• Byhlin93

Förstår ni varför det är så?

Hej på er :)  Ville bara skriva av mig om några punkter jag verkligen har stört mig sååå länge på. Jag är medlem på flera sådana här sidor, där man kan prata allt som har med graviditet att göra. Jag är sexton och min pojkvän är arton & vi båda har gått med på att planera barn. Det här kommer vara vårat första barn tillsammans, och även fler i framtiden såklart ;) Iallafall, vi kommer att bo i en lägenhet i höst troligtvis & jag kommer även jobba alla kvällar efter skolan fram till sommaren då min bebis kommer om det tar sig den här månaden. Nu vet ni att jag har ekonomi och bostad, eller hur..? :)

När jag då skriver det på en viss tråd som bara är för unga mammor, så kommer de äldre mammor som kanske är ifrån 25-30 år och säger att vi gör fel? Jag förstår inte vad vi gör som är fel? Vi vill väl bli mammor? vi känner väl oss redo att kunna ta hand om en liten, eller vad är det som är så fel att skaffa barn när man är ung?!  

Alla ni unga som ska bli mamma eller kanske redan är mamma, ni har väl tänkt er för vilket ansvar ni kommer att få när ni får en liten? & ni har väl sagt att ni är redo för en liten, men blivit kritiserad för eran ålder eller för erat ansvar för att vi alla är unga? Eller är det bara jag???

Usch, blir så irriterad på dom som tror att dom vet bäst om NÄR man ska skaffa barn, alltså vilken ålder. Det spelar ingen roll, att vara mamma har ingenting med åldern att göra. Eller har jag fel?

• Svar på tråden Förstår ni varför det är så?
  • Freja87
    hysteria skrev 2010-07-30 13:16:20 följande:
    Ja men oftast gör du klart jobbet och går hem, i skolan har du saker att göra hemma med. Det finns en anledning att de flesta tonårsmammor inte går klart gymnasiet
    Köper argumentet, även om jag gjorde mina hemuppgifter i skolan när jag gick gymnasiet då jag inte kunde plugga hemma av andra anledningar än bebis. :P
  • Proletariatet
    AnnaT skrev 2010-07-30 12:51:35 följande:
    Ja eftersom att det finns olika sätt att plugga gymnasiet på så uttalar jag mig pluggar man på distans så är det ju betydligt lättare än om man går i skolan 5 dagar i veckan eller hur!
    Tvärtom anser jag att distansstudierna kräver mer av en. Dessutom är det svårt att fokusera på studierna när tusen saker behöver göras hemma också.

Snälla TS, gå åtminstone ut gymnasiet först, du får ditt studiebidrag och kan leva på det och trots det vara en ung mamma efter studierna det nu är något du eftersträvar. Hur kul tror du egentligen att det är att behöva ta studielån för att kunna överleva medan man slutför sin gymnasieutbildning?
  • seejtaan
    Mariohn skrev 2010-07-30 13:25:10 följande:
    Haha ojojoj. Ett spädbarn är inte ett dugg svårt att ta hand om. Där ser man vad TS vet. 
    måste det vara svårt? :S
  • Mariohn
    Stårschan skrev 2010-07-30 13:26:14 följande:
    Och sen lär det ska bli lättare efter ett par månader, enligt samma expert...
    Haha jag såg det :´) Visst blir det lättare när den ickekonsekvenstänkande individen plötsligt kan ta sig runt själv och utvecklar en vilja som är starkare än förståndet. Peace of kaka. 
  • Stårschan
    Mariohn skrev 2010-07-30 13:29:33 följande:
    Haha jag såg det :´) Visst blir det lättare när den ickekonsekvenstänkande individen plötsligt kan ta sig runt själv och utvecklar en vilja som är starkare än förståndet. Peace of kaka. 
    Nemas problemas!
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Freja87

Jag skulle inte rekommendera någon 16åring att ge sig på att bli gravid men skulle någon 16åring jag kände bli gravid skulle jag ge mitt fulla stöd eftersom denne har lika stora chanser att bli en bra förälder som någon annan. En av de jobbigaste sakerna för unga föräldrar är att de ofta inte får lika mycket stöd från människor i omgivningen, de nedvärderas och motarbetas. Det går inte att göra ogjort och unga föräldrar behöver allt stöd de kan få, för deras och för barnets skull.

• Mariohn
    seejtaan skrev 2010-07-30 13:29:00 följande:
    måste det vara svårt? :S
    Nej. Jag tycker inte att det är svårt men TS sätt  att uttrycka sig visar att hon kommer att få en chock. Att ha passat ett spädbarn i en vecka och tro att man vet hur det är att ha egna barn är så omoget det kan bli. 
  • seejtaan
    Mariohn skrev 2010-07-30 13:36:28 följande:
    Nej. Jag tycker inte att det är svårt men TS sätt  att uttrycka sig visar att hon kommer att få en chock. Att ha passat ett spädbarn i en vecka och tro att man vet hur det är att ha egna barn är så omoget det kan bli. 
    men så behöver det inte vara heller, risken är stor, men behöver inte vara så.
  • Mariohn
    Byhlin93 skrev 2010-07-30 00:38:38 följande:
    Hehe, äntligen någon som förstår vad jag vill få ut av det hela. :) Jag vet att jag är mogen. Jag har suttit barnvakt åt en väldigt nära vän åt mig, hon hade fått barn redan som femtonåring. Hon hade inte alls någon koll på någonting, hon var inte redo riktigt då. Jag var tvungen att hjälpa henne, och ställde upp som barnvakt en gång i en hel vecka åt ett spädbarn. & jag måste säga att Det var underbart! Riktigt underbart alltså. Jag tror du säkert tänker att jag är konstig eller något som tycker att det är underbart att behöva gå upp mitt på natten för att babyn skriker, eller att jag måste byta blöja jämt och sånt... men barn är det finaste miraklet som finns. det är sååå underbart, och under den veckan så hade jag bara sovit sammanlagt 34 eller 35 timmar... men jag klarade det ändå :)

Hehe, min pojkvän håller på att leta jobb och även jag också. har även sparat några slantar, så jag bara VET att jag kommer klara det :) längtar sååå!
    Men jättefint du. Då föreslår jag att ni skaffar jobb INNAN ni skaffar barn. 
  • seejtaan
    Mariohn skrev 2010-07-30 13:39:21 följande:
    Men jättefint du. Då föreslår jag att ni skaffar jobb INNAN ni skaffar barn. 
    förlåt, jag tar tillbaka det jag skrev :P
Svar på tråden Förstår ni varför det är så?