• Anonym (TS)

Avliva hund pga av hög ålder

Vi har ett dilemma. Min mammas hund är 14 år och det senaste verkar det som hon inte mår rikigt bra. Hon sover mycket men det är ju normlat när dom är så gamla. Hon har förlorat hörseln och synen börjar bli dålig så hon går in i dörrar och väggar ibland. Hon orkar inte gå så långt då hennes leder i bakbenen är utslitna. Hon har fått massor av ålderförändringar i huden och kliar sig väldigt mycket. Vissa dagar äter hon inte utan spyr bara. Pga av dödsfall i familjen har min mamma tvingats flytta från hus på landet till lägenhet i stan och hunden trivs inte alls med detta och är väldigt stressad vissa dagar och kommer inte ro, särskilt nattetid. Jag förstår att hon saknar sin trädgård där hon kunde springa fritt och sina "ställen" i huset där hon brukade ligga.

Vi har varit med henne hos vetrinär som sa att hon är en pigg pensionär, dom erbjöd sig att ta en del prover eftersom hon börjat dricka väldigt mycket vatten men pga av dödsfallet finns det inte pengar till dyra prover nu och dessutom vill inte mamma sticka henne och stressa henne mer än nödvändigt, vi behöver inget provsvar för att förstå att antagligen är inte njurarna i perfekt ksick eftersom hon dricker så mycket.

Vi har sagt att vi ska avvliva henne INNAN hon plågas för mycket och kanske blir jättesjuk men hur vet man egentligen att det är dags? Ibland känner vi verkligen att det är dags nu, när hon har en sådan där bevsvärlig dag då vi ser hur dåligt hon mår, dock verkar hon ha något fler bra än dåliga dagar men ändå, dom dagarna hon mår dåligt är det tungt att se hur jobbigt hon verkar ha det. Men hur vet man egentligen att det är dags att släppa taget? MIn mamma vill inte vara egoistisk och behålla henne för länge för sin egen skull men det är lite extra svårt för henne just nu iom att hon är nybliven änka osv........

Hoppas någon har ett gott råd att dela med sig av...........

• Svar på tråden Avliva hund pga av hög ålder
  • UlletGullet

Jag tycker det låter som det är dags att låta hunden få somna in. I o m att hon dricker mkt samlar hon kanske vatten i lungorna (bristande hjärtfunktion) och då drunknar hunden så sakteliga, ett fruktansvärt sätt att dö på. Vad spyr hon? Vatten el vita klumpar/slem? Då kommer det förmodligen från lungorna och tyder på att hjärtat håller på att lägga av. *är rak och ärlig här* Så gjorde vår svärmors hund och hon har just det och måste ha medicin för att hålla hjärtat igång. (kan tycka det är att förlänga lidandet för en hund som både är senil och har hjärtfel men men, alla är vi olika)

Även hundar blir senila och senila människor har svårt med nya miljöer, de blir stressade, det är också en av orsakerna till att hunden blir orolig inomhus och särskilt nattetid. De kan behöva ytterligare rastningar under natten för att kissa osv, för de blir inkontinenta o kissar på sig för de vet inte hur man håller sig längre. Jag hade för egen del tagit bort hunden, jag tycker inte hundar ska petas i en massa mediciner för att kunna leva ett antal år till om de inte är så pass fräscha att de kan klara sig rätt bra själva.

• ttiinnaa

när vi skulle ta bort våran Hampus så såg man på honom att han inte ville längre.Man liksom ser det på dom att nu får det vara nog.Han var som din mammas hund.Drog sig undan,kliade sig hela nätterna åt ingenting.

Jag tycker det verkar som att hon försöker säga till er att hjälpa henne.Och gör det....Det kommer att kännas förjävligt ett tag efteråt men sen släpper det och ni kommer känna att ni gjorde rätt.
    14 år är en rätt hög ålder.

• Anonym (TS)

Tusen tack för ditt svar! Du bekräftar lite hur vi känner, men samtidigt har man så dåligt samvete över att fundera på att ta bort henne.

Hon spyr vatten med vitt skum, tror inte det brukar va klumpar i. tror det kan komma från lungorna? Hon gör det inte varje dag men dom dagarna hon gör det gör hon det ofta och mycket!! dessa dagar äter hon inte heller någonting men kan ibland få för sig att äta gräs i trädgården.

Sist jag passade henne blev jag förvånad över hur mycket vätska hon spydde, det kände som magen måste bli tom någon gång men hon fortsatte bara och kräkas upp pölar med vatten och lite vitt skum i.

Du har nog rätt i det här med senil, mamma har sagt flera gånger att det verkar som hon börjar bli senil och att mamma ibland får för sig att hunden inte rikigt känner igen mamma och kan se lite frånvarande och dimig ut i blicken.

Jag håller med dig, hundar ska inte petas på och ges massa meddeciner bara för att vi ska få behålla dom för vår egen skull, jag vet att mamma känner likadant men hon har så svårt att fatta beslutet och har velat att jag liksom ska va den som tar det slutgiltiga beslutet vilket jag inte velat, hon har precis förlorat sin make sen 45 år, känns hårt att tala om för henne att avliva sin ögonsten samtidigt men jag vet att mamma egentligen bara väntar på att jag ska ta beslutet åt henne för att slippa lite av det dåliga samvetet själv så idag ska jag nog göra just det och tala om för mamma att jag tycker det är dags.

Tack för ditt svar!

• Trisse78

Sådana här beslut är inget lätta.

Jag håller helt med UlletGullet och ttinnaa, det verkar som det är dags nu.

Skickar många styrkekramar till er, vet att det kommer att bli tufft för er en period nu.

• En Dum En

Jag avlivade min älskling för 1,5 år sen. Det var fruktansvärt men nödvändigt. Han sov dåligt och hinkade i sig vatten. Jag fick intala mig själv att han fick 13 bra år men han förtjänade inte att lida.
    Man får ta tjuren vid hornen och ringa och boka en tid snabbt innan man hinner ändra sig. Jag fick en tid dagen efter så jag grät nog 48 timmar i sträck. Jag kremerade honom men har inte begravt honom än. Han är från Nya Zealand så när jag åker dit tänker jag ta med honom och strö hans aska på stranden där han brukade springa när jag och mitt ex var där och surfade.
    Min mamma har begravt sina dalmatiner under deras favoritbuskar i trädgården där dom brukade ligga varma sommardagar så dom är ändå kvar lite grann...

• Anna undrar

Du vet ju redan att det är dags, eftersom dina tankar runt det är helt klara. Det enda som återstår är att ta det där djupa andetaget och se till att få det gjort.

Tyvärr har jag väl i efterhand alltid känt att jag borde tagit bort mina vovvar tidigare än jag gjorde. Men upplevelsen när man är där i jämförelse med hur nyktert man ser på det efteråt är helt olika.

Det 'är skit att tvingas göra det, men också en av de saker vi måste göra för våra älsklingar.

• Anonym (TS)

Tack alla ni för att ni tagit er tid att svara!

Jag inser att både jag och mamma har haft rätt i våra tankegångar och att det är dags att inte skjuta upp det hela längre, vi har fått 14 underbara år med våran hund och hon har varit så älskad av familjen och haft ett gott liv.

Denna helgen ska vi alla till stugan (hunden gillar att vara där för där kan hon vara lite friare än i lägenheten) och fira en födelsedag så jag tänker föreslå för mamma att vi bokar en tid i början av nästa vecka och skämmer bort våran älskling med god mat och massa kli och gos denna helgen.

Tack till er alla för att ni stöttade mig och delade med er av era berättelser och erfarenheter!

• Gladhannapanna

Usch, vilket jobbigt beslut ni måste fatta!!!

Jag vet precis hur ni känner, jag har förmånen att ha en veterinär som vän och jag sa till henne att jag ville att hon skulle säga till mig om hon tyckte att vi lät hunden lida.

Vår taxdam hade taskigt hjärta i flera år men samlade inte på sig vätska, rätt som det var trillade hon ihop i ett krampanfall. Hon blev jätterädd men piggade på sig ganska fort. 
     Vi bokade tid hos min vän på Blå Stjärnan i gbg några dagar senare. HOn konstaterade hjärtsvikt och avlivade samma dag. Jättesorgligt och vi saknar fortfarande Tanja trots att det är 1,5 år sedan nu. Men i magen känns det ändå rätt, vi tog vårt ansvar som hundägare och lät henne inte lida.
    '
    Tycker att det är en bra plan att låta henne bli bortskämd under helgen!

• UlletGullet

Vita slemklumpar kommer från lungorna och det är vad svärmors hund gör när hon har vaten i lungorna. Låt henne få några bra dagar el dag, sedan tar ni bort henne, det är dags nu. Tänka sig själv att sakta drunkna i sitt eget lungvatten o sluta andas normalt, det är ju inte kul. Lycka till o kram!

• sextiotalist

Min erfarenhet, efter det att vi har haft tre gamla hundar, det är att man mycket tydligt ser när det är dags, denna förändring kan komma bara över en natt eller under ett par dygn.
    Vi tog bort mammas, då nästan 15 år, hund. Under sommaren märkte man att han blivit gammal, men han åt, gillade att gå ut och gå, pälsen var fin, men bara på ett dygn försvann allt detta och då var det dags. Samma sak har vi märkt med våra tidigare hundar.
    Det är så tydligt så man har inte kunnat ta miste. Vetrinären sist bekräftade samma sak, det kan gå väldigt. väldigt snabbt

Svar på tråden Avliva hund pga av hög ålder