• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket samhälle vill du leva i?
  • Julias Farsa

    Man kan skriva om frågan som är du för integration, assimilation eller är du rasist?

  • lykantrophona

    Det är få som tänker på att vi i Sverige har haft mångkultur förut också, om man ser på hela riket. Både "vanliga svenskar", samer, finnar, romer och judar har levt här sedan medeltiden. Och jag ser det som att det borde vara ens rättighet att få lära sitt eget språk till sina barn, att få uttöva sin religion och få klä sig som man vill. Då blir ju resultatet inget mindre än mångkultur, om vi inte ska deportera alla som inte är medelklassvenskar sedan 3 generationer tillbaka.

    Sen måste man kämpa mot segregering. Bara för att det finns olika kulturer så finns det ingen ursäkt till att vi inte ska ha några gemensamma regler (lagar) eller vara obenägna att samarbeta och umgås.

  • Tyrell

    Eftersom jag vill ha chansen att flytta vart jag vill är jag för ett samhälle i ständig förändring. Det är det enda sättet vi som art kan utvecklas och förbättra vår värld.

    För både mångkultur och mångetnicitet.

  • Kate Ryan

    Som man gjorde förr typ små självförsörjande byar med kanske 1000 innevånare som skötte sig själv. Man har sina egna lagar och seder. Jag tänker typ samhället som visas i filmen Arn. Marken ägs också utav dom som bor i enklaven och områden får gärna vara stort likt ett helt län, dock lär man få göra kompromisser då jorden är överbefolkad.

  • VirrigaVerna

    Samhälle med mångkultur och mångetnicitet. Livet skulle bli bra tråkigt annars.


    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Quintus Zebra

    Samhälle med mångkultur och mångetnicitet, självklart.

    Dels för att mångfald är vackrare, roligare och mer sunt.

    Och dels eftersom ett samhälle med monokultur aldrig har existerat, och de länder som försökt (Tyskland kambodja, Nordkorea o.s.v.) har förvandlats till fruktansvärda diktaturer.

    Och exakt hur skulle en monokltur kunna uppnås i ett samhälle där mångkultur forsar in via internet hela tiden? Hur skulle man få stopp på den ständiga kulturevolutionen, som leder till att de största kulturkrockarna i samhällen idag ofta sker emellan medlemmar av olika generationer?

  • Lillsnufflan

    Sverige har alltid varit mångkulturellt i större elle rmindre utsträckning. I alla fall från att stridsyxekulturen och mötte trattbägarkulturen. Och det är jag glad för, annars hade vi fortfarande levt på stenåldern! Kulturmöten är berikande, de för utvecklingen framåt och gör dessutom tillvaron mycket skojigare.

  • daddybear
    Julias Farsa skrev 2010-07-20 14:16:01 följande:

    Man kan skriva om frågan som är du för integration, assimilation eller är du rasist?


    Skrattande
    Lillsnufflan skrev 2010-07-20 23:46:42 följande:

    Sverige har alltid varit mångkulturellt i större elle rmindre utsträckning. I alla fall från att stridsyxekulturen och mötte trattbägarkulturen. Och det är jag glad för, annars hade vi fortfarande levt på stenåldern! Kulturmöten är berikande, de för utvecklingen framåt och gör dessutom tillvaron mycket skojigare.


    lika klok som alltid ser jag eller ska jag säga besserwisserFlört
  • Lillsnufflan
    daddybear skrev 2010-07-20 23:51:09 följande:
    Skrattande
    Lillsnufflan skrev 2010-07-20 23:46:42 följande:

    Sverige har alltid varit mångkulturellt i större elle rmindre utsträckning. I alla fall från att stridsyxekulturen och mötte trattbägarkulturen. Och det är jag glad för, annars hade vi fortfarande levt på stenåldern! Kulturmöten är berikande, de för utvecklingen framåt och gör dessutom tillvaron mycket skojigare.


    lika klok som alltid ser jag eller ska jag säga besserwisserFlört
    Inte direkt eftersom jag har fel. När trattbägarkulturen kom mötte den de tidigare jägar- och samlarkulturerna. Men jag visste inte vad de hette så jag struntade i det... Flört Stenålder som stenålder.
  • Quintus Zebra
    Lillsnufflan skrev 2010-07-20 23:46:42 följande:

    Sverige har alltid varit mångkulturellt i större elle rmindre utsträckning. I alla fall från att stridsyxekulturen och mötte trattbägarkulturen. Och det är jag glad för, annars hade vi fortfarande levt på stenåldern! Kulturmöten är berikande, de för utvecklingen framåt och gör dessutom tillvaron mycket skojigare.


    Redan på stenåldern var vi på många sätt en mångkultur. T.ex. tyder mycket på att många åkte många till Danmark, där man bytte slavar mot flintasten (flintasten finns det nämlingen mer av i danmark än i Sverige).
  • daddybear
    Quintus Zebra skrev 2010-07-21 10:05:39 följande:
    Redan på stenåldern var vi på många sätt en mångkultur. T.ex. tyder mycket på att många åkte många till Danmark, där man bytte slavar mot flintasten (flintasten finns det nämlingen mer av i danmark än i Sverige).
    har du en källa på att vi skulle haft slavar under stenåldern? skulle vara väldigt intressant att läsaa om,har aldrig hört det förut
  • Esther M
    Julias Farsa skrev 2010-07-20 14:16:01 följande:

    Man kan skriva om frågan som är du för integration, assimilation eller är du rasist?


    Jag är för integration.
  • Quintus Zebra
    daddybear skrev 2010-07-21 10:20:15 följande:
    har du en källa på att vi skulle haft slavar under stenåldern? skulle vara väldigt intressant att läsaa om,har aldrig hört det förut
    Någon skriven källa har jag inte just nu. Jag utgår ifrån de lektioner jag hade i historia med bland annat Björn Magnusson.
     
    Det finns många som spekulerar kring ifall det fanns slavhandel under den yngre stenåldern, men det är självklart bara teorier (som nästan all historisk forskning). Det finns ju inga skrivna källor från denna tid och det är ju i efterhand väldigt svårt att bevisa om någon var slav eller ej. Genom att titta i gravar så kan man dock se att det antagligen fanns väldigt stora hierarkiska skllnader mellan olika individer och man kan också se att det antagligen har skett stort utbyte mellan olika samhällen...
  • daddybear
    Quintus Zebra skrev 2010-07-21 14:03:33 följande:
    Någon skriven källa har jag inte just nu. Jag utgår ifrån de lektioner jag hade i historia med bland annat Björn Magnusson.
     
    Det finns många som spekulerar kring ifall det fanns slavhandel under den yngre stenåldern, men det är självklart bara teorier (som nästan all historisk forskning). Det finns ju inga skrivna källor från denna tid och det är ju i efterhand väldigt svårt att bevisa om någon var slav eller ej. Genom att titta i gravar så kan man dock se att det antagligen fanns väldigt stora hierarkiska skllnader mellan olika individer och man kan också se att det antagligen har skett stort utbyte mellan olika samhällen...
    tack,tar ditt ord för det.låter logiskt
    Skrattande
  • Selfish Geene

    Jag är för valfrihet, men ser ingen direkt syfte med mångkultur eller mångetnicitet, bara för saken skull.

    Jag saknar alternativet: "det är vilket som, jag bryr mig inte"

  • smah

    Hur skulle ett samhälle i dagens värld inte kunna vara mångkulturellt? Back in the days innan det fanns internet, hundra TV-kanaler och muslimer i Sverige levde vi ändå i ett mångkulturellt samhälle. Kultur är inte kopplat till enbart etnicitet utan andra faktorer som tillexempel klass, ålder/generationstillhörighet och kön spelar också stor roll fö grupp- och kulturtillhörighet. Men anyway, jag röstade såklart på första alternativet.

Svar på tråden Vilket samhälle vill du leva i?