Inlägg från: daddybear |Visa alla inlägg
  • daddybear

Vilket samhälle vill du leva i?

Julias Farsa skrev 2010-07-20 14:16:01 följande:

Man kan skriva om frågan som är du för integration, assimilation eller är du rasist?

Skrattande
    Lillsnufflan skrev 2010-07-20 23:46:42 följande:

Sverige har alltid varit mångkulturellt i större elle rmindre utsträckning. I alla fall från att stridsyxekulturen och mötte trattbägarkulturen. Och det är jag glad för, annars hade vi fortfarande levt på stenåldern! Kulturmöten är berikande, de för utvecklingen framåt och gör dessutom tillvaron mycket skojigare.

lika klok som alltid ser jag eller ska jag säga besserwisserFlört
  • daddybear
    Quintus Zebra skrev 2010-07-21 10:05:39 följande:
    Redan på stenåldern var vi på många sätt en mångkultur. T.ex. tyder mycket på att många åkte många till Danmark, där man bytte slavar mot flintasten (flintasten finns det nämlingen mer av i danmark än i Sverige).
    har du en källa på att vi skulle haft slavar under stenåldern? skulle vara väldigt intressant att läsaa om,har aldrig hört det förut
  • daddybear
    Quintus Zebra skrev 2010-07-21 14:03:33 följande:
    Någon skriven källa har jag inte just nu. Jag utgår ifrån de lektioner jag hade i historia med bland annat Björn Magnusson.

Det finns många som spekulerar kring ifall det fanns slavhandel under den yngre stenåldern, men det är självklart bara teorier (som nästan all historisk forskning). Det finns ju inga skrivna källor från denna tid och det är ju i efterhand väldigt svårt att bevisa om någon var slav eller ej. Genom att titta i gravar så kan man dock se att det antagligen fanns väldigt stora hierarkiska skllnader mellan olika individer och man kan också se att det antagligen har skett stort utbyte mellan olika samhällen...
    tack,tar ditt ord för det.låter logiskt
    Skrattande
Svar på tråden Vilket samhälle vill du leva i?