också att det är så men jag tror också att man oftast stannar långt innan man nått den potentialen (för det kräver för mycket i tid, ansträngning, pengar eller nåt annat)
    Fru U skrev 2010-07-18 17:50:17 följande:
    Jag menar tex att hur mycket jag än skulle läsa, plugga och ha mig så finns det områden som jag inte begriper mig på. En av de sakerna är imationära (stavning?) tal.

Det skulle kvitta hur mycket jag skulle försöka lära mig teckna för jag skulle nå en punkt där min talang tar slut, eller om man så vill där min intelligens inte längre räcker till för att lära mig mer om just det.
    Exakt så tror jag också.
  • annawall
    Fru U skrev 2010-07-18 17:50:17 följande:

Tror att det är en fråga om att bry sig och vara intresserad. Din håg kanske ligger till andra områden än imaginära tal, som för övrigt bara är en påhittad företeelse som man har inom matematiken om jag förstått det rätt. Din talang kan ju också ligga inom helt andra områden, bakning, känna igen fåglar, vad vet jag?
  • Fru U
    annawall skrev 2010-07-18 21:12:53 följande:
    Tror att det är en fråga om att bry sig och vara intresserad. Din håg kanske ligger till andra områden än imaginära tal, som för övrigt bara är en påhittad företeelse som man har inom matematiken om jag förstått det rätt. Din talang kan ju också ligga inom helt andra områden, bakning, känna igen fåglar, vad vet jag?
    Min talang är absolut inte inom högre matte (och ja du har förstått det rätt med imaginära tal) utan ligger mer kreativt än så. Men vad är skillnaden på intelligens och talang?
    Svaren bor i hjärtat
  • msKitten

Jag vet att frågan inte var ställd till mig, men jag skulle nog svara att intelligens är förmågan till logiskt tänkande, förmåga till abstraktion. Om man väljer en bredare definition blir det svårt att diskutera vad olika intelligens betyder och hur man kan uppnå högre intelligens. 

Det finns forskare som delar in intelligens som så många som sju olika sorters intelligenser.  

"Enligt Howard Gardner finns det olika typer av intelligens, och då inte bara två. I sin ursprungliga teori (1982) identifierade Gardner sju sorters intelligenser[2]lingvistisk (språklig),logisk-matematiskspatial (rumslig), kroppslig-kinestetiskmusikaliskinterpersonell (social) och intrapersonell (reflekterande) intelligens.

I senare teoretiserande pratade han även om naturalistisk intelligens och existentiell intelligens.[3]"

från wikipedia 

• Medveten

Lol jag tror definitivt att det är medfött, min lilla är sjukt smart för ett barn i hennes ålder...jag däremot var dum som en nöt när jag var barn! haha
    Så mig fick hon (tur nog) inte logiken ifrån.

Men det är som MsKitten säger stämmer. =)

Svar på tråden Intelligens: medfött eller inlärt?