• Anonym (korkad!)

Bostadsbidrag??

Jag får bostadsbidrag, men skall flytta i slutet på nästa månad (ihop med min man).
    Hur blir det då? jag betalar ju sista hyran nu den här månaden, får jag sista bostadsbidraget nu också? eller är det i efterskott så jag får nästa månad med??

jag har noll koll och försökt googla men fattar noll, snäll hjälp en stackars dum blondin!

• Svar på tråden Bostadsbidrag??
  • Oktober Längtan

på Fk's hemsida står det att man får för innevarande månad i efterskott. Alltså hyran du betalar i slutet av juli för augusti får du bostadsbidrag för den 27 augusti. Så sa de till mig när jag ringde.

• sonen08
    Anonym (korkad!) skrev 2010-07-21 12:45:22 följande:
    ja, men jag blir ju inte sambo förns den 1 septemeber? Jag kommer ju bo kvar hela augusti i min nuvarander lägenhet.
    men hyran betalas ju alltid i förskott så du kommer inte få något bostadsbidrag nästa månad då blir du betalningskyldig istället.
  • sonen08
    Oktober Längtan skrev 2010-07-21 14:58:39 följande:
    på Fk's hemsida står det att man får för innevarande månad i efterskott. Alltså hyran du betalar i slutet av juli för augusti får du bostadsbidrag för den 27 augusti. Så sa de till mig när jag ringde.
    jo men om hon flyttar ut den sista aug och betalar sista hyran nu denna månaden för man betalar ju i förskott så borde hon ju inte få något aug då hon ej bor kvar i den lägenheten.
  • Oktober Längtan
    sonen08 skrev 2010-07-21 15:03:46 följande:
    jo men om hon flyttar ut den sista aug och betalar sista hyran nu denna månaden för man betalar ju i förskott så borde hon ju inte få något aug då hon ej bor kvar i den lägenheten.
    Det spelar ingen roll, du får bidraget i efterskott! Man betalar i efterskott - får bidraget i efterskott. Vad är det som är svårt att greppa? Hon är berättigad bidraget till det datum hon flyttar ut, inte till det datum hon betalar sista hyran! Ring FK själv och kolla. Jag har ju själv haft bostadsbidrag så jag vet.
  • Oktober Längtan
    Oktober Längtan skrev 2010-07-21 15:07:01 följande:
    Det spelar ingen roll, du får bidraget i efterskott! Man betalar i efterskott - får bidraget i efterskott. Vad är det som är svårt att greppa? Hon är berättigad bidraget till det datum hon flyttar ut, inte till det datum hon betalar sista hyran! Ring FK själv och kolla. Jag har ju själv haft bostadsbidrag så jag vet.
    Skrev fel, man betalar i förskott - får bidrag i efterskott.
  • Oktober Längtan

Från Fk's hemsida:

När betalas bostadsbidraget ut?

Du får bostadsbidraget den 27 i månaden och det gäller för samma månad. Om du till exempel får bidrag den 27 april gäller det för april månad.

Är utbetalningsdagen en lördag, söndag, allmän helgdag eller midsommarafton betalas bidraget ut vardagen närmast före.

• Oktober Längtan
    Från Fk's broschyr om bostadsbidrag:

När kan jag få bostadsbidrag?

Bidrag kan beviljas tidigast från och med den månad din ansökan kommer till Försäkringskassan och betalas ut för längst tolv månader i taget. Därefter måste du lämna in en ny ansökan.

Du kan få bostadsbidrag

• från och med månaden efter den månad som din rätt till bidrag börjar
    • till och med den månad då din rätt till bidrag upphör.

Det betyder att om din rätt till bidrag börjar den andra eller senare i månaden får du bostadsbidrag först nästa månad. Om du har rätt till bidrag den första i en månad, får du däremot bostadsbidrag samma månad. Upphör din rätt till bidrag den första i en månad får du inte längre bidrag den månaden.

Exempel

Ni får ert första barn den 16 juli. Ni lämnar in ansökan om bostadsbidrag till Försäkringskassan samma månad. Då kan ni få bidrag från och med augusti. Sedan flyttar ni från bostaden den 1 december. Då får ni inget bidrag för den bostaden i december.

Alltså får TS bidrag till och med augusti månad, men inget i september eftersom hon inte har rätt till bidrag från den 1 i september månad.
  • Anonym

du betala aug hyran den sista Juli , du får bostadbidrag i juli för aug hyran!

• Oktober Längtan
    Anonym skrev 2010-07-22 13:55:11 följande:
    du betala aug hyran den sista Juli , du får bostadbidrag i juli för aug hyran!
    absolut INTE. bostadsbidrag får man i EFTERSKOTT, hyran betalas i förskott. Läste du inte tidigare inlägg om vad som står på FK's hemsida eller? Där står ju klart och tydligt att om man flyttar från lägenheten den 1 december, får man inget bostadsbidrag i december.

TS flyttar 1 september, och får alltså inget i september men i aug får hon för aug hyran!

Hur svårt ska det va liksom?
  • gullican
    Oktober Längtan skrev 2010-07-22 15:56:24 följande:
    absolut INTE. bostadsbidrag får man i EFTERSKOTT, hyran betalas i förskott. Läste du inte tidigare inlägg om vad som står på FK's hemsida eller? Där står ju klart och tydligt att om man flyttar från lägenheten den 1 december, får man inget bostadsbidrag i december.

TS flyttar 1 september, och får alltså inget i september men i aug får hon för aug hyran!

Hur svårt ska det va liksom?
    hehe, känner du dig frustrerad över att ditt budskap inte går fram?

Okej, då ska jag sälla mig till dina uppgifter då de ju faktiskt ÄR korrekta - hur ologiskt det egentligen än är.

MAN BETALAR HYRA I FÖRSKOTT OCH FÅR BOSTADSBIDRAG I EFTERSKOTT!! SÅledes får alltså TS bostadsbidrag även 27 aug eftersom den utbetalningen avser augusti hyra.

Dock vill jag tillägga att TS kan få problem med återbetalning då bostadsbidraget är uträknat på hela året och och nu förändras förhållandena drastiskt.
  • Menhir

Vi fick återbetala 11.000 eftersom vi studerade under våren (och behövde bidraget) men jobbade under hösten. Hade varit rimligare om det varit tvärtom...

Så, kolla med FK om du riskerar bli återbetalningsskyldig så du kan lägga undan pengarna redan nu.

• Oktober Längtan
    gullican skrev 2010-07-22 16:36:25 följande:
    hehe, känner du dig frustrerad över att ditt budskap inte går fram?
    En aning, ja
  • Anonym (korkad!)
    Menhir skrev 2010-07-22 16:39:31 följande:
    Vi fick återbetala 11.000 eftersom vi studerade under våren (och behövde bidraget) men jobbade under hösten. Hade varit rimligare om det varit tvärtom...

Så, kolla med FK om du riskerar bli återbetalningsskyldig så du kan lägga undan pengarna redan nu.
    okej?! men shit.. :( jag kommer ju fortfarande inte tjäna några pengar, bara det att min sambo kommer betala mesta delen av hyran?
  • Menhir
    Anonym (korkad!) skrev 2010-07-22 17:01:40 följande:
    okej?! men shit.. :( jag kommer ju fortfarande inte tjäna några pengar, bara det att min sambo kommer betala mesta delen av hyran?
    Fk kommer troligen att räkna samman er inkomst eftersom ni bor ihop - eller väntar de tills man är sambeskattad??

Kolla upp det i vilket fall så du itne får en otrevlig överaskning.
  • Anonym (korkad!)
    Menhir skrev 2010-07-22 17:52:43 följande:
    Fk kommer troligen att räkna samman er inkomst eftersom ni bor ihop - eller väntar de tills man är sambeskattad??

Kolla upp det i vilket fall så du itne får en otrevlig överaskning.
    jo, fast han är ju inte svensk medborgare och vi ska inte bo i sverige :S
  • Shasti
    Oktober Längtan skrev 2010-07-21 14:58:39 följande:
    just det, så är det. Jag hade fel.
Svar på tråden Bostadsbidrag??