Avliva hund pga av hög ålder
Vi har ett dilemma. Min mammas hund är 14 år och det senaste verkar det som hon inte mår rikigt bra. Hon sover mycket men det är ju normlat när dom är så gamla. Hon har förlorat hörseln och synen börjar bli dålig så hon går in i dörrar och väggar ibland. Hon orkar inte gå så långt då hennes leder i bakbenen är utslitna. Hon har fått massor av ålderförändringar i huden och kliar sig väldigt mycket. Vissa dagar äter hon inte utan spyr bara. Pga av dödsfall i familjen har min mamma tvingats flytta från hus på landet till lägenhet i stan och hunden trivs inte alls med detta och är väldigt stressad vissa dagar och kommer inte ro, särskilt nattetid. Jag förstår att hon saknar sin trädgård där hon kunde springa fritt och sina "ställen" i huset där hon brukade ligga.
Vi har varit med henne hos vetrinär som sa att hon är en pigg pensionär, dom erbjöd sig att ta en del prover eftersom hon börjat dricka väldigt mycket vatten men pga av dödsfallet finns det inte pengar till dyra prover nu och dessutom vill inte mamma sticka henne och stressa henne mer än nödvändigt, vi behöver inget provsvar för att förstå att antagligen är inte njurarna i perfekt ksick eftersom hon dricker så mycket.
Vi har sagt att vi ska avvliva henne INNAN hon plågas för mycket och kanske blir jättesjuk men hur vet man egentligen att det är dags? Ibland känner vi verkligen att det är dags nu, när hon har en sådan där bevsvärlig dag då vi ser hur dåligt hon mår, dock verkar hon ha något fler bra än dåliga dagar men ändå, dom dagarna hon mår dåligt är det tungt att se hur jobbigt hon verkar ha det. Men hur vet man egentligen att det är dags att släppa taget? MIn mamma vill inte vara egoistisk och behålla henne för länge för sin egen skull men det är lite extra svårt för henne just nu iom att hon är nybliven änka osv........
Hoppas någon har ett gott råd att dela med sig av...........