• Fru U

Intelligens: medfött eller inlärt?

Fick lägga tråden någonstans och den landade här, så ta inte alltför allvarligt på vilken del av forumet som tråden ligger i.

Sitter o tittar på tv4 om intelligenta barn och funderar på om det egentligen är så att intelligens handlar om vad barn lär sig eller om det är medfött.

Jag tror att om det inte handlar om någon speciell intelligens (eller läggning) så handlar det om att man lär barnen mycket, dvs man styr dem lite istället för att bara låta dem leka fritt.

Jag tror också att man mycket väl kan födas med en läggning för en viss sak och att har man den läggningen kan man gå långt inom just detta. Andra kan också bli bra inom samma sak men aldrig lika bra som om man har läggningen.

Förstår ni vad jag menar? och vad tycker ni själva?

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Intelligens: medfött eller inlärt?
  • Fru U

Det jag satt och funderade specifikt på var att de testade en unge i programmet gällande former. Och det om nåt borde ju vara något som kan tränas in.

Barnet skulle hitta en viss form (fyrkant, rundning osv) och gjorde tydligen oväntat bra ifrån sig

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Tutilure skrev 2010-07-18 17:32:14 följande:
    Jag är övertygad om att intelligens är medfött. Sen kan man förstås träna upp sig till en viss del, men det grundläggande anser jag vara medfött.
    Menar du då att man har en viss potential som man kan uppnå sen är det stopp?
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    Tutilure skrev 2010-07-18 17:36:07 följande:
    Ja, precis så. Och att den potentialen förstås skiljer sig mellan olika personer.
    Jag tror också att det är så men jag tror också att man oftast stannar långt innan man nått den potentialen (för det kräver för mycket i tid, ansträngning, pengar eller nåt annat)
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    annawall skrev 2010-07-18 17:42:30 följande:
    Eh, menar ni att sedan kan man inte lära sig mer eller är det intelligensnivån som inte kan bli större? Den själva logiska förmågan? Jag tror att den potentialen i så fall kan bli väldigt hög, bara man jobbar på det...
    Jag menar tex att hur mycket jag än skulle läsa, plugga och ha mig så finns det områden som jag inte begriper mig på. En av de sakerna är imationära (stavning?) tal.

Det skulle kvitta hur mycket jag skulle försöka lära mig teckna för jag skulle nå en punkt där min talang tar slut, eller om man så vill där min intelligens inte längre räcker till för att lära mig mer om just det.
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U
    annawall skrev 2010-07-18 21:12:53 följande:
    Tror att det är en fråga om att bry sig och vara intresserad. Din håg kanske ligger till andra områden än imaginära tal, som för övrigt bara är en påhittad företeelse som man har inom matematiken om jag förstått det rätt. Din talang kan ju också ligga inom helt andra områden, bakning, känna igen fåglar, vad vet jag?
    Min talang är absolut inte inom högre matte (och ja du har förstått det rätt med imaginära tal) utan ligger mer kreativt än så. Men vad är skillnaden på intelligens och talang?
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Intelligens: medfött eller inlärt?