• Himlan77

rmc linköping - ivf

Spugnola: Jag läste ditt tidigare inlägg, och har försökt att tänka så under hela den här tiden som vi försökt få barn, men den här satans sprayen gör mig så nollställd... Inget är roligt och jag är bara trött och orkeslös... Men jag ska verkligen försöka!
    Som jag skrev i en annan tråd: om det här försöket inte går vägen, så tänker jag vägra att nedregleras nästa gång! Även om jag kanske kommit lindrigt undan vad gäller tårar och raseriutbrott, så är den här håglösheten, tröttheten och orkeslösheten helt hemsk...! Jag går omkring i en bubbla och det känns som att livet runtom inte rör mig... Det kanske är ett litet offer att må peck i några veckor mot att kanske få bli gravid, men inte för mig... Det här är verkligen helt hemskt!

• Himlan77

Tack för kramar, Karli. Lycka till imorron

Ja, Hjärtans fröjd, man har bara två försök i Linköping, och nej, inga FET ingår, om jag fattat saken rätt... Ingen aning om hur det blir för er, iom att Stockholm och Linköping inte har samma antal försök. Du får fråga nästa gång du ringer eller kommer till rmc. Får jag fråga varför du ska göra IVF i Linköping istället för Stockholm? Har ni flyttat eller är det något annat? Bara nyfiken, och frågar man inget får man inget veta

• Himlan77
    Hjärtefröjd skrev 2010-11-12 21:53:25 följande:
    Vi får IVF i Linköping därför att kön i Stockholm är 1,5 år lång, och Linköping kan ta emot direkt.
    Aha, då förstår jag Meddela gärna om du pratar med dem om antal försök, blev lite nyfiken på hur de tänker...
  • Himlan77
    pållan skrev 2010-11-13 13:25:27 följande:
    Hjärtans fröjd: oroa dig inte! Om man får behandling utanför stockholms län pga vårdgarantin gäller stockholmsreglerna, dvs tre försök. Här står det om det:
    www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-ba.../

Stockholms län har ett avtal med Linköping, dvs de köper IVF-behandlingar av Linköping eftersom det inte finns tillräckligt många vårdplatser i stockholm. Eftersom du är skriven i Stockholm och din vård betalas av Stockholms landsting får du vård i andra län enligt stockholms regler. 
    Ah, där fick jag oxå veta något nytt
  • Himlan77
    strössel skrev 2010-11-14 21:56:45 följande:
    Jag har gjort en ivf i Linköping fick minus nu ska jag göra ett FET i början i dec. Får du ägg till frysen så tar de dom äggen vid nästa försök. Får man inga till frysen får man göra ett färskförsök igen. Så sa dom iallafall till oss när vi ringde och sa att vi fick minus på test dagen !
    Vi har två försök och enbart två försök fick vi veta... Blir det ägg till frysen, så tar de av dem vid nästa försök, men sen är det stopp, fick vi höra... Varför är det olika tro? Nästa gång jag pratar med någon på rmc så ska jag fråga...
  • Himlan77

Mumlan74: Jag trodde att alla ägg man fick innefattades i ett försök, men tydligen inte i Linköping... Jag tycker två försök är ganska snålt oxå, men men... Det är väl bara att hoppas att det går vägen... annars  får vi väl leva med det oxå...

Spugnola: Det går upp och ner... Det är fortfarande ganska nollställt och håglöst, och jag är väldigt beroende av roliga saker som är planerade. Jag har svårt för halvplanerade saker, och i lördags fick jag t ex tvärspel på en sån halvplanerad sak. Det löste sig till det bästa, men det ska bli skönt på torsdag när jag får börja med sprutorna. Tack för omtanken

• Himlan77
    Spugnola skrev 2010-11-16 14:42:32 följande:
    Himlan: Kom ihåg att kämpa vidare!! Repetera mantrat: Kämpakämpakämpakämpa!! :)
    Måste vara tufft att jobba nu i detta? Har själv jobbat som förskollärare, gå in på min presentation så kan du läsa mer. Förstår om det är tuffft. Ge inte upp, inte ännu iaf!
    Jag kämpar på, men det känns som att jag inte riktigt har livet med mig... Det händer saker hela tiden som just nu bara känns alldeles för mycket. Utan att gå in på vad som hänt, för det är inte mig personligen det gäller, men det involverar mig, för det ändrar på mina helgplaner... Och en sån grej nu i slutet på sprayningen fixar jag inte... Så idag är livet inte kul alls...Och ja, det är tufft att jobba just nu... Vet inte riktigt hur jag ska klara av resten av veckan, och min goa kollega säger att jag ska sjukskriva mig, men då går jag ju hemma och funderar istället... det är inte bra, det heller... Men jag kämpar på, på torsdag börjar jag spruta. Hoppas att det hänr tillståndet vänder om ganska fort, när jag halverar spraydosen och börjar med sprutorna. Kämpa vidare alla ni andra oxå Hjärta
  • Himlan77
    pållan skrev 2010-11-16 20:41:16 följande:
    Hej alla! 

Nu är vi officiellt Linköpings-patienten Hade vårt första läkarsamtal idag och det kändes bra. Vänligt och profssigt bemötande från både läkaren och barnmorskan, bra svar på våra frågor, det känns tryggt inför behandlingsstart.  Vi ska göra den korta metoden i februari, beräknar att jag ska börja med sprutorna runt den 3:e februari. Tyvärr hinner vi inte till januari eftersom labbet inte öppnar igen förrän vecka 4...

Himlan77: väldigt tråkigt att olika landsting har olika regler. Håller tummarna för att allt går bra! Jobbigt med andra saker som rubbar planerna mitt i ivf-cirkusen... 
    Ja, det är tråkigt. Vet att alla landsting inte har samma regler, men det är tråkigt i alla fall... Jag mår rent ut sagt skit just nu och vill helst bara dra täcket över huvudet och skita i allt... Hoppas det vänder fort när jag börjar med sprutorna...

Roligt att det känns bra för dig med Linköping i alla fall. Vi har ju tidigare diskuterat korta resp. långa metoden här i tråden. Har du själv valt att göra den korta metoden, eller är det något ni kommit fram till i samspråk med rmc? Om det inte går vägen på det här försöket så vill jag verkligen inte nedregleras  på nästa försök, det är alldeles för jobbigt...
  • Himlan77
    Spugnola skrev 2010-11-16 21:32:24 följande:
    Himlan, blir så ledsen för din skull. Vet inte vad jag ska säga riktigt, känner med dig, även om alla ngn gång i livet går igenom hemska, jobbiga, energidödande och påfrestande saker i livet. Dra täcket över huvudet en liten stund, men glöm inte bort att bortom det där mörka molnet finns faktiskt en sol, och den kommer titta fram igen. Förr eller senare. Tycker att jag förra hösten var världens svagaste själ på jorden, fick göra en abort i v 22. Det har tagit mkt lång tid att komma tillbaka. Men nu skiner solen igen och det där mörka molnet är ganska långt bort. Ärligt så är det klart att jag fortfarande ser det och än är ju inte den här resan slut men jag hoppas att det jag säger ger dig ork att kämpa. Jag trodde aldrig ngnsin att jag skulle kunna bli så stark igen som jag är idag, det känns som om jag kan så kan du och alla ni andra som tycker det är kämpigt nu. Hjärta

Pållan, tack för stöttningen! Hoppas det går bra för er nu efter jul!!

Bamboocha, jag hade 150 först och sedan en vecka till med 225. De hade hoppats att det skulle ha bildats mer äggblåsor under den första veckan, så därför ökade de till 225. Fick sedan 8, varav alla blev befruktade. En i magen o 3 till frys. Hoppas det går bra på fredag!
    Tack för dina ord. Jag känner mig egentligen ganska futtig, för att jag ballar ur totalt för en sak som inte gäller mig personligen, inte ens någon i familjen, men allt blir så stort... Först är jag totalt nollställd och håglös och så händer något som inte är så positivt och då rasar jag ihop totalt... Jag vet att solen skiner där bakom det mörka molnet och förhoppningsvis kommer den ju fram snart, och jag kan känna mig lite lättare igen. Det är så lite kvar nu med sprayen, så klart jag kämpar på! Jag läste på din pres och det du gått igenom kan göra den bäste svag, förstår att det tagit tid och kanske fortfarande tar tid och ork att orka leva. Vi är många som kämpar tillsammans, så klart att vi fixar det här! Kram och tack igen för dina ord Hjärta
  • Himlan77
    pållan skrev 2010-11-16 22:24:16 följande:
    Himlan77: Ja jag läste lite av de diskussionerna. Vi kom fram till korta metoden i samråd, läkaren och jag. Vi är oförklarligt barnlösa, allt ser bra ut på pappret - kanske är det därför vi får prova den korta först? Och kanske spelar stockholms 3 försök roll också. Usch vad jobbigt att du mår så dåligt, det är verkligen ingen lek att gå igenom det här. Har hört att nedregleringen kan vara påfrestande psykiskt, hoppas att du mår bättre när du börjar med sprutorna. Och att det går vägen nu så du slipper gå igenom det igen! 
    Oki. Om det inte går vägen den här gången, så tänker jag ta upp det till diskussion. Visserligen kanske man får stå ut med en del om det resulterar i en bebis, men det finns gränser... i alla fall för mig...
Svar på tråden rmc linköping - ivf