• körsbärspajen

rmc linköping - ivf

strumpa skrev 2010-12-14 18:49:22 följande:
    Jag måste bara säga till alla er nya som är på väg in i tuff och förväntansfull resa som förhoppningsvis kommer ge bra resultat. Lyssna inte för mkt på vad andra skriver utan skaffa er en egen uppfattning. Jag hade innan jag började på RMC i Linköping läst mkt dåligt som Vädur hade skrivit i en annan tråd just om Linköping så jag hade väl det tyvärr lite i bakhuvudet och kom dit med taggarna utåt. Så fel man kan ha!  De var hur vänliga och trevliga som helst, jag gillar alla sköterskor och läkare där. Och telefontiden tycker jag är super, man blir oftast uppringd inom en halvtimme. 
    Alla är individuella och har sitt "eget" problem varför man inte själv lyckas få en liten bebis. Vissa har det tuffare och får genomgå fler behandlingar, men jag tycker verkligen inte man ska skylla på en klinik på att det är dålig kvalite då man själv står för  förutsättningarna för kvaliten på både ägg och spermier.

Läste i Corren förra veckan att RMC i Linköping faktiskt har bäst resultat i landet och att de är väldigt profesionella och ett stort plus i kanten på att de även stöttar Stockholm län. 

Man behöver inte söka sig privat för att lyckas, det kanske bara är en extra behandling man behöver. Får en känsla av att vissa hyllar privata kliniker för att rättfärdiga att de själva gick den vägen och betalade mycket pengar.

Lycka till alla därute, jag vet vad ni går igenom och ni blir bara starkare och starkare! 
    Att Linköping skulle vara bäst i landet tror jag inte. Tror Falun, CVL och Carlanderska är de kliniker som är bäst i Sverige. Kolla statistiken på hemsidorna!
  • körsbärspajen
    strumpa skrev 2010-12-14 19:19:10 följande:
    Ta det lugnt, men det stod så i tidningen iaf men de kanske jämförde sig med andra landsting. Det var bara en parentes i det jag skrev. Glad
    Ja för att Linköping skulle vara bäst i landet tror jag faktiskt är helt omöjligtDrömmer 

Vi har också varit patient på RMC och vi fick aldrig något av toppkvalité  aldrig något till frysen men när vi bytte klinik så fick vi 9 st blastocyster till frysen och då tror jag precis som Väder att det säkert har lite med labb personalen att göra.
    Jag tror inte de riktigt kan plocka patienterna på precis rätt dag som en privat klinik kan göra som har öppet 7 dagar i veckan.                                                                                                           
  • körsbärspajen
    strumpa skrev 2010-12-14 19:41:21 följande:
    Trist att det gick så första gången men ibland behövs ju en gång som en testkörning eftersom man inte vet vilket metod eller läkemedel som passar just den enskilda bäst. Jag gjorde själv det korta protokollet och då har de inte lika lätt att styra över ÄP-dagar osv. Men jag ville bara att man ska tänka på att gå in med öppna ögon och skaffa sin egen uppfattning, det man läser här inne får man ta med en nypa salt och läsa väldigt kritiskt. 
    Att först gången är en provomgång kan jag köpa men inte efter det. Sen måste man självklart skaffa sig en uppfattning själv. Jag hörde ju mycket negativt om RMC innan vi startade och det stämde ju precis tycker jag. Tror att en av läkarna där fick en varning tillslut så hon är nog trevligare idag
  • körsbärspajen
    Spugnola skrev 2010-12-14 20:51:04 följande:
    HIMLAN!!! SÅ GLAD FÖR DIN SKULL!!!
    Grattis!!!
    Ta hand om dig nu!!
    Kramar!!

Körsbärspaj o Vädur, ni har sagt ert nu och verkar ha fått EN bild av RMC. Vi är nga andra här som fortfarande är mitt uppe i behandlingar på RMC och har EN annan bild och självklart därför hoppas en hel del!!
    För att kunna hoppas är en viktig del att känna tillit. Om den LOKALA tidningen är ngt biased och skriver att RMC är bäst i landet, kan vi inte få känna att de faktiskt gör ngt bra då med? Kanske inte är helt vetenskapligt baserat men som redan sagt, de uträttar faktiskt stordåd och bra saker oxå!
    Privat o landsting har lite olika budget, kan förstå om man kan lägga flera timmar på ett första försök om man lägger lite slantar. Man kan få mkt bara man betalar för det.
    Nu tycker jag vi hoppas vidare på att RMC gör allt de kan för att kunna ge oss bästa möjliga chanser .

Calimba o Mumlan, förstår att er väntan är näst intill outhärdlig! Jag lovar snart är det TD, drick lite glögg, tänd lite ljus, fira lite jul o så är ni där sen!

Kramar!
    Oj bestämmer du vad alla ska skriva på fl??? Det var något nytt.... det är väl ändå ett öppet forum och då får man nog lära sig att läsa både gott och ont annars kanske man inte har på fl att göra.....
    Du får ju skriva vad du vill..... och jag vad jag vill  
  • körsbärspajen
    Himlan77 skrev 2010-12-14 21:00:02 följande:

Tack för alla grattis

grattis! Vad roligt
  • körsbärspajen
    Erica b skrev 2010-12-14 20:45:24 följande:
    Åh så nervös ja blir av allt ni skriver för ja tror med alla neddragningar som finns i vården så får vi inte den bästa vård vi skulle kunna få... o ja är nervös för att för MEJ är detta liv eller död men för personalen är ju detta vardag??
    Usch ont i magen...tänk om han som ska pilla me mina ägg på labbet ä lite bakis el ngt...Förvånad
    Usch usch usch...
    Ja de skulle säkert behöva mer personal är nog tufft för dem många gånger pga personalbrist. Men bakis tror jag inte de är
  • körsbärspajen
    Spugnola skrev 2010-12-14 21:09:23 följande:
    verkligen.
    försökte mer ge en bild av hur det kan upplevas av er bild.
    du kanske inte har märkt det, men en viss oro har spridits här sedan dess och det är ju jättetråkigt om du blivit felbehandlad men vi är mga som har blivit bra behandlade oxå, det är vikigt o få fram.
    så. fortsätt du o skriv vad du vill.
    Om du läser tillbaka i tråden så var det inte för att vara elak som Vädur skrev utan mer att göra er uppmärksamma om hur det kan vara. Självklart kan det gå superbra på deras behandlingar men man ska inte ge upp om det inte gör det.......... och det är väl inget elakt i det??? Det är ju för att vi vill att så många som möjligt ska lyckas och få sitt efterlängtade barn.
    Jag är jätte tacksam att jag fick den infon och tänker fortsätta att sprida den och det är ABSOLUT inte för att vara elak.
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att så många som möjligt lyckas av er och det är tufft att gå igenom behandlingar och självklart måste man försöka tänka positivt  
  • körsbärspajen
    Calimba skrev 2010-12-14 21:07:58 följande:

Ja vi har ju alla vår uppfattning av detta med RMC men både jag och min sambo är väldigt nöjda med allt Glad.  jag kanske var en av dom som fick toppembryo och två till frysen så om tre läkare säger att det var det så tror jag på dom. Tyvärr har jag inte TD förrän 27:e december men det ska nog gå fort dit Flört.

För er som inte tycker att RMC var bra varför skriver ni då här inne och får oss andra på dåligt humör när vi är mitt uppe i vår livs största gärning. Det är ju nu vi ska ha lite förhoppningar annars kan vi lika gärna ge upp på en gång. Hade jag inte fått dessa två gratisförsök först så skulle jag inte ha råd med privat just nu. Är bara på mitt första och förhoppningsvis det enda IVF-försöket. Tydligt så funkade det visst inte för er, surt, men ni har ju gått vidare så låt oss andra få bilda en egen uppfattning.
    Vi andra fortsätter att stötta varandra härinne Glad

Trevlig kväll {#emotions_dlg.flower}

Hoppas självklart du lyckas på ditt första försök, det vore väl underbart!!! Det funkade för oss på en annan klinik så jag har en underbar son
  • körsbärspajen

Att man gör gratis försök på RMC kan jag förstå men när man börjar betala stora summor för behandlingarna varför väljer man då inte en klinik som har öppet 7 dagar i veckan. Kör man då korta metoden är det ju ännu svårare för då kan de ju inte styra det något alls.
    Du kan inte bli plockad varken på lördag el söndagen och plockas du på fredagen så måste de odla i 3 dagar och 3 dagars embryo är ju jättesvåra att frysa ner.
    Sen som ex på CA där de kan odla till blastocyster då har man 58% chans till att plussa och de har samma % frysta embryo. De klarar uppting på 92%(tror RMC har 50% där)
    Men man väljer ju självklart själv vart man vill lägga pengarna

• körsbärspajen
    Hjärtefröjd skrev 2011-08-28 11:06:31 följande:
    Är det något här som har immunologa faktorer som gör det svårare att bli gravid?

Ju mer jag läser om det, desto mer funderar jag på om det kan vara vårt problem. Jag är aldrig någonsin sjuk, vi är oförklarligt barnlösa och både vid inseminationer och IVF blir läkarna alltid lika förvånade att vi inte lyckas.

RMC verkar tyvärr inte utreda detta och skriva ut prednisolon gör de tydligen inte heller. Någon som har andra erfarenheter?
    Vänd dig till en privat klinik så är det lättare att få sånt utskrivet! Beklagar minus men ibland behövs det några försök innan man lyckas och det behöver inte vara några fel för det.
    Har du testat både långa och korta metoden??? Gonal f, menopur, fostimon??? Privata kliniker är ju oftast villiga att testa mer! Varmt lycka till 
Svar på tråden rmc linköping - ivf