Inlägg från: Anonym (Stepmom) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stepmom)

Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...

RockingSkåne skrev 2010-07-20 22:09:16 följande:
    Vad gör du med dom HM kläderna då TS?? Slänger eller?
    Nä, när han klär henne på morgonen väljer han ibland dom, ibland väljer hon dem själv. Jag har väl också valt nån klänning från H&M nån gång.
    mirre67 skrev 2010-07-20 22:40:38 följande:
    Inte tillräckligt dyra och fina till din lilla prinsessa eller??
    Vem har sagt att min dotter är en prinsessa?Mig veterligen har hon inget blått blod i ådrorna.
    Iwona b skrev 2010-07-20 22:46:40 följande:
    Jag tycker att det är en självklarhet att man behandlar alla barn lika i familjen, oavsett det är styvbarn eller "äkta" barn!! Din inställning är otroligt självisk och omogen. De stackars små tjejerna har väl inte själva valt att bli skillsmässobarn, och att behandla dom så som du gör är ju helt galet!!!  Jag förstår inte alls hur du tänker?! Om man är i ett förhållande så är väl tanken att man ska hjälpas åt med just hämtning, lämning, nattning för att det ska vara bäst för hela familjen. men jag tycker det bara verkar passa just dig! Vi är en mordern familj och vi delar på alla ansvar som hör hemmet till. Alla "våra" 4 barn bär märkeskläder, de ärver inte varandras kläder!  men inte är dom förmer för det!!
    Jag tror inte att det skulle skada dig att umgås lite m tjejerna och visa dom lite uppskattning. Det är inte nyttigt att bara tänka på sig själv och sitt.  Det hela får mig att tänka på askungen, och Du är den elaka styvmamman.!!!
    haha, varför är det synd om barnen? På vilket sätt?
    mirre67 skrev 2010-07-20 22:46:52 följande:
    för att jag blir så j*a förbannad på vuxna människor som behandlar barn som skit. Och ja, jag tycker alla vuxna ska behandla alla barn med respekt och försöka inse att de inte har bett om situationen de hamnat i. men jag har insett att det uppenbarligen är alldeles för mycket begärt för vissa i den här tråden.
    Så jag behandlar barnen som skit för att jag låter deras pappa ta hand om dom?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (Miljömamman) skrev 2010-07-20 22:54:51 följande:
    Stackars TS... man kan inte göra skillnad på egna och biologiska barn i samma familj. Tragiskt att lägga pengar på kläder, både märkes- och nya... själv lägger jag en ära i att köpa allt till mitt barn begagnat!
    All köphysteri är SÅ tragisk  
    Du sätter en ära i att köpa begagnat? Är inte det också lite tragiskt i så fall?
    Anonym (Miljömamman) skrev 2010-07-20 22:59:33 följande:
    Har man gemensam ekonomi så ingår ju även hans barn i den ekonomin, det är ju självklart! 
    Vi har delad ekonomi.
    Anonym (WTF) skrev 2010-07-20 23:06:49 följande:

Att frågan ens kommer på tal i detta forum, visar bara att pappan varit omdömeslös i valet flickvän/hustru minst två ggr.

Stackars barn!!!

Ja, stackars barn, dom har bara två föräldrar...
    Anonym (GE ER..) skrev 2010-07-20 23:10:44 följande:
    Ja man det beror på hur den gemensamma ekonomin ser ut. Man kan ha gemensamma räkningar och till mat och så vidare. Och om hon använder resten av sina pengar som hon tjänat ihop så får hon väl använda det till vad hon vill.. och inte behöva lägga det på barn som inte är hennes. Pappan köper ju kläder till barnen så vad är problemet.
    V har som sagt delad ekonomi. och problemet är väl att biomamma och farmor tycker det är orättvist att vår dotter har finare kläder än hans andra barn. Typ...
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-20 23:15:47 följande:
    Jag förmodar att hans barn var lite äldre när ni träffades, eller
    Min mans barn var 2 och 4år gamla... en ålder då man inte gärna kan be barnen laga mat själva, packa dagisväskor, gå själva till dagis osv osv.....

Jag är rätt övertygad om att mitt ansvar som bonusförälder sett helt annorlunda ut om hans barn varit i tonåren när vi träffades
    Nä, men man kan be pappan ta hand om sina barn själv. Vad hade han gjort om du inte funnits med i bilden?
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (systerpepp) skrev 2010-07-21 00:29:31 följande:

TS- Vid närmare eftertanke känner jag att, det ju inte handlar så mkt om märkes kläderna utan mer om attityden. Om Din mans barn är hela och rena och har kläder som sitter där dom ska och fungerar så att säga så har det väl ingen betydelse om dom har märkeskläder eller ej.  Tycker att du ska säga det till Din mans ex.  Sedan får dom själva ta ansvar för sina egna känslor angående den här frågan och sluta vara avundsjuka på din dotter. Vet ju inte om så är fallet men det låter så när du beskriver situationen.  Där emot kan jag väl själv känna att din attityd är lite ...annorlunda när det kommer till din relation till din mans barn men det är ditt område inte mitt.

Jo, du har nog rätt. Allting bottnar i att biomamman och farmor vill att barnens pappa och biomamamma ska bli ihop igen. farmor har bokat flera tder hos en familjerådgivare för att dom ska bli ihop igen. Jag uppmuntrar min sambo att gå, för jag känne rmig såpass säker på honom och vårt förhållande, men tror att ahn och biomamman skulle behöva reda ut lite saker. Men han vill inte.
    Anonym (hmm) skrev 2010-07-21 00:30:26 följande:
    Jag är inget fan av mitt och ditt barn tänkandet.... För mig är alla barnen i lika stort behov av att känna sig välkomna där de bor.... Men saken är den att det är PAPPAN till bonusbarnen som har det yttersta ansvaret över sina barn och har han valt att bo med en kvinna som sagt ifrån början, vilket ts verkar ha gjort, så är det ju inte HON som gör något fel... Han visste var hon stod och valde ändå att dela livet med henne.... 
    Tycker inte alls att deras arrangemang är bra för barnen överhuvud taget, men om det blir något problem för hans barn så är det han som får stå för det och förklara för sina barn varför hans  andra barn får "bättre" kläder än dom.

Fungerar det för dom så är det väl det bästa sättet..... Men att tro att barnen inte känner på sig att de blir olika behandlade är lite att stoppa huvudet i sanden...
    Tror nog tjejerna känner sig välkomna. Det här med kläderna, pappan är på nget vis snål, bara ointresserad. Den dagen barnen uttrycker att dom vill ett viss sorts plagg eller märke, så får dom det. jag skulle själv kunna sy om en konsum-påse till klänning åt min otter ifall hon sklle vilja det. Inte min stil, men hey, klart ungarna får vad dom vill ha. NÄR dom vill ha det. Tills dess bestämmer deras föräldrar tycker jag.
  • Anonym (Stepmom)
    PetraDeliu skrev 2010-07-21 00:35:27 följande:
    jag vet inte riktigt vad jag tycker i denna fråga (har läst alla ts svar/inlägg), men jag lutar mer åt att hålla med att ts "har rätt"
    tycker absolut inte att det är ts sak att köpa likadana kläder till styvbarnen som till sitt egna, men visst att kanske kan köpa något extra till de någon gång också. fast är biomamman och farmodern inte nöjd med de två äldre barnens kläder så får de väl köpa själva eller prata med barnens pappa och be han köpa de kläderna också... men vad spelar för roll om barnen är nöjda med de kläder de har/får...
    Barnen är nöjda. Någon frågade om jag inte kunde köpa dem något snyggt plagg när dom fyller år, men dom önskar sig inte kläder, dom vill ha roliga leksaker eller äventyr då. Vlket jag ger dom. Men tydligen är inte det heller rätt...
  • Anonym (Stepmom)
    PetraDeliu skrev 2010-07-21 00:48:55 följande:
    glömde säga det också att jag tycker ju att det är huvudsaken att ts & hennes man/sambo (kommer ej ihåg om ni är gifta) är överens om hur de ska dela upp det & det tycker jag ju att de verkar vara. är de inte överens är ju en helt annan sak...
    sen förstår jag också att barnens pappa vill göra så mycket som möjligt med barnen den tiden de är där, han har ju ändå dem bara halva deras tid...
    sen vore ju inte heller så smart efter vad jag läst ts inlägg om hon skulle köra hans barn eftersom det blir en lång omväg och de ändå knappt skulle tjäna någon tid på det. när barnens pappa ändå kör den vägen
    Precis vad vi också tycker. Men då är det PRINCIPEN, spelar roll att det blir jättedåligt för oss, kör jag inte barnen är det orättvist tydligen.
  • Anonym (Stepmom)
    Vanilj L skrev 2010-07-21 05:19:06 följande:
    Men ni är ju uppenbart inte nöjda för då hade du väl inte startat denna tråd. Får man fråga hur gammal din man är?
    Han är 33 år. Och vi är nöjda, men inte deras biomamma och farmor, därav problemet.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym skrev 2010-07-21 05:49:48 följande:
    Tycker att du verkar vara alldeles för hård.
    Ta hans pengar och hjälp till att handla snygga kläder till hans barn??
    Jag vet inte vad jag ska säga men det verkar inte som att du ens gillar hans barn?
    Tänk om ni skulle gå isär någon gång och du träffar en ny som du skaffar barn med, då hade du väl önskat att han inte gjorde för stor skillnad på barnen?
    Det är ju självklart upp till dig men jag tycker iaf att när du handlar till ditt barn så kan du väl även handla till hans barn?
    Precis, det är upp till oss. Om jag skulle träfffa någon ny skulle jag själv ta ansvar för mina barn.
    Nikki81 skrev 2010-07-21 06:41:28 följande:
    Jag maste erkanna att jag har valdigt svart for folk med din attityd. Hur kan markesklader ha en storre betydelse an familjerelationer. De positiva kommentarerna du far over att din dotter ar fin i hennes klader kan seriost inte vaga mer an en bra relation till dina bonusbarn! Seriost?! De kanske inte bryr sig just nu, men nar de blir lite aldre! Det kan tom leda till att deras relation till sin lilla syster (din dotter) forstors!  Om det dessutom ar en stor skillnad pa hur din dotter och hennes halvsystrar klar sig sa kan jag garantera att folk i er omgivning  kommer att domma er och hur ni favoriserar er gemensamma dotter. 
    isåfall är det biomammans fel.
    Taurus skrev 2010-07-21 07:20:22 följande:
    Bara läst TS men gud vilken barnslig inställning. Väljer man en sambo som redan har barn så får man faktiskt de barnen lite på köpet också och man ska aldrig särbehandla barn, dina som mina ska behandlas lika i hemmet. Får ditt barn en glass ska du givetvis ge hans barn en glass också, och lika så gäller det med kläder osch pengar osv.

Sjukt hur vissa beter sig.. stackars barn
    Nu äter inte min dotter glass. Men hans barn gör det. Men skulle jga köpa tex frukt till henne, så får ju dom andra barnen också. Jag köper inte glass till biobarnen, men får dom av sin pappa tex får inte min dotter. Då får hon en frukt.
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-21 07:55:03 följande:
    Vi har valt att dela på ansvaret eftersom vi är en familj, det känns naturligt för os att agera som en "enhet" att inte skilja på mitt, ditt & vårt
    Ja, hade min man levt ensam med sina barn så hade han haft hela ansvaret själv och klarat det med bravur, varför skulle han inte göra det
    Tror du att man förvandlas till fullständigt inkompetent förälder bara för att man väljer att dela ansvaret

Måste du be ditt barns far att ta hand om ert gemensamma barn, eller måste han be dig att ta hand om henne  Man får den uppfattningen eftersom du tycks utgå från att man inte kan dela ansvaret om barnen utan att idiotförklara den ena föräldern
    Jag har aldrig behövt att be min man att ta hand om vare sig vårt gemensamma barn eller hans två barn, han tar sitt ansvar utan att jag behöver påminna honom om det
    Vi delar på ansvaret för vår gemensamma dotter.
  • Anonym (Stepmom)
    Anonym (jess) skrev 2010-07-21 08:44:35 följande:
    Märkeskläder till barn köper föräldrar för sin egen skull och inte för barnens skull.
    Precis som ts skriver så är det för att hon behöver bekräftelse av andra personer att hennes dotter har "fina kläder". Kanske är hon väldigt osäker som mamma eller har dålig självkänsla?
    Eller så tycker hon helt enkelt att dessa kläder är finare än hm kläderna som de större flickorna har.

Det är inte flickan själv som behöver dessa kläder, sånt kommer isåfall först i tonåren.
    Nej, det är inte min dotter som "behöver" märkeskläder. Det är jag som har ett intresse i att köpa dessa kläder till mitt barn.
    Jojile skrev 2010-07-21 08:47:15 följande:
    Jag är biomamma, men min situation är lite annorlunda. Min sons pappa har valt att inte existera mer än ett underhåll som betalas in varje månad. Jag har då haft turen som har träffar en karl som tagit emot min son med öppna armar, vilket är det enda som hade funkat i min familj, då min son saknar en pappa. 

Men hos er har ju bonusbarnen båda sina föräldrar. Jag förstår att bonusmamman är avundsjuk över att hon inte har råd att köpa märkeskläder, absolut. Och jag tycker du är liite hård i din stil när du säger "då får hon köpa egna, inte mitt fel att hon inte har ett jobb". Nu menar jag inte att du ska köpa kläder till hennes barn, absolut inte. Det jag menar är att du kan försöka ha lite förståelse och vara lite ödmjuk. 
    Och nej, jag anser aboslut inte att du ska gå och ta sambons pengar och handla till hans barn. Däremot anser jag att du kan erbjuda dig att han följer med när du shoppar till er gemensamma dotter. Ge honom smakråd, eftersom han tydligen är helt vilse. Och det kan du ju göra även om han handlar på HM. Bara för att alla barnen inte är era gemensamma, så måste man väl inte tydligt dela upp ALLT? Ni kan ju fortfarande åka och handla tillsammans? 

Och det här med att vägra lämna hans barn, varför kan inte du hjälpa honom någon morgon, så kanske han hjälper dig någon dag? Kan vara skönt för er båda att inte alltid behöva känna stressen och paniken varje morgon när det ska lämnas? Bara ett litet tips. 

Det här med lämning, sambon hade ju ändå fått åka samma tid, och åkt förbi flickornas dagis, varför inte då ta med dom? och min dotters dagis ligger ungefär 5 minuter från mina kontorslokaler.
    Taurus skrev 2010-07-21 08:47:47 följande:
    Jo det handlar visst om särbehandlign när man inte behandlar alla barn i hushållet på samma vis.
    TS kanske inte har nån skyldighet som du säger men det är folkvett att bry sig om barnen som bor med dig. Hon vill inte ens 'natta & hålla på' för att det är inte hennes barn? Normalt? NEEEEEEJ!
    Barnens pappa föredrar också att "natta och hålla på" själv med sina barn, för han misar ju redan halv deras uppväxt iom att dom bor vv
  • Anonym (Stepmom)
    ica skrev 2010-07-21 08:52:04 följande:
    Men biomamman som inte jobbar borde ju ha mer tid att springa och leta kläder. TS har ju inte med styvbarnens klädinköp att göra då det finns två föräldrar till dem. Det handlar ju inte att styvbarnen blir försummade.
    Precis. tack.
    Taurus skrev 2010-07-21 08:56:23 följande:
    jo för det handlar inte enbarn om shoppingen i detta fallet
    Nej, det gör det inte. men inte fasen blir barnen försummade iallafall.
    Anonym (stilla undran...) skrev 2010-07-21 09:19:58 följande:
    Våra tre barn älskar att gå i affärer, speciellt när vi ska handla kläder till dom. Kanske beror det på att vi gör det som en familjegrej tillsammans, att alla åker tillsammans och att vi inte skiljer på mitt, ditt & vårt utan är en familj
    Och, jodå - vi har stenkoll på barnen eller rättare sagt vi behöver ine ha stenkoll eftersom dom inte har ngr som helst problem med at uppföra sig ute bland folk, kanske det ochså beror på att dom är en del av en familj som tycker om att göra saker tillsammans vare sig det är bio barn eller bonusbarn

Jag har roat mig med att läsa alla dina inlägg och kunde inte låta bli att småle vid ett par tillfällen, speciellt det här...
    Anonym (Stepmom) skrev 2010-07-20 15:45:32 följande:
    Jag tycker det är lite skrämamnde hur dömande folk här på Familjeliv är. I vår familj är det inget av barnen som far illa. Men ändå blir folk upprörda över att barnens pappa tar hans om dom istället för pappans sambo.
    ... du är själv rätt snabb att döma. I de inlägg där jag har skrivit hur jag är delaktig i mina bonusbarns vardag har du direkt påpekat att även pappor kan göra dessa saker med andra ord har du varit väldigt snabb att dra slutsatsen att bara för at en bonusmamma väljer att vara delaktig i sina bonusbarn så står pappan brevid som ett hjälplöst mähä

Så visst är det skrämmande hur snabba folk är att döma här på FL
    Jo fast ÅTERIGEN, du har ju gjort ett aktivt VAL att vara så pass delaktig i din familj. Och eftersom det verkar fungera för er är väl det utmärkt? Varför kan det inte få vara olika i olika familjer utan att man är hemsk? Varför är enbart ditt sätt det rätta?
Svar på tråden Vill inte lägga mina pengar på kläder till hans barn...