Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Vilket samhälle vill du leva i?

Samhälle med mångkultur och mångetnicitet, självklart.

Dels för att mångfald är vackrare, roligare och mer sunt.

Och dels eftersom ett samhälle med monokultur aldrig har existerat, och de länder som försökt (Tyskland kambodja, Nordkorea o.s.v.) har förvandlats till fruktansvärda diktaturer.

Och exakt hur skulle en monokltur kunna uppnås i ett samhälle där mångkultur forsar in via internet hela tiden? Hur skulle man få stopp på den ständiga kulturevolutionen, som leder till att de största kulturkrockarna i samhällen idag ofta sker emellan medlemmar av olika generationer?

• Quintus Zebra
    Lillsnufflan skrev 2010-07-20 23:46:42 följande:

Sverige har alltid varit mångkulturellt i större elle rmindre utsträckning. I alla fall från att stridsyxekulturen och mötte trattbägarkulturen. Och det är jag glad för, annars hade vi fortfarande levt på stenåldern! Kulturmöten är berikande, de för utvecklingen framåt och gör dessutom tillvaron mycket skojigare.

Redan på stenåldern var vi på många sätt en mångkultur. T.ex. tyder mycket på att många åkte många till Danmark, där man bytte slavar mot flintasten (flintasten finns det nämlingen mer av i danmark än i Sverige).
  • Quintus Zebra
    daddybear skrev 2010-07-21 10:20:15 följande:
    har du en källa på att vi skulle haft slavar under stenåldern? skulle vara väldigt intressant att läsaa om,har aldrig hört det förut
    Någon skriven källa har jag inte just nu. Jag utgår ifrån de lektioner jag hade i historia med bland annat Björn Magnusson.

Det finns många som spekulerar kring ifall det fanns slavhandel under den yngre stenåldern, men det är självklart bara teorier (som nästan all historisk forskning). Det finns ju inga skrivna källor från denna tid och det är ju i efterhand väldigt svårt att bevisa om någon var slav eller ej. Genom att titta i gravar så kan man dock se att det antagligen fanns väldigt stora hierarkiska skllnader mellan olika individer och man kan också se att det antagligen har skett stort utbyte mellan olika samhällen...
Svar på tråden Vilket samhälle vill du leva i?