• pållan

rmc linköping - ivf

Tack strumpa! Vi ska ju till Linköping på vårt första samtal den 16:e, ska fråga om kort metoden då. 

Spugnola: vad spännande att du ruvar! Håller tummarna för att det går bra.  

• pållan
    Hjärtefröjd skrev 2010-11-12 18:38:29 följande:
    Visst är det så att man bara har 2 IVF-försök i Linköping?

Men vad händer då när jag kommer till Linköping från Sthlm där man har 3 försök. Får jag då 2 eller 3? Och förresten, ingår några FET i Linköping eller Sthlm?

Oj, vad många frågor det blev!
    Hjärtans fröjd: oroa dig inte! Om man får behandling utanför stockholms län pga vårdgarantin gäller stockholmsreglerna, dvs tre försök. Här står det om det:
    www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Svart-att-fa-barn/Fragor-och-svar-om-provrorsbefruktning-IVF/

Stockholms län har ett avtal med Linköping, dvs de köper IVF-behandlingar av Linköping eftersom det inte finns tillräckligt många vårdplatser i stockholm. Eftersom du är skriven i Stockholm och din vård betalas av Stockholms landsting får du vård i andra län enligt stockholms regler. 
  • pållan

Hjärtans fröjd: förresten, vad roligt att ni har fått en läkartid! 24/11 är ju snart! Vi ska dit nu på tisdag den 16:e

• pållan

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    majsanna: Minus på 2:a ivf den 17/9.
    Strössel: Ivf 2 FET i början av dec. 
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.
    Mmiaa: IVF nr 3 (ET nr 2) start januari 2011
    Hjärtans fröjd: första läkarbesök 24/11
    pållan: första läkarbesök 16/11
    Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...

HERO2009 IVF 1 spraystart 3/11 
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC
    Himlan77: Spraystart 28/10, IVF nr 1

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10
    Himlan77: Spraystart 28/10, sprutstart 18/11, blodprov 23/11 VUL 24/11

Äggplock{#emotions_dlg.flower}

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    mg79: IVF 1, två ägg återinsatta den 6/10, TD 20/10
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10, ÄP 8/10, ET 11/10, TD 25/10
    Spugnola: IVF 1. TD 18/11.
    Karli: IVF 1,spraystart 6/10,sprutstart 28/10 blodprov 2/11,VUL 3/11 blodprov 7/11,VUL 8/11 ÄP 11/11 ET 13/11 TD 27/10

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL 13/10, ÄP 18/10, TD 3/11 positivt.
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10 positivt.

• pållan

Hej alla! 

Nu är vi officiellt Linköpings-patienten Hade vårt första läkarsamtal idag och det kändes bra. Vänligt och profssigt bemötande från både läkaren och barnmorskan, bra svar på våra frågor, det känns tryggt inför behandlingsstart.  Vi ska göra den korta metoden i februari, beräknar att jag ska börja med sprutorna runt den 3:e februari. Tyvärr hinner vi inte till januari eftersom labbet inte öppnar igen förrän vecka 4...

Himlan77: väldigt tråkigt att olika landsting har olika regler. Håller tummarna för att allt går bra! Jobbigt med andra saker som rubbar planerna mitt i ivf-cirkusen... 

Spugnola: gud vad spännande! Testdag i övermorgon, alltså. Låter ju jättebra att du har känningar! Starkt av dig att inte ha fuskat och testat i förtid

Mumlan74:  Usch vad jobbigt med missfallet, jag beklagar verkligen. Men du blev i alla fall gravid, det är ju i alla fall ett positivt tecken. Hoppas verkligen att allt går bra den här gången! 

Lycka till alla! 

• pållan
    Bamboocha skrev 2010-11-16 20:55:07 följande:
    Nu måste jag spruta mer Gonal -5 150 enheter i ställe för 115 någon som vet varför?
    Hoppas fredag att de säger jag fr komma måndag för ÄP eller hur långt fram plandera de har sprutat i en vecka nu. orkar inte detta mera. RMC glömde säga tll om mitt ultraljud som jag höll på missa
    Tror att de höjer dosen om VUL och/eller blodprov visar att man har för låg dos, dvs att det utvecklas för få äggblåsor eller att hormonnivåerna ligger för lågt. 115 är vad jag förstår en låg startdos och 150 är fortfarande en låg dos, du behöver inte vara orolig. Läkarna anpassar bara din medicindos så att du ska få bästa möjliga reslutat. 
  • pållan

Himlan77: Ja jag läste lite av de diskussionerna. Vi kom fram till korta metoden i samråd, läkaren och jag. Vi är oförklarligt barnlösa, allt ser bra ut på pappret - kanske är det därför vi får prova den korta först? Och kanske spelar stockholms 3 försök roll också. Usch vad jobbigt att du mår så dåligt, det är verkligen ingen lek att gå igenom det här. Har hört att nedregleringen kan vara påfrestande psykiskt, hoppas att du mår bättre när du börjar med sprutorna. Och att det går vägen nu så du slipper gå igenom det igen! 

Spugnola: tack! Och fredag är ju väldigt snart - hoppas

Mumlan74: Ja, det där är rätt positiv anda Man får försöka att behålla hoppet och styrkan, fast det är riktigt tungt ibland.  Och tack, det känns dubbelt bra att ha planerat behandlingsstart och få börja med korta metoden. Visst, det är lite osäkrare med den korta, men jag blir väldigt påverkad av hormonbehandlingar så det känns bra att börja med den korta och trappa upp till den långa metoden om första försöket skulle misslyckas.  

Bamboocha:  Bra att de har koll på dina äggblåsor och ökar dosen! Om man ser till att inte ha luft i sprutan minskar också risken för blåmärken (fast det vet du säkert redan). Jag gör ett inseminationsförsök med puregonstimulering den här månaden och en gång fick jag in lite luft när jag tog sprutan, glömde att se till att det är en liten droppe på nålen innan jag i injicerade, och då fick jag ett blåmärke - medan jag knappt känt av sprutan de andra gångerna. 

• pållan

Himlan77: Det är inget konstigt alls att bli extra känslig av den här processen. Det är ju en riktig påfrestning både för kroppen och psyket, hormonerna gör ju knappast saken bättre. Jag får bara en lågdosstimulering ipuregon inför insemination nu, men jag är mycket svajigare: gråter för ingenting, blir arg för ingenting (jag reagerade också stark på pergon). Mig hjälper det en liten aning att tänka att en hel del av det är hormoniellt och kommer att gå över, och att det ökar chanserna för oss att bli gravida. När allt känns riktigt tungt försöker jag vara extra snäll mot mig själv och belöna mig med nåt trevligt, eftersom jag är så duktig som utsätter mig för allt det här Ge dig själv nåt riktigt mysigt nu på torsdag när du är klar med nedregleringen, du är värd en riktig belöning så som du har kämpat! Hoppas att du får stöd och att du snart är igenom det värsta! kram!

Bamboocha: vet inte riktigt vilka andra sprutor du menar, men från cykeldag 7 eller så kommer jag också få ta sprutor som hindrar äggen att mogna för tidigt. Skulle tro att det är sådana sprutor du tar (kolla på FASS om du inte har fått infomaterial av din läkare, där finns det utförlig information om alla mediciner).

Mumlan74: skönt att höra att äggplocket inte var så farligt!  

• pållan

Väntrum{#emotions_dlg.flower}
    Erica B: första läkarbesök 26 okt.
    Majsanna: Minus på 2:a Ivf  17/9
    Strössel: Inväntar blödning så jag kan börja med ivf 2. 
    Grynets Gryta: inväntar dec-mens, för att kunna påbörja IVF1b.
    pållan: första läkarbesök 16/11. Beräknad behandlingsstart: i början av februari 2010, korta metoden. 

Sprayare/sprutar{#emotions_dlg.flower}
    Lärkan80: IVF 1, spraystart 16/9, väntar på blödning...
    Mumlan74: har spraystart 6/11. IVF nr 2, men första på RMC
    Himlan77: Spraystart 28/10, sprutstart 18/11, blodprov 23/11, VUL 24/11,  IVF nr 1
    Calimba: IVF 1, spraystart 5/11, väntar på blödning..

Sprutare{#emotions_dlg.flower}
    Rödluvan: IVF 1, spraystart 17/9, sprutstart 6/10 VUL och blodprov 11/10
    Mmiaa: IVF 2, spraystart 29/9, sprutstart 14/10, VUL 20/10
    HERO2009 IVF 1 spraystart 3/11, sprutstart 17/11 VUL 23/11

Äggplockning{#emotions_dlg.flower}

Ruvare{#emotions_dlg.flower}
    LindaBell; IVF 2 (men 1:a syskonförsöket). TD 15/10
    FRULILA: IVF 1, sprutstart 28/9, VUL 4/10, ÄP 8/10, ET 11/10, TD 25/10
    Karli: IVF 1,spraystart 6/10,sprutstart28/10 blodprov 2/11,VUL 3/11 blodprov 7/11,VUL 8/11 ÄP 11/11 ET 13/11 TD 27/11

Gravida Gravid
    1 Tea: IVF 1, spraystart Suprecur 26/7, sprutstart 17/8 Menopur, Äggplock 27/8, DET 30/8, PLUS på grav.test 13/9
    Piggelin: IVF 2, Spraystart 10/8, Sprutstart puregon 26/8. Äggplock 6/9, ET 9/9, TD 22/9 
    strumpa: IVF 1, sprutstart 5/10 Puregon, VUL 13/10, ÄP 18/10, TD 3/11 positivt.
    Spugnola: IVF 1, ET 4/11, TD 18/11, 2 + på test 17/11

Svar på tråden rmc linköping - ivf